Vi kjøpte vårt nåværende hus for ~2.5 år siden. Huset er fra "1909", men det har blitt bygget og revet deler ved minst 4 forskjellige anledninger, så det er en herlig blanding.
Vi har nettopp startet å renovere kjøkkenet, dels fordi det er blandede stammer og fronter (blandet ukjent merke fra antagelig 90-tallet, og litt IKEA fra ~09) og dels fordi gulvet er skikkelig svaiende. Laminatet som ligger der er utslitt, det har begynt å dele seg i skjøtene, og man kan se hvordan det heller med det blotte øyet på enkelte steder.
Kjøkkeninnredning og stammer ble revet ut forrige uke, og i helgen begynte vi å rive opp gulvet. Vi hadde ingen anelse om hva som lå der, bortsett fra at det var laminat, 22mm gulvspon og isolasjon (kunne sees inn ved en av tersklene).
Laminatet var enkelt å få ut, gulvsponplaten litt vanskeligere siden det var limt i skjøtene. Under gulvsponet lå der vanlige 12mm sponplater helt uten noen form for innfesting. Når de var borte kunne man se at det ikke fantes en eneste bjelke i hele rommet (~3.5m x 5.6m) men gulvet lå flytende på isolasjonen. Også vannrørene lå løst i et spor i isolasjonen.
Isolasjonen viste seg å bestå av 180mm tykke markplater som lå på alderbestandig fukt- og dampsperrende plast. Under det hele er det sand.
Hva slags gulvkonstruksjon er dette? Er det en normal løsning eller er det helt og holdent en egenkomponert idé som ikke fungerte så bra? (Det fantes søkk i gulvet på opptil 3cm der man gikk mye.)
Hva skal man gjøre i stedet? Spontant bør man vel montere en ramme rundt veggene og feste gulvbjelker mellom langsidene og legge gulvspon på det? Planen er å legge linoleum-click øverst.
Hvilke dimensjoner bør bjelkene ha? Uten å grave ut eller flytte på sanden er det plass til bjelker som er 170mm høye, men det går jo an å grave ut og ha høyere bjelker. 220mm er vel anbefalt for spennvidde på 3.5m med cc600. Jeg har ikke gått løs på å grave i sanden for å sjekke hvor dypt det er, så det kan jeg dessverre ikke svare på.
Hvordan feste rammen i ytterveggene? Ytterveggen/grunnmuren er alt annet enn jevn og rett. Skal man ha noe mellom veggen og rammen så det ikke ligger tre direkte mot muren?
Isolasjon? Nå har jeg jo kastet ut en masse markplater, men hva bør disse erstattes med? Nye markplater? Celleplast? Fylle hele med 20cm sand?
Fukt? Det var tørt og fint i hele rommet (unntatt der vi sølte rett ved vasken, hadde en lekk blandebatteri der for en måned siden), både over og under plasten. Noe spesielt man bør tenke på?
Hva finnes under sanden? Er det første etasje? Hva slags fundamentering er det?
Ja, det er i første etasje, men dessverre vet jeg ikke hva som er under sanden eller hvor dypt det er sand. Skal prøve å grave i et hjørne i kveld, så kan jeg forhåpentligvis gi litt bedre svar. Dessverre kan jeg ikke si så mye om fundamenteringen heller. Hvordan kan man identifisere de ulike alternativene?
Som sand har vært vanlig som avkjenning. For øvrig så har du en flytende gulvkonstruksjon. Ikke noe rart.
Da høres det ut som om problemet egentlig har vært at isolasjonen som har ligget der ikke har vært holdbar nok til å brukes på den måten, eller at den rett og slett er så gammel at det er på tide å bytte den. Det er åpenbart at det var den som var årsaken til at gulvet var så mykt som det var.
Et alternativ til å legge opp gulvet ville da, om jeg har forstått det rett, være å fylle rommet med celleplast av passende styrke og tykkelse og så legge gulvspon og overflate på det?
Har gravd dypere (bokstavelig talt) og under sanden var det leire med innslag av flint og kritt. Verdiløst å grave i, men det trengtes for å få ned jernrør som hjelp ved utjevningen vi nettopp har gjort. Har også fjernet noen cm sand for å få plass til celleplasten og gulvsponten som er på vei inn.
Oldboy skrev:
Var sponplatene friske under?
Var det bare et laminatgulv, eller var det en plastmatte under?
Interessert siden vi også har en gammel skånelengde med flytende gulv fra 80-tallet.
Sponplatene var helt friske og det lå bare laminat på, ingen plastmatte. Jeg tror imidlertid at spon og laminat er lagt inn senere enn isolasjonen og den aldringsbestandige plasten som var fra 1980 ifølge merkingen.
Det store problemet med gulvet var at sponplatene enten ikke var beregnet for å legge flytende gulv på, eller så var de rett og slett på slutten av sin beregnede levetid. De trengte å byttes uansett.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.