Har et hull i gulvet i garasjen. Man kunne også betegne det som en liten smøregrop.

Jeg trenger en luke som jeg kan legge over og som det går an å gå på. Helst ikke altfor tung.

Hvilket materiale er best og hvordan skal jeg utføre det byggetekniske? Hullet spenner over 108 cm x 180 cm.

Jeg har selv tenkt ut litt forskjellige framgangsmåter, men tar gjerne imot alle tips som er mulig å få. Vi starter fra et blankt papir :)

Er i samme situasjon her, skal bygge luke over en smørjegrop på 4000*995. Vurderer hvordan det blir med styrke med 45-regler som holdes sammen av terrassebord under.

Jeg hadde valgt plywood, og deretter lim-skrudd 45-regler på tvers under, kanskje en 70 "på midten"... Hvis det skal dekke 4 meter hadde jeg gjort den i to deler...

• Liker
Okarlsson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jeg ville ha valgt kryssfiner, og deretter limskrudd 45-regler på tvers under, kanskje en 70 "på midten"... Hvis den skal dekke 4 meter, ville jeg ha laget den i to deler...
kryssfiner er en god idé! Tror jeg kanskje t.o.m. tar osb for å spare litt penger. Tenker å gjøre det med 28*145-regler på tvers (995-målet) og deretter OSB på. Da er det 2 mm igjen til eventuelt å legge dørkplate på hvis man vil pynte det litt. Tenker å gjøre det i 3 deler for å få det håndterbart.

Er mest bekymret for om det holder å la luken hvile på "knektene" langs langsidene som bygger 50-70 mm på hver side, men skal jo ikke ha noen bil på, bare gå, så det burde funke, tenker jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.