Hei,

Vi skal åpne en åpning i en yttervegg på et hus bygd i 1937. Opprinnelige konstruksjonstegninger mangler, men vi har en eldre tegning (ikke en konstruksjonstegning) der veggene er markert som kun teglmuring. Sammen med byggeår, typiske løsninger fra tiden og det vi kan se i veggsnittet vurderer vi derfor at det er en massiv teglvegg (~380 mm tykk), murt i vekslende løp- og binderskift, altså ingen separate blad eller luftspalte som i en moderne skalmur.

Åpningen blir ca 1 400 mm bred og vi trenger å erstatte murverket ovenfor med en bærende bjelke. Jeg har forstått at prefab teglbjelker (f.eks. Optimera/Wienerberger) er dimensjonert for et ½-stens blad (~110–120 mm) og ikke er ment å bære hele murens dybde i et massivt murverk. Derfor heller jeg mot at det mest robuste og sikre er å støpe en plass-støpt armert betongbjelke i hele veggens tykkelse (≈380 mm) med opplegg på minst 200–250 mm på hver side. Alternativt en innebygd stålbjelke, men betongbjelke føles som det enklere og mer forutsigbare valget.

Mitt spørsmål til dere som har gjort lignende inngrep i eldre hus:
  • Er plass-støpt helbjelke i hele veggtykkelsen den mest egnede løsningen her?
  • Finnes det andre velprøvde alternativer for 30-tallshus med massiv teglvegg?
  • Noen praktiske tips for montering og stempling i denne typen murverk?

Takknemlig for all input og erfaring!

• Byggetegning av et hus med et nytt vindu planlagt på andre etasje. Veggene er markert og etasjene er tydelig synlige.
Hei, kan kjøre på 2 stålbjelker type HEA140-HEA160 ifølge nedenfor. Rive halve veggen, montere den første, så den andre halvdelen og montere den andre.

To stålbjelker type HEA140-HEA160 vises under en delvis revet murvegg.

• Elsker
jk0
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.