Jeg har nylig kjøpt hus, en sokkelvilla, bygget 64a.
2 ting, jeg tror at vi har et selvbærende tak, kan man bekrefte det bare gjennom tegninger? Det ser ut som nedenfor i dokumentet jeg har fått fra kommunen
Og, garasjen. På tegningene, så synes jeg å kunne se at det skal være 2 stk søyler i midten av garasjen. Men som dere kan se på bildet, så finnes ikke disse? Ingen spor heller hva jeg kan se? Hvordan skal man tolke dette?
Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror ikke at man kun ut fra bildene dine kan gi svar på spørsmålene dine. Jeg tror at det ville vært nødvendig med mer informasjon om spennviddene på takene samt type takstol på garasjen. Om det er et saltak på garasjen og det finnes en skjult bjelke ifølge bildet, så tror iaf jeg at stolper er nødvendig. Er det mulig å se om taket henger ned? Man kan dra en murersnor mellom veggene og se om den tar i taket.
Om det är en konstruktionsritning du lagt upp så är mellanväggen bärande. Angående garaget så saknar du pelare och balk i mitten. Vad är det ovanpå garaget?
Fikk svar fra en Byggnadsingenjör som jeg spurte via e-post, at det er arkitektritninger/bygglovsritningar jeg har fått. Så jeg trenger å få tak i konstruksjonsritningene eller få ut en snekker for vurdering.
Skal mase litt på kommunen, hvis de ikke har dem, er det kjørt da med å få tak i K-Ritningarna tro?
Kommunen har nok ingen konstruksjonstegninger. Men når det gjelder garasjen så lurer jeg på hvorfor det ikke allerede har rast sammen? Spennvidden ser ut til å være rundt 7 meter med en skjult bjelke på 8 meter som bærer opp bjelkelaget. Og dessuten en etasje oppå.
På garasjebildet/fotot synes jeg det ser ut som innertaket henger ned ved vinduene, men det kan være en synsillusjon...
Kan det være slik at man har fjernet støttene i garasjen og avlastet/økt bæringsevnen med en ekstra bjelke?
I vårt hus bæres overetasjen opp av ca. 11 m lange limtrebjelker, og 2 støtter inne i huset per bjelke. Vet om folk med lignende hus der man har fjernet 1-2 støtter og da buer taket nedover, men overetasjen har (enda) ikke rast. I andre hus har man satt inn en ekstra bjelke i forbindelse med at støttene er fjernet, og der er ingen påvirkning på taket.....
Er det et "senket" innertak i garasjen, kanskje kan du lage en liten luke i taket der bjelken bør være og se hvordan det ser ut innenfor? Kanskje finner du en ekstrabjelke, og da vet du hvordan det ligger til
Ja, da har man endret konstruksjonen, armert platen på en slik måte at søylene ikke trengs.
Men man armerer ikke bare mer og slipper på den måten en søyle eller bærende vegg. Det kan meget vel være slik at en tidligere eier har fjernet søylen/veggen av ren dumhet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.