Hei!

Vi har et stort rom i øverste etasje som vi nå skal dele av for å gi et rom til sønnen vår. På den ene siden der veggen skal festes, er det en slags bulkete trepanel. Noen som har tips og ideer til hvordan vi kan løse det hjørnet på en pen måte? Den veggen er i tillegg en skråvegg.

Rommet han skal få vil bli lite, og vi trenger å bygge så tynn vegg som mulig, men likevel må den isolere lyd. Kan man bygge med 45*45 lekter og så bare ha en slags plate utenpå? Ønsker en god vegg som man kan skru ting i uten å lete etter lekter og måtte bruke plugger, og så isolasjon imellom. Dette er egentlig slik min samboer vil bygge.

Jeg vil bygge med 45*70 lekter og så et lag med OSB-plate og deretter et lag med gipsplate på det.

Utenpå alt skal vi deretter ha dekketapet og male på den. Vi skal også ha en dør i str 7*21.

Holder det med én stikkontakt i et barnerom? Det føles litt lite, men samtidig blir det veldig mye mer arbeid å legge nytt.

Rent spontant så høres 45x45 spinkelt ut, blir kanskje en litt skjør vegg, vanligst er vel å bruke 45x70 + trefiberskive av en eller annen sort + gips, som du skriver.

Og elektrisiteten kan dere legge utvendig med "kulo" fra stikkontakten som allerede finnes. Kontakt elektriker da dette regnes som fast installasjon.

45x70 + sponplate + gipsplate. Så kan dere skru opp det dere vil ha uten å måtte lete etter stendere. Uten sponplate blir veggen svakere.

Om du bruker gips+osb+70-regler+osb+gips får du en veldig stabil og bra vegg. Kanskje til og med unødvendig bra for deres formål.
Mener dere at veggen skal være permanent eller er det noe dere skal ta ned etter noen år?
Det går jo også an å bygge med regler og sponplate, uten gips. Da blir det en tynnere og litt enklere vegg.

Den bullete panelveggen avhenger av om veggen skal stå der selv når barnet er større, og hvor mye arbeid du vil legge i det. Jeg ville nok bare skruet opp lekten mot veggen og fylt hullene med latexfog som deretter males over. Bare de mest entusiastiske hjemmefikserne (sånne som meg f.eks. :)) vil se nøye på skjøten slik at det synes hvordan du har gjort det. Alternativt kan du merke opp for lekten, sage ut og felle inn lekten i panelet, noe som blir penere på 7 cm hold og gir inntrykk av at veggen alltid har stått akkurat der.
Jeg ville ikke bygget en vegg i 45x45, det blir ustødig, gjør det ordentlig fra starten av, de få cm man tjener inn i gulvflate er ikke verdt ulempene.
Generelt kan man ikke ha for mange stikkontakter, en dobbel kontakt per vegg er minimum, men i barnerom har det aldri vært nok for våre barn. Du skal drive minst en datamaskin, en TV med minst ett, ofte flere TV-spill, mobilladeren, lamper og noen ting vi ikke engang vet om i dag :) Dessuten drar vennene med seg sine datamaskiner og TV-spill, plutselig er de der også :)

Takk for alle de gode svarene.
Vegggen er tenkt å stå der så lenge han bor hjemme iallfall, men har vi ikke behov for å ta den bort, så vil den få stå enda lenger, så sikkert i 20 år :)
Når det gjelder stikkontakt til TV-spill, TV, datamaskin og lignende, så vil vi ha et rom utenfor som blir barnas med alt slikt. Men jeg føler at en stikkontakt nok kan bli i minste laget.
Slik "kulo" trekking kan man jo gjøre når man føler at man trenger flere stikkontakter i så fall.

Hvordan fungerer det å bygge med bare sponplate da? Altså, hvordan fester limet til tapeten så? Sitter det bra?

Man skal ikke tapetsere på sponplater, du må ha gips! Tapeten vil ellers løsne.

I huset vi bygde nytt-om-til på slutten av 80-tallet satte vi sponplater på alle vegger, ville ikke ha gips i et hus der stommen var 1800-tall + at vi ville kunne spikre/skru opp ting overalt som vi ville. Vi tapetserte alle vegger, forklistret og når det tørket satte vi tapetene, de sitter fortsatt selv om enkelte vegger har fått nye tapeter oppå, men ingenting har falt ned. Ikke noe problem i det hele tatt vil jeg si, men kanskje har tapetlimet miljøtilpasses siden 1988 og derfor fungerer dårligere på sponplate i dag enn da, som så mye annet.:rolleyes:
Jo visst, gutten har et rom utenfor med datamaskinen/tv-en :D:D det hadde våre også men vips så står det el-behovende ting i begge rom, vet ikke hvorfor, ser ut til å vokse opp fra gulvet :confused::p

Jeg delte av et stort rom til to, brukte 45x45 med osb og gips på begge sider. Veggen er ca 4 meter lang og oppleves som stabil. Med andre ord, 45 lekter er nok hvis du bruker doble plater med isolasjon imellom.

Vi brukte 45x70 med OSB + gips på begge sider, ikke glem isolasjon. Det går fint med 45x45, OSB + gips og isolasjon. Grunnen til at vi brukte 45x70 var at vi ønsket tykkere isolasjon.

Optimal lydisolering skal være 1/3 av rommet, så 70mm stendere og 25mm isolasjon er nok bra.

1/3 del er nok for å ta hånd om resonansen i boksen som blir mellom platene. Det har ingenting med optimalt å gjøre. Så er det jo slik at man bruker 45 eller 70 isolasjon i en 70 vegg fordi dette er standard.

JLAINE skrev:
Man skal ikke tapetsere på sponplate, du må ha gips! Tapeten vil ellers løsne.
Jeg har tapetsert på sponplate uten noen problemer. Man må muligens bruke litt mer lim enn ellers.

Jeg ville spare de 25 mm ved å bruke 45x45 + 2x osb + 2x gips. tilstrekkelig bra for formålet. Du skal jo ikke henge noe tungt i veggen.

C
JLAINE skrev:
Man skal ikke tapetsere på sponplate, du må ha gips! Tapetet kommer ellers til å løsne.
Hvorfor skulle det gjøre det? Det er bare å forlime sponplaten før man tapetserer så sitter det bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.