Har et lite problem som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse. Vi har tenkt å bygge vårt hus i Isoleca der veggens høyde vil være 2750 mm. Vinduene som vi skal ha er på 2500 mm, dette medfører at vi kun har 250 mm over vinduet. Som jeg forstår det så vil isoleca-systemet sette en lettklinkerbjelke over vinduet på 200 mm (standard) og deretter legge U-bjelken (200 mm) på denne, noe som skaper 400 mm som vi ikke har.
Vi kan ikke heve taket så spørsmålet er om jeg må redusere vinduene til 2300 mm (Standard 100 mm intervall) for deretter å legge lettklinkerbjelke + passblokk + U-blokk 450 mm eller om jeg kan bestille en isoleca-bjelke på 250 mm og bruke den som lettklinkerbjelke og U-blokk.
Se bilde
Noen som har erfaring med dette? Kan jo ikke være første gang man ikke har 400 mm til overs over vinduene
Man murer opp til 2500mm. Over vinduer settes en bjelke, over veggene settes u-blokk. Så deler man en 70 mm passblokk og murer en kant på bjelken slik at det blir som en u. Øker også høyden på u-blokkene rundt slik at vi får samme høyde.
Men man må sjekke taklasten mm. Får vi en takstol over et vindu mm så er det mulig at dette ikke fungerer, noe en konstruktør må se på.
Eller ser du bort fra bjelken over vinduet og legger en I-Balk i U-blokken som tar taklasten din, I-Balken blir innstøpt i U-blokken og tåler godt med last.
Beregningsteknisk beregner du den enklest som en betongbjelke.
Løsningen ble å senke vindu til 2400 med en i-bjelke og deretter u-blokk over. Så nå har vi 400 mm over vindu i stedet, noe som fungerer bra. Ved større partier (3600 mm og større) så har vi to i-bjelker i stedet.