Hei, har kjøpt en hytte fra 1960 hvor jeg skal gjøre om alt vann. Det er i dag jernrør og vannmåleren sitter i et skap. Nyinstallert kommunalt vann siden noen år tilbake, så innkommende vann er PEM-slange som ligger i krypkjelleren.

Jeg skal også renovere badet, så det vil bli tatt et helhetsgrep på det hele.

Et av problemene er at det ikke er så mye økonomiske muligheter til å satse store penger, så det skal bli litt av et lavbudsjettprosjekt. Det skal imidlertid være bra og riktig gjort.

Kort sagt skal jeg trekke opp innkommende vann i en ny innervegg, der skal jeg sette et vannmålerskap. Vannmåleren skal havne der, og jeg trenger kun 3 utganger for kaldt vann.
1 til en utekran
1 til kjøkkenet.
1 til badet.

På badet vil VVBerderen stå, så varmt vann er allerede der. Jeg tenker meg også at man fra badet trekker varmtvannet til kjøkkenet via en T-kobling.
Det føles veldig rart for meg å fra VVBerderen på badet gå inn i fordelingsskapet for deretter å gå tilbake til badet?

På badet vil alt vann være utenpåliggende.

Så i fordelingsskapet trengs det ikke mye greier, og ser jeg på ferdige skap så har de jo typisk 10 tilkoblinger for kaldt og 10 for varmt. Og de koster typ 10.000 kr.

Med tanke på det lille jeg trenger så tenker jeg at det virker smartere (og billigere) å kjøpe skap løst og deretter en liten fordeler for kaldtvannet.

Men her blir det jo problemer, for jeg har ingen anelse om hva jeg skal ha, hva som passer i hva, om det finnes spesielle retningslinjer osv osv.

Kan noen sparke meg i riktig retning? Skapet skal være innfelt i en innervegg som jeg skal bygge. Hvor dyp skal den være for å få plass med skap der måleren får plass?

Skjematisk skisse nedenfor
Håndtegnet skisse på linjert papir som viser vannrørinstallasjon i hus med kjøkken, hall og bad. Vannmålerskap og varmtvannsbereder er merket.

Takk for all input
Mvh Henrik

Kjøp et ekte LK vannmålerskap hvis du skal gjøre om alt, det er ikke billig men det er en forutsetning for å kunne gjøre en installasjon som godkjennes både av vannleverandøren/kommunen og forsikringsselskapene

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.