Vær så snill, kan noen fantastisk person hjelpe meg.

Vi er en familie som på grunn av sykemelding har marginal økonomi. Og i dag når jeg skulle fikse og sette ny innerkledning på en vegg i overetasjen, avdekket jeg stokkene i veggen. Disse var fuktskadet og veldig porøse og må på en eller annen måte byttes ut. Vi vet hvor fukten kommer fra, og dette skal utbedres, men hva gjør vi med de dårlige stokkene?
Kan de bare sages bort der de er skadet og legge inn nye?
Hvordan gjør jeg med bæreevnen slik at taket ikke får en svikt under arbeidet
og hvordan fester jeg de nye stokkene mot hverandre og i den "gamle" veggen slik at de blir holdbare.

Fant trykkimpregnerte stokker som ser ut til å være OK fra en bedrift, men vil ha mer teknisk veiledning om hvordan jeg på best mulig måte kan sette inn de nye.

VÆR SÅ SNILL HJELP!!!

MVH
Jennie Skadet treverk i en vegg, delvis avdekket med plast, viser fuktproblemer som trenger reparasjon.

• Fuktskadede og porøse tømmerstokker i en vegg, delvis avdekket med synlige strukturelle skader og løse materialer rundt stokkene.
  • Fuktskadde stokker i en vegg, viser råte og skader på treverket, delvis dekket av en ny plankebit til venstre i bildet.
Litt vanskelig å se på bildene, men er det liggende plank?

Du trenger ikke erstatte det med akkurat som det ser ut nå hvis du ikke driver med bygningsvern.
Jeg ville ha laget opp med stående lekter og saget bort det skadede virket.

Tips 1: hopp over plasten i gamle hus, bruk vindsperrefolie istedenfor.

Tips 2: IKKE trykkimpregnert virke!

Takk. blir nok mye billigere og bedre.

Plasten hadde de forrige eierne lagt der, dessverre. jeg vet at plast ikke er bra i gamle hus, takk for tipsene JÆTTETACK.

Du må absolutt ikke bygge inn trykkimpregnert trevirke i veggene.

Såg et program med "arga snickaren" der et hus med råtne stokker nær taket ble byttet. Så bytte av stokker skal vel ikke være noe problem, bare pass på å støtte oppover når en vegg rives.
Er det bare utsiden som er råtten kan man bytte deler av stokken, bruk motorsag, øks, hoggjern og skjøt inn en ny bit.
Eksakt hvordan eksisterende stokker og nye biter settes sammen?

Sist redigert:
Trykkimpregnert lukter dritt.

Riktig tømmer (150 og 200 mm bred) finnes hos en del byggevarehus. Woody hadde her i området. Har for meg at det kostet i størrelsesorden 100 kr per meter. Man kan sage av de råtne stokkene og skyve inn nye som man spikrer fast. Jeg opplever det som litt mekete å bytte tømmer hvis man ikke kan det, men det gikk forbasket fort for snekkeren. (En bygningsverner ville sikkert ikke like at man bruker spiker i stedet for dymlinger, men det er en annen historie)

"Syllen" er forresten stokken nederst på huset. Den eneste forskjellen mot de andre stokkene er at syllen alltid råtner, mens de andre bare råtner iblant. ;)

Som trøst tror jeg ikke det er grunn til panikk. Det finnes massevis av hus med noen råtne stokker som er fullt beboelige.

Sånn så vårt ut på utsiden:

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/202060-behover-rad-om-rotskada-i-timmerhus.html

Jeg fjernet det som var dårlig og bygde på med nytt der det trengtes. På et annet sted hvor stokken var råtten tvers igjennom, fjernet jeg det dårlige og fylte opp med 2x4".
I et hus med liggende tømmer fordeler lasten seg på relativt store flater så jeg tror ikke det gjør noe om en bit ikke har full bæreevne.
Når det gjelder verktøy var tigersagen til god hjelp.

Hei!
Trist at dere har fått problemer på den måten. Så langt jeg kan se på bildene (og det er jo en usikkerhetsfaktor)
ser det ut som hussopp. Det betyr at dere nok bør begynne med å ringe forsikringsselskapet og be dem
se på det. En lekkasje som gjør at vann renner inn mellom en plast og en laftevegg (eller annen trevegg)
gir en altfor god grobunn for hussopp, mugg og annet ubehagelig som man ikke vil ha.

Det man trenger å gjøre er omtrent å skrelle lafteveggen og se hvor omfattende skaden er. Det kan være
alt fra det dere ser nå og bare litt til eller hvor mye som helst. Det finnes knapt noen mellomvei heller der man gjør litt og håper at det skal fungere, uten det trenger å utbedres direkte. En antydning om hvor stort problemet kan være er om dere vet hvor lang tid lekkasjen respektive plasten har vært der. Lukt bør også avsløre hva det handler om. Hussopp som er aktiv lukter sopp.

Skulle det da være sånn at det er ganske mye som må byttes, finnes også muligheten for å bytte ut tømmeret med stendere hvis det ikke finnes midler til å erstatte med stokker. Det er et trist alternativ, men bedre enn å f.eks. fjerne for lite i håp om at man skal kunne gjøre det billigere.

Som andre har skrevet - Ikke trykkimpregnert treverk inne, det vil begynne å lukte.
Så ser det ut som dere har hvitmugg der det er fuktig, noe som kan mildnes med god ventilasjon.
Men hvis dere mistenker sopp, sjekk hjemforsikringen og ring så Anticimex..
Men sjekk forsikringen deres!!!

Hei alle sammen.
Takk for svarene deres. Det føles veldig bra at dere vil gi meg/oss tips om hva vi kan gjøre.
Det heller mot å fjerne den delen av tømmerveggen som er skadet, (finne fram motorsag og brumme), og så sette inn lekter.
Nå ser det ut til at skaden ikke er verre enn at det kan være et område på ca. 3 meter som er påvirket, så bort med det.
Den tidligere eieren hadde satt plast direkte mot stokkene, og derfor ble det som det ble, dessverre.
Skal absolutt sette vindsperrefolie i stedet, og absolutt ikke trykkimpregnert treverk, jeg LOVER :)
Hva jeg tenker
1: fjerne alt skadet tømmer
2: sette nye lekter som erstatning. Spørsmål her? Skal jeg sette vindsperrefolie utover, dvs. så langt ut mot ytterveggen som jeg kan, isolere mellom lekterne, sette ny vindsperrefolie, deretter gips? Eller hva anbefaler dere som fuktsperre mellom innervegg og isolasjon slik at innvendig fuktighet ikke vandrer ut? Eller, slik det ser ut, kan diffusjon være positivt da det får huset til å "puste"?

ÅÅÅ, så takknemlig jeg er for at dere engasjerer dere, dere er alle så hyggelige.
Ha det så bra så lenge, tråden fortsetter vel en liten stund til.
Takket være klemmer til dere.
Jennie

Vindpappen mot ytterpanelet.

OK altså, vindsperre ytterst mot panel, og så vindtett folie rett bak gipsen?
Tusen takk.

Når vi bygger trehus i dag, så bygger vi i følgende rekkefølge, fra innsiden til utsiden.
Gips-finer-45*45(ekstra isolasjon)45*195(stenderverk)-utegips(i stedet for vindsperre)-lekter-panel.
På det siste huset la vi ytterligere en 45*45(isolasjon) mellom stenderverk og utegipsen.

Hos en annen kunde brukte vi både vindsperre og utegips da kunden ville ha både belte og bukseseler.

Man takker, da så, har nok litt mer på beina nå. Takk fruppe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.