Har akkurat begynt å rive på loftet for å bygge egne rom til mine to små jenter.
Det ene rommet har to små katteloft på hver side av rommet. Har begynt å rive i disse og fått noen betenkeligheter.
Den første er om det kan være noen bærende funksjon i konstruksjonen. Har allerede revet alle lektene i veggen bortsett fra én. Ville ikke påstå at det var noen større vekt på disse som var festet på siden av takstolene. Den siste lekten var derimot innfelt under takstolen. Legger ved bilde.
Som opplysning ble husets tak ombygd for noen år siden da noen takstoler hadde råtnet opp etter vannlekkasje. Var ikke hjemme da det skjedde, men ser at man spikret på nye lekter ved siden av/på de gamle.
Det andre spørsmålet er om bordet som lektene har ligget på. Den virker å være innfelt i tømmerveggene. Hvilken funksjon kan denne ha?
Helst skulle jeg ville bli kvitt den for bare å kunne skru gulvspon på det gamle gulvet. Men den har sikkert noen funksjon med letteaket i første etasje.
Sjekket takstolene. De gamle var 120mm høye og de nåværende er 2x120. Så taket burde være mye mer solid enn før. Ligger på litt over cc 60.
Deretter har jeg også konstatert at bjelken på gulvet kun er festet i veggene og ikke festet i gulvet eller underetasjens innertak. Den har altså kun noen funksjon til de gamle takstolene.
Så veggen til kattvindene har altså bestått av liggende tømmer. (Bruk helst ikke ordet "regel" for tre som ligger på denne måten, da det kan føre til feil assosiasjoner) Siden disse stokkene har ligget vinkelrett oppå gulvbjelkene kan man ikke utelukke at de har hatt en viss bærende effekt. Da må man vurdere om takstolene har tilstrekkelige dimensjoner for at taket skal holde likevel. For å vurdere det trenger man å vite følgende: Husets bredde, dvs avstanden mellom ytterveggene, takets helling, hvor i landet huset ligger (for å kunne vurdere snølast), breddemålet på takstolene samt yttertakets utførelse.
Nei veggene til kattvinden bestod av bjelkelaget på gulvet. (Det man kan se stikke opp på bildene.) På den sto stendere 45x90 som var spikret på siden av de gamle takstolene. På stenderne var det spikret en eller annen form for panel. Kanskje 22x120.
De gamle takstolene var 45x120.
Da vi byttet tak for noen år siden, så ringte takskiftet og fortalte at en del av takstolene var kass (keks) fordi taket hadde lekket.
Fordi jeg ikke var hjemme på det tidspunktet, ble direktivet til firmaet å fikse det som trengs.
Slik jeg kan bedømme det, satte de 2 stk 45x120 (på høyden) ved siden av den gamle takstolen. Deretter en eller annen masonitt/plate, deretter luftspalte på 45 mm, til slutt 45x70 på cc 400. Dekt med platetak.
Bredden på rommet er ca. 5 m og takvinkelen er 36 grader. Jeg bor i Norrland, så det er vel høyeste snølast, men fordi vinkelen er så bratt og taket så glatt, samler det ikke så mye snø.
Spontant føles det som at taket burde være betydelig mye mer solid nå enn når det var 120 mm takstoler.
Hva jeg kan lese på nettet, så kan muligens den delen jeg har revet av den gamle takstolen ha en funksjon for å forhindre ytterveggen i å presses ut ved høye laster.
Vurderer å bygge opp en ny vegg med 45x120 mot tømmerveggen og skru de stående stenderne i de nye takstolene samt feste den mot tømmerveggene på siden. For å stive opp veggen som takstolene luter på mot kortsidene.
Så vidt jeg kan forstå, skal dine doble 45x120 bjelker i takstolene være tilstrekkelige "til tross for" Nord-Norge. De fleste steder i Nord-Norge har en snølast på 3,5 kN/kvm (beregnet i horisontalplanet). En takvinkel på 36 grader gjør at man må regne med 80 % snølast.
Det bør ikke være noen risiko for at veggene presses ut, siden det finnes hanebjelker som forhindrer det.
Det finnes mange andre (møblering og oppvarming) grunner til at det er bra med knevegger.
Hanebjelker er de horisontale bjelkene som i en takstol har til oppgave å forhindre at ytterveggene presses ut. Kan med fordel erstattes av stag i stål.