Hei,
planlegger å bygge et 2-etasjes Attefallhus, og for å få så mye takhøyde som mulig vurderer jeg ståldragerkonstruksjon i etasjeadskillelsen.
Huset vil være 7,5 x 4 m og tanken er å ha en type HE (A eller B) bjelke for 4 meters spennet.
Jeg ønsker maksimal høyde på 100 mm, altså HEA 100 eller HEB 100 bjelke.
Jeg tenker å ha 600 mm CC mellom bjelkene.
Øverste etasje blir soverom og stue (sofa bord), vet ikke hvilken vekt man skal regne med...
Antall bjelker: 7,5/0,6= 13,5 stk
Spennvidde: 3,8 m (om de legges opp på 10 cm på hver side (ca 20 cm tykk vegg)
Er det noen som kan hjelpe til med å beregne om HEA 100 er tilstrekkelig?
mvh
Fredrik
planlegger å bygge et 2-etasjes Attefallhus, og for å få så mye takhøyde som mulig vurderer jeg ståldragerkonstruksjon i etasjeadskillelsen.
Huset vil være 7,5 x 4 m og tanken er å ha en type HE (A eller B) bjelke for 4 meters spennet.
Jeg ønsker maksimal høyde på 100 mm, altså HEA 100 eller HEB 100 bjelke.
Jeg tenker å ha 600 mm CC mellom bjelkene.
Øverste etasje blir soverom og stue (sofa bord), vet ikke hvilken vekt man skal regne med...
Antall bjelker: 7,5/0,6= 13,5 stk
Spennvidde: 3,8 m (om de legges opp på 10 cm på hver side (ca 20 cm tykk vegg)
Er det noen som kan hjelpe til med å beregne om HEA 100 er tilstrekkelig?
mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, HEA 100 er nok. Svikten ligger på grensen. Det er imidlertid ingen billig løsning. Stålet koster over 20 000 kr.
Ok, takk
har du litt mer detaljer rundt beregningen, hvor mye last og hvilken nedbøyning blir det omtrent?
begynte å se i denne tabellen men har ikke helt lykkes å lese ut nedbøyning ect...
https://ssabwebsitecdn.azureedge.ne...truktionstabeller-2018-2.pdf?m=20191010080905
Mvh
Fredrik
har du litt mer detaljer rundt beregningen, hvor mye last og hvilken nedbøyning blir det omtrent?
begynte å se i denne tabellen men har ikke helt lykkes å lese ut nedbøyning ect...
https://ssabwebsitecdn.azureedge.ne...truktionstabeller-2018-2.pdf?m=20191010080905
Mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg regnet med en utbredt last på 2kN/m og en maksimal nedbøyning på 7,4 mm. Anvender jeg svingningskriteriet blir resultatet i overkant av 1,5 mm. Ståltabellene pleier ikke å være nyttige for så små laster.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjelp med dimensjonering av bjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Trenger hjelp med HEA bjelke og takstoler
Litt dimensjoneringshjelp av pergola
Hjelp med dimensjonering av HEA-bjelke ved tilbygg
Jernbjelke HEA / HEB / IPE under utbygging - dimensjoneringshjelp