Vet ikke hvor jeg skulle legge denne tråden noensteds.

Enebolig fra 1973 på cirka 130 kvm med krypkjeller. Har nettopp hatt vannskade på det ene badet og benyttet da anledningen til å inspisere krypkjelleren (leier huset av min pappa som kjøpte det i 2019 uten megler/ubesiktet).

Til min skrekk var både sviller på kortsidene og 3 bjelkelag angrepet av noe. Svillen under kjøkkenet er som en svamp, totalt råteskadet og hvis man bruker en skrutrekker på den, smuldrer den opp og det kommer fint mel ut av treverket.

Min far hadde hussopp i sitt eget hus på 80-tallet, og han og venner måtte rive hele underetasjen ned til grunn. Det ble oppdaget da gulvet på kjøkkenet begynte å svikte, og de rev da bort teppet for å oppdage at det dreide seg om ekte hussopp som hadde ligget skjult.

På flere steder er det som spindelvev, men mye tettere (som en hvit gjennomsiktig duk) - og akkurat slik hadde foreldrene det i huset sitt.

Tid med fukttekniker og spesialist på krypkjeller er bestilt denne uken, men det ville være interessant å høre om noen tror de har en anelse om hva dette er?

Mvh

• Trefjøl med tydelig råteskade og forråtnelse, ved siden av en murblokkvegg i et krypgrunnsrom.
  • Rått, vannskadet treverk i krypkjeller fra en etasjes hus fra 1973, med synlige tegn på råte og forringelse.
  • Krypgrunn med treverk angrepet av råte og muligens svamp, synlig med lyse, tette spindelvev-lignende struktur.
  • Rødmussig trestokk med synlige tegn på råteskader i krypkjeller. Lave teglstensvegger omgir området, og det er et lag av blader og støv.
  • Råttent treverk med tydelige tegn på fukt- og soppskader.
  • Råtten bjelke i krypkjeller med synlig fukt- og råteskader i treverk, mot betongvegg. Skaden er omfattende, som nevnt i diskusjonstråden.
Jeg er ingen ekspert, men det ser mer ut som råte enn hussopp.

• Liker
McHolm og 1 annen
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jeg er ingen ekspert, men det ser mer ut som råte enn hussopp.
Det jeg blir litt bekymret for er at jeg vet soppen må ha kalk for å overleve, og det har den godt om her ved muren 😳

Samt jeg har oppdaget et mørkebrunt pulver liggende langs muren noen steder, men kanskje det skjer selv om treverket er råteskadet og ikke nødvendigvis betyr hussopp?

• En betongmur med mørkebrunt pulver og smuler ved foten, som kan indikere fuktighet eller skade, observeres sammen med spor av jord og småstein.
  • Mørkt pulver og tresplinter på en mur, mulig indikasjon på sopp eller råteproblem.
D
Jeg er heller ingen ekspert men trebåtseier 😏.

Ser mer ut som et angrep av type hestemaur eller noe lignende skadeinsekt.

Jeg tror også det er maur. Trenger ikke å være stokkmaur, men andre maur som liker å spise tre.

• Liker
DamMedTorp
  • Laddar…
B
Bilde 5-6 ser det fuktskadet ut. Men i videoklippet er det altså helt snustørt?

Bildet og filmen får meg til å gjenoppleve min forferdelige oppdagelse i vinter, det var en sta treskadedyr som hadde på grunn av fuktig tre pulverisert tømmerhuset mitt. Har ikke fått fakturaen fra tømmermennene som byttet stokkene ennå, men det blir nok ikke billig. Sørg for å bytte ut delene som er angrepet asap.

Til meg sa de at så lenge det ikke er fuktig tre så vil de stae treskadedyrene ikke gå lenger. Men jeg er heller ingen ekspert på noe. I det hele tatt.

C
parsen parsen skrev:
Til meg sa de at så lenge det ikke er fuktig tre så vil de innbitte tregnagerne ikke gå lenger.
Så er det. I bunn og grunn er det en råteskade, og så lokker den til seg diverse insekter hvor de aller fleste, heldigvis, ikke er interessert i friskt tre.

• Liker
sarsag og 1 annen
  • Laddar…
B
Fremover blir vel det viktige å forstå hvorfor fuktskaden har oppstått, status ventilasjon? Bilde 6 ser det jo også ut som en blanding av nytt tre samt gammelt fuktskadet tre.

