Vi har ganske nylig fått godkjent byggetillatelse for å sette inn et mindre vindu (680x680) i andre etasje i vårt rekkehus. Jeg diskuterte noen ideer med folk her på forumet samt en lokal byggefirma om hvordan vinduet skulle forsterkes. Dessverre ga jeg ingen detaljerte beskrivelser av huset, bare en fasadetegning, og fikk da svar fra alle om at veggen på et slikt sadeltak hus ikke er bærende (som jeg har forstått at den 9 av 10 ganger ikke er), og kan derfor forsterkes med to horisontale og to vertikale stendere rundt vinduet.
Når vi skulle sette inn vinduet og åpnet opp veggen, oppdaget vi imidlertid at det var tre stendere som var plassert ganske tett i stedet for 1 som jeg hadde forventet meg. Midtstenderen var derimot ganske løs og beveget seg frem og tilbake av baufilen da man sagde. Vi valgte likevel å forsterke i henhold til planen. Når vinduet var oppe, fikk jeg dog en dårlig følelse og begynte derfor å prøve å sette meg inn i takkonstruksjonen litt nøyere. Etter litt mer diskusjon med kunnskapsrike personer, fikk jeg vite at gavlveggen er bærende til en viss grad og støtter mønebjelken. Jeg har i etterhånd prøvd å styrke opp rundt vinduet med ekstra stendere på sidene samt noen forsterkede vinkeljern. Jeg satte også en ekstra stender i det ene hjørnet på undersiden av vinduet som har støtte i hammarbandet ved gulvnivå. Over tilsvarende hjørne på oversiden sitter det bare kortlinger mellom de stående stenderne, så en ekstra stender der vil kanskje ikke gi så mye? Det svake leddet her er vel dog den liggende stenderen over vinduet.
Mitt spørsmål er: tror dere at det holder, trenger jeg å forsterke mer, eller burde jeg ta inn noen som kan regne på dette og lage en ny løsning?
Vil være veldig takknemlig for hjelp med dette!
Legger ved diverse tegninger, bilde av byggingen samt fasadetegning.
Litt vanskelig å vurdere. Tegningene er ikke komplette så man kan regne på det. Foruten mønebjelke finnes det langsgående takåser. Vekslingen av gavlvinduet er ganske sikkert utilstrekkelig utført, men det beste er å først beregne lasten fra mønebjelken.
Takk! Dessverre finnes det ingen flere konstruksjonstegninger hos bygningskontoret.
Finnes det noen konstruksjon man kan gjøre som med sikkerhet tilsvarer bæreevnen hos de tre avkappede stående stenderene (38x118) uten å måtte beregne lasten?
Du trenger å lage en avveksling rundt vinduet med regler på høykant. Hvor langt er avstanden til mønebjelkens neste støtte? Hvor bredt er huset? Hvor ligger det (dvs snøsone)?
Jeg måtte åpne opp en plate av gipsen på loftet for å kunne se hvordan støtten for mønebjelken ser ut. Bjelken hviler altså på en stender, og de øvrige har støtte i taket. Midtstenderen og den venstre stenderen på bildet er altså de to ytre stenderne av de tre som vi kuttet ved vinduet. Den avkuttede stenderen i midten har kun støtte i en kortling som sitter ca 40 cm over vinduet. Avstanden fra vinduet opp til mønebjelken er 2,5 m, og disse stenderne går som sagt direkte opp uten støtte underveis. Håper det ble forståelig.
Gavlveggen er 10,89 m bred, og huset ligger i snøsonen 2.
Det er ingen store laster på mønebjelken med den aktuelle takkonstruksjonen, men avvekslingen rundt vinduet bør se ut som bildet nedenfor viser.
Jeg har brukt 45x95 C 24 virke. Det kan være tilstrekkelig også for midtstolpene, det avhenger av hvor lange de er.
Da skal jeg bytte ut eksisterende mot det der. Jeg tenker at jeg beholder de eksisterende stående reglene i 38x118 som kommer ned fra mønet nå, så de får være igjen i den dimensjonen.
Stor takk for skissen og at du har tatt deg tid til å regne på dette!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.