Har nylig tatt over en 5 mnd hund fra en kollega, og såklart viste han med en gang hva han (hunden, ikke kollegaen hehe) gikk for og gnagde en fin skade i veggen ved siden av ytterdøren, se bilder.
Hvordan reparerer man dette på enkleste vis uten at det ser for j-vlig ut? Sparkel, pusse og male?
Tenker ikke å male om hele veggen pga småbarn og hunder, det får man ta senere
Så jeg kan leve med nyanseforskjell, selv om den så klart helst skal synes så lite som mulig.
Er det din første hundevalp? Det der var ikke mye til skade.....
Jeg ville ha fjernet alt løst. Sparklet en gang, slipt, sparklet igjen, slipt og til slutt malt. Resten av veggen ser ikke nymalt ut, så man kan nok akseptere at det vises litt at det er reparert.
Er det din første hundevalp? Det der var ikke mye til skade.....
Jeg ville ha pellt bort alt løst. Sparklet en gang, pusset, sparklet igjen, pusset og til slutt malt. Resten av veggen ser ikke nymalt ut, så man kan nok akseptere at det synes litt at det er fikset.
Haha nei, det kan jeg dessverre ikke skylde på at det er, men man glemmer med årene og er vant til den gamle trygge hunden...
Takk for svaret iallfall, hva ville du ha brukt for sparkel? Huset er fra 2013, men som sagt, småbarn+tjenestehunder+hvite vegger er en særdeles dårlig kombinasjon
Finnes finspackel på tube så slipper du kjøpe så mye om du uansett ikke skal bruke til noe annet. Det er veldig lettslipt og kan i prinsippet slipes med hendene
Den lille rakker'n har kanskje problemer med tennene nå når de skal vokse ut.
Skaff litt ben og annet som han (hun?) kan gnage på, så kanskje møbler og vegger får være i fred
Et tips som roet ned to jämthunder for en kompis var å slå på en radio (liten billig bordsradio) når de ble etterlatt alene i huset. Det var da slik at de bjeffet stort sett konstant uansett hvor lenge de var alene.
Noe kompisens far (bodde i huset 75m ved siden av) oppdaget og begynte å holde øye med i et par uker. Og de prøvde et par ting (husker ikke hva dog). For så etter å ha prøvd å ha en radio påslått på ganske lavt nivå, og tipset var å kjøre p1/etc som har mye/kun prat i stedet for musikk. Og allerede første dagen merket man en stor forskjell, og det virket som det ble bedre de nærmeste dagene også. Dvs. de bjeffet stort sett ikke i det hele tatt bortsett fra noen ganger når en bil kjørte forbi, men ble tyst ganske raskt etter den var borte (noe de ikke gjorde tidligere).
Og når de prøvde en dag uten radio, bjeffet de hele tiden igjen. Med andre ord hadde radioen en markant beroligende effekt på dem. Andre personer (7-8 stk) som vi har tipset om dette, har det vært ganske jevnt mellom hjulpet/ikke hjulpet i det hele tatt/vet ikke om det har hjulpet (da de ikke har hatt noen som kan sjekke like godt).
Det var dog ikke noe problem for naboer da hans far bodde nærmest og en annen nabo 100m i andre retningen som om de hørte dem var ganske lavt. Men når en hund bjeffer i 8+ timer i strekk, så er det noe som ikke er bra, og selv om de ikke forstyrrer noen, er det jo ønskelig å få dem mer "stabile" generelt.
I ditt tilfelle så kan det jo meget vel være kløende/vonde tenner da hunden er ung, men det kan jo være verdt å kjøpe en 100:- radio og prøve i stedet (om radio hjelper) for å kjøpe materiell for betydelig mer.
Sparkel som sagt, og så hadde jeg maskert av skarpt loddrett helt opp til taket et sted litt til høyre for den der stikkontakten. Kanskje tatt en helt annen nyanse (grå?) og gjort en greie av at det er en annen farge.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.