B bygges skrev:
Bilde 5-6 ser det fuktskadet ut. Men i videoklippet er det altså helt knusktørt?
Bilde 5-6 er mot den ene langsiden på huset, der har man byttet ut tidligere syll mot trykkimpregnert og har sannsynligvis sett skadene i bjelkelaget allerede da, men unnlatt å fjerne det skadede materialet og bare lappet sammen med litt ulike avkapp (hater juksarbeid, hvorfor skal man engang gjøre noe når det ikke kan gjøres ordentlig?!)
Treet er både mørkt og knusktørt.

Så har man fjernet syllen på begge kortsidene og bare trykket inn noen småbiter på et par steder 😳

• Liker
cpalm
  • Laddar…
B bygges skrev:
Fremover blir vel det viktig å forstå hvorfor fuktskade har oppstått, status ventilasjon? På bilde 6 ser det jo også ut som en blanding av nytt tre samt gammelt fuktskadet tre.
Ventilasjonen har vært altfor dårlig siden de har tettet alle ventiler i prinsippet og bare hatt 2(!) åpne.
Dreneringen skal sjekkes siden grunnmuren noen steder var ordentlig fuktig og hadde gjort saltutfelling.

Så planen er:

Plast inn mark og et stykke opp mot mur
Avfukter skal installeres som alltid vil være aktiv og regulerer så det ikke blir for fuktig i krypkjeller
Sjekke drenering og i så fall utbedre den
Bytte av syll og reparasjon av dårlige biter av bjelkelag

parsen parsen skrev:
Bilde og filmen får meg til å gjenoppleve min forferdelige oppdagelse i vinter, det var en sta treborer som hadde pga fuktig tre pulverisert tømmerhuset mitt. Har ikke fått fakturaen fra tømmermennene som byttet stokkene ennå, men det blir nok ikke billig. Sørg for å bytte ut delene som er angrepet så snart som mulig.

Til meg sa de at så lenge det ikke er fuktig tre, så kommer ikke de sta treboremaskinene til å gå lenger. Men jeg er heller ingen ekspert på noe. Overhodet ikke.
Åh fytusan… hvordan oppdaget du det hele?!
Det merkelige er at jeg ikke har sett et eneste dyr der nede (bank i bordet) bortsett fra edderkopper og MYGG 😂😅

C
J Jordekorren skrev:
der har man byttet ut tidligere syll mot trykkimpregnert og har sannsynligvis sett skadene i bjelkelaget allerede da, men ignorert å fjerne det skadede materialet og bare lappet sammen med litt forskjellige rester
Ut fra bildene høres det ut som det er nøyaktig så det gikk til. Man har utbedret en større skade en gang i tiden og sminket grisen. Ikke uvanlig at man ikke vil bruke en krone unødvendig på noe som ikke synes.

Virket har tørket ut, råteangrepet har stoppet og insektene har trukket videre for lenge siden. En gammel skade, rett og slett.

C cpalm skrev:
Ut fra bildene høres det ut som det er nøyaktig så det har gått til. Man har utbedret en større skade en gang i tiden og sminket grisen. Ikke uvanlig at man ikke vil legge en krone unødvendig på noe som ikke synes.

Virke har tørket ut, råteangrepet har stanset og insektene har dratt videre for lenge siden. En gammel skade rett og slett.
Jeg forstår ikke hvorfor man bor i hus når man tenker slik egentlig?! Må være tusen ganger bedre å være leilighetseier for det folket. Og det er jo ikke uvanlig heller, akkurat som du sier...

Jeg gjør det heller ordentlig med en gang fra grunnen så jeg vet at det blir riktig enn å holde på halvhjertet med løsninger av gammelt virke og isopor som man trikser sammen som et lappeteppe 😅

Nå er jeg en glad amatørtjej som elsker å lære meg og er veldig interessert i konstruksjoner/materialer osv når det kommer til hus. Men skulle jeg ikke vært det skulle jeg absolutt ikke bodd i hus.

• Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
J Jordekorren skrev:
Åh fytusan… hvordan oppdaget du det hele?!
Merkelig er at jeg ikke har sett et dyr dernere (peppar peppar) foruten edderkopper og MYGG 😂😅
Vi holder på å renovere hele huset før vi skal flytte inn, så når jeg skulle legge ny isolasjon i bjelkelaget så jeg at det var litt "merkelig" støv der. Så fortsatte jeg å rive og støvsuge støvet og vipps! Så var jeg utenfor huset gjennom et stort hull. Som ikke syntes fra utsiden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.