Jeg sitter og tegner på en innervegg med fast vindusparti som jeg skal bygge og skulle gjerne ha tilbakemelding angående bæring fra noen som er litt mer erfarne.

- Jeg har tenkt å bygge den med 45*70-regler og OSB+Gips på begge sider, så total tykkelse på veggen er ca 120 mm.

- Regler vil festes i bærende betongvegger samt i gulv og tak-bjælkelag av betong.

- I veggen vil det være en åpning i overkant hvor jeg dels vil plassere et vindusparti, sannsynligvis med enkeltglass, samt etterlate et hulrom som skal dekkes med en utenpåliggende skyveluke av tre. Vinduspartiet vil være ca 138*70 cm.

- Da det vil trekkes strøm fra eksisterende takuttak til nye lampeuttak på hver side av veggen samt uttak og bryter i vegg, så kappes takregelen ved lampeuttaket i henhold til anbefaling fra elektriker, ca 70 mm glippe.

Har bygget en regelvegg tidligere uten problemer men har aldri bygget med vindu- eller dørparti, så har litt vanskelig for å vurdere hvor tungt glasspartiet blir og om bæringen er tilstrekkelig. Hva tror dere? Se tegning med tenkt regelstruktur inntegnet.

• Ritning av innervägg med fönsterparti, visar reglar och mått för montage av fast fönsterelement och skjutlucka i trä.

Beste svar

Kan ikke se at det skulle være noen problemer med bæringen.
Det eneste jeg ville vurdere er stabilitet i sideveis. Eventuelt legge doble bjelker under glasspartiet vegg til vegg. Det trengs ikke av styrkehensyn, men kun for å gjøre veggen mer stabil med mindre vibrasjoner/fleks hvis noen lener seg mot den.

• Liker
Intelligence2
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.