Ingen problem.

Håper det løser seg for dere!

Fruppe skrev:
Når vi bygger løsvirkeshus i dag, bygger vi i følgende rekkefølge, fra innsiden til utsiden.
Gips-råspont-45*45(ekstra isolasjon)45*195(stender)-utegips(i stedet for vindsperre)-spiklekter-panel.
På det siste huset la vi ytterligere en 45*45(isolasjon) mellom stenderen og utegipsen.

Hos en annen kunde brukte vi både vindsperre og utegips da kunden ønsket både belte og seler..
Har du ikke glemt den diffusjonstette plasten mellom 45*45 (installasjonslaget) og 45*195 (stenderen)?

stoif skrev:
Har du ikke glemt den diffusjonstette plasten mellom 45*45 (installasjonslaget) og 45*195 (stammen)?
Det stemmer at jeg har glemt den ;)

Så frippe, du anbefaler altså ikke et lag med folie bak gipsen mot innervegg? og hvorfor? Hva jeg/vi har hørt er at man bør ha det for å hindre innfukten i å trenge inn i veggen?

Hva vet jeg? bare hva jeg har hørt.

MVH
Jennie

OK!! Nå tror jeg amatørbyggeren har forstått det riktig?

fra innsiden til utsiden.

Gips-råspont-45*45 (ekstra isolasjon) Bak isolasjonen byggfolie som kan slippe gjennom viss fukt, ikke å anbefale altfor tett plast.

45*195(stamme) dvs de sterke stenderne som erstatter de fjernede bjelkene. Ingen isolasjon mellom disse stenderne/stamme?

utegips (i stedet for vindsperre) Vi ser hva vi tar hi hi

spiklekter-panel. bruker eksisterende, som er uskadet, da fukten har søkt innover og der gjort skaden

"På det siste huset la vi ytterligere en 45*45(isolasjon) mellom stamme og utegipsen." ok, klokt, skal se hva det lander. kanskje ikke klokt om man bruker papir, om fukten lagres i isolasjonen?

Men spørsmålet er hvordan de resterende delene av huset ser ut..
Jeg bor selv i en torp som vi holder på å pusse opp og der er det stående tømmer med cc 80cm (bygget med syll og en stokk som hammarband)
Der er det ytterpanel-stomme (isolert med spån)-råspont-masonit-tapet, så ærlig talt vet jeg ikke hvordan man skal forholde seg til "fukt"spærre i et gammelt hus. Kanskje noen andre har et forslag.

Jennie 29 skrev:
Gips-råspont-45*45 (ekstra isolering) Bak isoleringen byggfolie som kan slippe gjennom viss fukt, ikke å anbefale altfor tett plast.
I nye hus er det nettopp en tett plast som man setter her. Man vil ikke ha noe fuktvandring innenfra og ut.

Uten å ha mer spesifikk kunnskap om gamle trehus enn mitt eget 20-tallshus antar jeg likevel at prinsippet burde være det samme; man vil ikke ha fuktig luft inn i veggen (jeg ser iallfall ingen oppside med det, derimot en bakside), men det skal da ikke heller finnes et ytterligere tett lag utenpå da.

Sist redigert:
Fruppe.

Takk for dine innlegg
Tenker vindsperrefolie/bygningsfolie, bak råspont 45 45. Folien difunderer jo og tillater huset å puste.
Er enig i at det ikke er bra å bygge for tett i gamle hus og derfor skaper ytterligere problemer.

Det som har skapt problemet er at forrige eieren bygde en arker og avrenningen i vinkelen har ikke holdt tett når det våris og isen sprenger, så vi vet at problemet er lokalt. Vi har blotlagt veggene i et kommende baderom og det ser ut som gammelt solid tømmer skal se ut, stenhårt og mørkt og ingen tendenser til å falle fra hverandre. Likeså har vi et kaldtlager der stokkene synes og det er likt der, og der er det ventilasjon/åpent opp mot vinden, ser kjernefriskt ut (takket være) gamle hus holder seg ganske friske bare de får puste om jeg ikke har forstått saken feil.

Synes ikke særlig om de forrige eierne akkurat nå kan jeg tilføye, og våre penger bør gå til å tette vinkelen og få det ordentlig gjort av fagfolk så ikke problemet vedvarer.

bor i Sundsvall om noen vil komme og hjelpe hi hi. spøk til side, begynner å føles ganske OK nå, det virker overkommelig å gjøre av en enslig kvinne (min samboer har skiveprolaps og får ta seg av bakken i stedet)

stoif skrev:
I nye hus er det nettopp en tett plast som man setter her. Man vil ikke ha noen fuktvandring innenfra og ut.
Enig, ytterligere diskusjon angående diffunderende eller tett sjikt bak 45 45 reglene.

Bygger du nytt og har et bad/dusjrom mot yttervegg hva gjør du da med plasten?

Alvorlig tror jeg at man kunne erstatte plasten med en vindsperre, så doble vindsperrer. Men det er ikke noe jeg kan svare på hvordan det ville fungere.

Edit:
Mest for at jeg hater plastrullen og å stifte dritten :)

Sist redigert:
Sant fruppe.
I baderommet hadde vi faktisk tenkt å sette tett lag direkte bak betongplatene i baderommet. kanskje unødvendig det tette laget bak flisene og under klinker kanskje er nok. nå snakker vi om 2 forskjellige rom, og vi skal avvente med baderommet og få mer hjelp med det fra fagfolk.

De vi har bygget med bad i kontakt med yttervegg har vi enten droppet plasten eller punktert den for at det skal kunne "puste" i tilfelle det trenger ut fuktighet fra tetningslaget i badet.

Betongplater har vi valgt for at det ikke skal være så mye organisk materiale bak flisene, gips binder fukt og kan begynne å mugne rundt det hvis det blir fuktig.

Ahhh, fruppe

en tanke der. TAKK!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.