Jeg vurderer å legge tak på en tidligere plansilo, det ville vært praktisk og økonomisk siden den allerede har tre betongvegger og støpt plate.
Problemet er imidlertid at den ligger vegg i vegg med en annen bygning med saltak, så å legge saltak på denne også blir problematisk. Derfor tenkte jeg at et pulttak som går under det eksisterende ville vært den beste løsningen i teorien. Problemet blir da i stedet den lave takhellingen (ca. 5,28 grader). Dette betyr at dimensjonen på limtrebjelker, selv med bærende linje i midten, blir veldig grov.
Taket skal i så fall også kun legges med filtad trp-20 plåt, ingen sutak eller isolering.
Jeg legger ved en spartansk tegning av hvordan det ser ut nå og hvordan jeg har tenkt i mitt eksempel.
Hvis noen kan komme på hvordan jeg skal løse dette på best mulig måte hadde jeg vært veldig takknemlig!
Det henger litt på hvor lang "silobyggningen" skulle bli. Det er ikke umulig å legge to bygninger med saltak ved siden av hverandre om det gjelder en begrenset strekning. Pulttak med 866 cm spennvidde og 5 graders takvinkel krever ganske solide saker (limtre).
Det henger litt på hvor lang "silobygningen" skulle bli. Det er ikke umulig å legge to bygninger med saltak ved siden av hverandre hvis det gjelder en begrenset strekning. Pulttak med 866 cm spennvidde og 5 graders takvinkel krever ganske solide materialer (limtre).
Hei og takk for svar! Bygningen ved siden av er 25m lang og den nye er tenkt å bli 24m, så det er nok dessverre for langt til å legge saltak.
Hva tenker dere om IPE-jernbjelker? Bygger ikke like mye, men koster kanskje betydelig mer enn limtre?
Om du har plass i høyden for limtre er det neste alltid billigere enn stål, så jeg ville nok anbefalt det.
Jo høyere takhøyde jo bedre selvfølgelig, men må vel gjøre et kompromiss. Tror du at tettere enn 120cm mellom bjelkene gir noen større effekt på dimensjonene?
Jo høyere takhøyde desto bedre naturligvis, men får vel gjøre et kompromiss. Tror du at tettere enn 120cm mellom bjelkene gir noen større effekt på dimensjonene?
Naturligvis! Fortell hvor i landet du skal bygge så kan jeg lage noen eksempler.
Interessant, fagverksbjelker var ingenting jeg hadde tenkt på! Takk for bra svar.
Snakket med Maku stål og de hadde ganske lang leveringstid på akkurat fagverk, men trodde at det holdt med IPE-bjelker for den relativt korte spennvidden. Noen tips på hvor man kan vende seg for beregning av dimensjon som trengs?
Jjustusandersson skrev:
Naturligvis! Si hvor i landet du skal bygge så kan jeg gjøre noen eksempler.
Supert, takk! I Borgholms kommune på Öland, snøson 2.
Jeg har regnet med følgende forutsetninger: bredde 8,7 meter, lengde 24 meter, snølast + egenvekt 2,5 kN/kvm, 10 000 kr/kubikkmeter for limtre og 3 500 kr/kubikkmeter for konstruksjonsvirke klasse C24. Materialkostnader for takkonstruksjonen: Alternativ 1: Limtre 90x225 c/c 600 mm, Forbruk 7,22 kubikkmeter dvs 72 200 kr. Alternativ 2: Limtre 90x315 c/c 1200 mm. Forbruk 5,18 kubikkmeter, dvs 51 800 kr. Alternativ 3: Limtre 90x450 c/c 2400 mm + k-virke 45x145 c/c 1200 mm. Forbruk 3,87 + 1,25 kubikkmeter, dvs 43 075 kr.
Kommentarer: Ved en så stor bygning må man på en eller annen måte ta hensyn til materialforbruket, da forskjellen er stor mellom forskjellige alternativer. Det finnes alternative limtredimensjoner om man vil prioritere så lav høyde som mulig. Disse er for alt 1: 140x180, alt 2: 165x225 og alt 3: 165x315. Samtlige fører til et større materialforbruk.
