Hei.
Vet ikke om dette er riktig forumdel, ellers kanskje noen admin kan flytte tråden.

Jeg lurer på om det finnes noen her inne som kan hjelpe til med utregning av en bjelke, hvilken dimensjon som trengs.

Er ikke dette mulig ønskes tips om et firma som fikser dette

Vi skal rive og åpne opp en bærende vegg i vår 1.5 plans villa som ligger utenfor Malmö.
Åpningen blir ca 6.5 meter lang.

Jeg vedlegger bilder og håper alle spørsmål kan besvares der.

Takk på forhånd

• Plantegning med markert bærende vegg på ca 6,5 meter med 95mm stendere, viser området i en 1,5-plans villa utenfor Malmö.
  • Siden av en bok eller rapport med tekst om byggeelementer som grunn, bjelker og vegger, lagt på et trebord.
  • Liker
bossespecial
  • Laddar…
En seksjon gjennom huset ville vært nødvendig. Er det en overetasje, ser ingen trapp på tegningen? En 6,5m lang bjelke om du har overetasje vil sannsynligvis gjøre at gulvet vil svikte. Anbefaler i så fall å finne en plassering for en søyle eller lignende for å korte ned bjelkens lengde.

Nå vil jeg ikke være en gledesdreper men tenk på å verifisere svaret med en konstruktør. De svarene som kan komme trenger ikke være riktige. Det er jo en ganske vital bygningsdel og risikerer varige skader på person og eiendom om det blir feil.

Jeg hadde tatt kontakt med en ingeniør eller lignende for å få hjelp med det der.

Men 6,5 m er ganske stor spennvidde. Så en stålbjelke er nok rett vei å gå tror jeg.

Selvfølgelig skal du gå til en konstruktør. Likevel kan svarene her være til hjelp slik at du slipper å bruke unødvendig tid hos konstruktøren. For eksempel, bør du forkorte spennvidden hvis du ikke vil ødelegge funksjonen i overetasjen, den vil gi etter uansett om det er stål eller tre. Tenk også på at du sannsynligvis må gjøre tiltak i grunnen for de nye punktlastene.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.