Har kjøpt et hus hvor vi har tenkt å rive en vegg for å åpne opp mellom kjøkken og spisestue i første etasje.
Det er et steinhus / betonghus fra 60-tallet.
Har snakket litt med en håndverker, og han trodde ikke den var bærende mens en konstruktør som kastet et øye på tegningen trodde det.
Vegen det gjelder ligger altså under støpt etasjeskille over første etasje "f1".
Tenkte å høre om det finnes noen vennlig sjel som kan gi en second opinion, alternativt gi meg litt informasjon om hvordan jeg tolker det selv.
Dette er nok første gang jeg ser et loftsdekke i betong.
Enig med Matti
Samme her, måtte zoome inn på alt mulig for å bli overbevist, men så er det i hvert fall tegnet. 140 mm toveisarmerte plater - den aktuelle med god spennvidde
Det som likevel gjør meg litt mistenksom er at a-tegningen så tydelig viser en midtvegg i den posisjonen, kombinert med noteringen "rev15-4-64". Altså en mye senere dato enn den vedlagte k-tegningens, som ikke nødvendigvis er den nyeste.
Er det bare en sent tilkommen, lett utfyllingsvegg er det fortsatt greit, men er denne veggen murt, er det risiko for at den ble ønsket før byggingen - noe som da fikk konstruktøren til å gjøre den bærende og spare litt armering, om det likevel skulle stå en vegg der. Kanskje kom man til og med frem til at nedbøyingene ville bli litt på grensen over den lange spennvidden?
Konklusjon: sjekk hva veggen er bygget av. Er det tegl, så ta det med ro med rivingen - dere trenger en konstruktør til å beregne en skikkelig bæring, og helst begrense åpningens bredde. Det kan hjelpe å lete etter den nyeste k-tegningen, men det er ingen garanti.
Ja, ble selv overrasket da jeg så at det var bjelkelag i betong.
Tusen takk for alle svar! Føler at jeg fikk en viss bredde i svarene.
Akkurat som noen av dere sier, var grunnen til at jeg ønsket å løfte spørsmålet at jeg ikke kunne se veggen på armeringstegningen. Altså støpt plate ”f1” armerer ikke mot den. ”f1” tilsvarer platen ytterst til høyre i tegning for bjelkelag over første etasje (som 13th marine vennlig har tegnet i ovenfor).
Det jeg hovedsakelig tar med meg er å sjekke hva veggen er bygget av (bærende vegger er ifølge konstruksjonsplan murt av massivt tegel).
Om jeg husker riktig føltes den litt annerledes ved banking enn de andre mer massive veggene. Har dessverre ikke fått tilgang til huset ennå, så kan ikke rive opp og sjekke innmaten.
Uansett har jeg også en pågående diskusjon med en konstruktør som var sikker på at den var bærende, uten å måtte komme ut og se på veggen. Jeg ble litt fundersam og mistenker at det har blitt en kommunikasjonsfeil fra min side.
Skal prøve å huske å sende en oppdatering her når vi har kommet videre, så kanskje det kan hjelpe noen andre som leser.
Takk igjen!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.