Den lave takhellingen er et problem bl.a. fordi den begrenser valgmulighetene når det gjelder takmateriale. Det finnes forskjellige måter å komme rundt dette på, men for en meningsfull diskusjon trenger du å fortelle mer om den tenkte bruken og ulike krav til utførelsen når det gjelder isolasjon, overflate, ventilasjon mm.
Jeg har regnet med følgende forutsetninger: bredde 8,7 meter, lengde 24 meter, snølast + egenvekt 2,5 kN/kvm, 10 000 kr/kubikkmeter for limtre og 3 500 kr/kubikkmeter for...
Veldig utførlig svar, takk!
Alternativ 2 ser ut som det beste alternativet, økonomisk blandet med funksjonalitet. Den lavere høyden på bjelkene gjør også at innfestingen kan gjøres noe høyere opp. Har på tegningen målt ca. 40-50 cm under takfoten på den bef. bygningen. Jo høyere opp man kan gå der gir gunstigere takvinkel.
Fikk dette forslaget fra en produsent av limtre:
21 stk 90x405 L=8647mm
2 stk 140x810 L= 12000mm (bjelkelag)
4 stk 140x180 L= 3000mm (stolper)
=8,28 kubikkmeter trelast
Jeg er ingen konstruktør, men synes at en bjelkelag på 81cm og 4 stolper høres noe overdimensjonert ut sammen med 90x405 på cc1200.
Om sommeren skal bygningen, i dagens situasjon, brukes sparsomt, litt som lager og garasje for egne mindre kjøretøy. Om vinteren skal den brukes til vinterlagring av campingvogner/bobiler og andre kjøretøy.
En campingvogn er ca. 2,5m bred og 270-290cm høy, noe som gjør at det kanskje bare går inn campingvogner lengst til venstre, der taket er som høyest. Om takbjelkene er mindre i høyden, er det mulig at det går å få inn en i midten også. Øvrige bredde skal da brukes til lavere kjøretøy som f.eks. biler eller tilhengere.
Overflatesjiktet er derfor enklest mulig som stenger ute vær og vind. Har tenkt meg kun trp20-plater med filt på undersiden, som allerede er på den tilstøtende bygningen. Ingen krav til isolering eller spesiell ventilasjon utover selvtrekk.
Ved optimal bruk av arealet ville den innbringe ca. 20tkr per år i leieinntekter. Så får man vel trekke fra ca. 3tkr per år i vedlikehold. Derfor ville en total byggekostnad på 80-100tkr (eks. mva) være fullt akseptabelt, hvilket kanskje er rimelig da betongplate og tre av veggene allerede finnes? Har også regnet med 6 dagers hjelp av en snekker, ca. 20tkr.
Legger ved noen flere (ikke målestokkmessige) bilder for å tydeliggjøre.
Bruken som lagerlokale forenkler jo saken betydelig. Jeg var litt bekymret for at du hadde tenkt deg den som dyrestall.
Forslaget fra limtreprodusenten virker helt i det blå. Den beregningen forstår jeg ikke. Med den lette takkonstruksjonen som du har tenkt deg, kan man nok i tillegg finregne litt på dimensjonene. Vær oppmerksom på at du alltid kan erstatte en limtreprofil med en som er bredere og litt lavere. Man mister da litt effektivitet i materialutnyttelsen til prisen av en noe større volum og pris.
Takvinkelen er egentlig for lav for Tp20 og lignende plater, men man kan kanskje kompensere for det gjennom større overlapp. Kravet til vanntetthet er jo ikke superhøyt.
Har nå undersøkt saken med en byggmester og det ser ut til å være mulig å gå inn ved takfoten på den andre bygningen (også lager), skjære overflødig plåt og skyve inn den nye. Dette ville gi en takvinkel på 7,8-8 grader i stedet.
Nei det er ikke høyt krav på vanntetthet, bare det ikke kryper inn så ofte at det skader treverket. Men med litt større overlapp som du sier burde det bli ganske bra!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.