Hei
Trenger litt hjelp fra dere kunnskapsrike med et lite spørsmål jeg har.
Jeg vil henge opp et kjøkkenskap i min betongvegg, men dette er ikke et vanlig kjøkkenskap, det er ett som jeg regner med kan komme til å veie 300 kg (ikke spør hvorfor :)) som betyr at jeg må ha god innfestingsutstyr, men det problemet har jeg løst.

Så nå til det neste, fungerer min tenkte konstruksjon (se bilde). Holder stengene til å bære 300 kg (nesten 3000N) uten å knekke i sveisen?

PLIIIIS hjelp meg med dette, og hvis dere ikke kan, men vet hvor jeg kanskje kan få hjelp, så fortell meg det også..

Observer at jeg ikke kan ha kraftigere stenger enn 45mm, helst 35mm...
Takk på forhånd!!!d^_^bd^_^b

• Skisse av konstruksjon for veggfeste av kjøkkenskap, med stenger sveiset til en metallplate, inførsel i betongvegg og vektdetaljer.
Skipp konstruksjonen og skru i stedet en plate i baksiden av skapet, la platen stikke opp noen cm og bolte deretter gjennom platen inn i betongen.

Hvor kommer lasten, i ytterkant på stengene eller lengst inn mot veggen? Ville tippe at du trenger noe som fester skapet oppe også, typ som ovenfor skriver en plate langs med hele baksiden.

Det kommer jo an på sveisegeometrien og sveise­kvaliteten også.

I teorien er det sveisede godset sterkere enn grunnmaterialet. Problemene oppstår ved feil utførelse: slagg i sveisen, porer, rotfeil, for bulket sveis, feil a-mål med mer.

I stedet for en plate under kunne man tenke seg avstivninger fastsveiset under bjelken på et noe bredere båndjern.

Første spørsmålet er jo hva slags skap det er (ikke innhold). Er det benkeskap som skal sitte nær gulvet, eller er det et høyskap som også sitter nær gulvet. Eller et overskap som sitter over en benkeplate?

Å dømme av lengden på stengene så ser det ikke ut til å være et overskap?

mycke_nu
Du har kanskje gått glipp av at konstruksjonen skal tåle 300 kg, så platen fungerer ikke... :(

Noseone
Vekten fordeles over "armene".

BorgP
Det er proffer som skal sveise sammen konstruksjonen, men jeg forstår hva du mener.
Jeg legger ved et nytt bilde som kanskje er en bedre løsning.

hempularen
Det er benkeskap, stengene skal sitte inne i skapene. Legger ved tre bilder slik at dere forstår meg litt bedre forhåpentligvis, merk at dette er på et bad og jeg vil altså henge opp et skap. Men prinsippet er det samme, at skapet skal "fly".

Legger ved tre bilder av en lignende konstruksjon og en ny "tegning" på en ny løsning.

Flatstålet som sitter mot veggen er 10mm tykt (eller fungerer det med mindre?) og "armene" går ut 570mm og har dimensjonene 40x40 og har en tykkelse på 4mm.
"Underarmenens" fremre kant går frem til midten på "overarmene".

Hvis noen vet hvordan man beregner dette på en profesjonell måte eller vet noen som kan tenkes å vite, så ta gjerne kontakt.

Takk på forhånd

• Tegning av veggmontert konsoll med to horisontale stålbjelker som stikker ut 570 mm, beregnet for å støtte et hengende baderomsskap.
  • Et marmorbad med en rektangulær servant, omringet av forskjellige toalettartikler, tannbørster og et håndkle på en krakk.
  • Stålram festet i et hjørne mellom tak og marmorvegg i et bad, del av konstruksjon for å henge et skap.
  • Stålkonstruksjon i et hjørne av et bad med brunt flisebelegg, som en del av en løsning på å henge opp et skap.
To nye bilder med informasjon og tydeligere retningslinjer for konstruksjonen osv...
Kanskje kan klargjøre for noen hva jeg er ute etter...
Takker på forhånd!!

• Tredimensjonal illustrasjon av møbelkonstruksjon med mål og regnearknotater, inkludert vinkler og lengder for å tydeliggjøre byggeprosessen.
  • Illustrasjon av kjøkkenskapdesign med vektberegninger, inkludert granittbenkeplate og skuffer, med fokus på strukturelle spesifikasjoner og lastkapasitet.
B
har du tenkt noe på hva skapet klarer av?

byggare henke
Det er jo for det meste "armene" som må bære mest, men selvfølgelig skal det forsterkes ordentlig i hver skjøt. Men, hvis et vanlig benkeskap klarer å ha all den vekten jeg angir, så burde jo "mitt" klare det også til tross for at det "henger" i luften?

Jeg tror ikke at det er noen problemer med sveisene i konstruksjonen med de skrå støttene, derimot så kommer du til å få veldig store dragkrefter i skivens øvre innfestning mot veggen, minst 1000 kg (10 000 N).

For å redusere hevestangseffekten ville jeg latt platen mot veggen gå ned helt til skapets underkant. Platen må selvfølgelig da også være tilstrekkelig stiv for at forlengelsen skal gjøre nytte.

B
har du ikea-stammer så tåler de krefter dårligere

Tror at din konstruksjon vil sette seg med tiden. Jeg kjøpte IKEAS firkantede ben og satte dem knapt halvveis ut fra veggen,

Det er "høyden" på flattjernet som er problemet. Om avstanden mellom nedre kanten og skruehullene på toppen er 50 mm, lasten er 300 kg jevnt fordelt så er det en kraft på 3000N ca 300 mm ut. Kraften på skruene blir 300/50x3000N=18000N=1,8 tonn, dobler man høyden til 100 mm mellom kant og skrue så blir det litt under 1 tonn.

Mitt forslag er å sette et rustfritt stål- triangelkonsoll som er like høy som skapet. Innvendig før man setter sammen skapet eller utvendig med dekkplate, er det flere skap som skal monteres så setter man platen imellom.

Platen trenger ikke være tykk, 1 mm eller så.

Protte

mycke_nu
Jeg forstår hva du mener, men jeg snakket med Hilti (www.hilti.se) og de anbefalte en skrueanker (?) som heter HUS-H10. Denne skal tåle 1600kg (http://www.hilti.se/holse/page/modu...4FEF5176DC18EC41.node3?lang=sv&nodeId=-219396).
Med denne så elimineres jo behovet for å ha en plate som du sa som går hele veien ned til underkanten på benkeskapet.

byggare henke
Det er ikke IKEA, jeg skal bygge selv av MDF 22mm.

Fixar_Krille
Det trenger vel ikke være så nødvendigvis.

prototypen
Gratulerer med tittelen som Gudfader :-)
Tror du ikke det holder med en "høyde" (på flatjernet) som er 150-200mm?
Du skrev at om man setter skruene på 50mm fra nederkanten så ville kraften bli 18000N (1,8 tonn) og at om man doblet til 100mm så ville man havne rett under et tonn, hvilket da bekrefter at det går bra å bruke Hiltis skrueanker som tåler 1600kg om man setter de (2-3stk) 100mm fra nederkanten på flatjernet.
Problemet som jeg ser det er mer om sveisesømmene tåler vekten og ikke så mye om skapet en dag kommer rase ned fordi festene har løsnet.
Platen du anbefaler, hva skulle den være for? Beklager om jeg er treg hehe... :-)

Takk så lenge

B
du arbeider med levende materiale så klart at det vil sette seg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.