Hei, jeg sitter og skisser på en fremtidig godt isolert hytte, ca 50 kvm. Jeg tenkte først å bare bygge et enetasjes hus. Men det føles som jeg for nesten samme pengene kan bygge en ekstra etasje. Jeg vet imidlertid ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det på best måte rent konstruksjonsmessig.
Jeg lagde en skisse på hvordan jeg hadde tenkt meg det sånn omtrent. Takhøyden i andre etasje er ikke absolutt, så lenge den er over to meter er jeg fornøyd.
Så om man ser på denne skissen, hvordan ville det vært best å løse det? Å bygge veggene 3925mm høye og så på med "A-takstol"?
Jeg vet ikke helt hvordan man pleier å gjøre dette, så litt tips ville vært veldig verdsatt. Målene er jo ikke absolutte som sagt hvis en vegg trenger å være tykkere eller noe.
En hytte på 50 m² med den høyden du trenger - vil ikke den se veldig merkelig ut?
Hvorfor bygger du ikke en enetasjes hytte på 70 m² i stedet? Hvordan ser byggetillatelsen ut? Finnes det begrensninger i areal eller høyde?
Så kan man diskutere det der med "for nesten samme penger". Jeg kan ramse opp en masse argumenter mot 1½-planer hvis det trengs, men for øyeblikket kan jeg si at det nok blir omtrent samme kostnad per m² boflate.
Jeg vil bare påpeke at det der ikke er en 1.5-planskonstruksjon, det er per definisjon en 2-plans. Det kan spille stor rolle når det gjelder byggegodkjenning. Selv når du bestiller takstoler kan det bli misforståelser om du snakker om 1.5-plan og så vil ha utseende i henhold til skissen. Takstoler for 1.5-plan ser normalt sett ut på andre måter.
Jeg synes jeg har sett andre hus med lignende utseende som jeg er ute etter, og de har ikke sett så gale ut. Tanken er at ved et nybygd helårshus (som jeg må bygge) så må man oppfylle strenge energikrav, og jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på huset da jeg hovedsakelig vil bygge garasje. Men hvis jeg bygger under 50kvm så kan huset bruke opp til 90kwh/m2 og jeg slipper energideklarasjon. Derfor er tanken å begrense størrelsen til 50m2.
Hvis man må bruke stige for å utenfra komme til overetasjen så tror jeg ikke det regnes som boareal, derfor burde jeg kunne ha en overetasje som nevnt uten å overskride 50m2 boareal. Tanken er å først bare legge isolasjon i gulvet (som er taket for underetasjen). Men om jeg ønsker det senere, kan jeg enkelt lage et ekstra rom eller to i overetasjen og isolere denne i ettertid.
Taket for underetasjen altså gulvet for overetasjen lurer jeg på om jeg kan bygge av stående 220x45 konstruksjonsvirke, disse finnes i 6m lengde på Bauhaus. Hvis jeg plasserer dem i cc 600mm og fester i veggene, burde de vel fungere å gå på og holde i veggene?
Jeg vet bare hvordan man beregner spenning og nedbøyning i metall, så jeg kan dessverre ikke regne på dette. Men overetasjen utsettes ikke for veldig tunge ting, på det meste en seng, et skrivebord, en garderobe osv. så stående 220x45 høres stabilt ut i mine ører.
På veggene som da stikker opp over gulvflaten 1,2m kan man kanskje feste A-takstoler på og på denne måten få et godt rom ifølge bildet.
Ifølge min logikk må jeg uansett kjøpe stående stendere som er 4,2m lange for yttervegger så det blir samme pris å få ytterveggen 4m høy som 2,5m. A-takstoler burde være litt billigere enn de "vanlige" fagverks-takstolene, men at 220x45 kanskje spiser opp den kostnaden. Derfor ser jeg ikke hvordan det blir så veldig mye dyrere å få denne overetasjen.
Det jeg lurer på er om det er mulig å bygge på denne måten?
andersmc har rett i at 5.5m lange 220x45 c-c60 vil oppleves som veldig svaiete.
Angående ditt resonnement om veggreglene henger jeg ikke helt med, hvorfor skulle du trenge å kjøpe 4.2m hvis du bare trenger 2.5?
Om jeg trengte 2.5m lengder ville jeg kjøpt 5.1m og på den måten fått to stykker ut av hver.
For øvrig er jeg enig med deg i at denne typen 1, 3/4-planshus ofte er de peneste og ser mest proporsjonale ut.
Jaha, når du skriver "nesten samme penger" så har du bare regnet på reglene, og du regner med å ta ut dem på en veldig økonomisk ugunstig måte til enetasjeshuset, men en mer økonomisk måte til 1½-etasjeshuset, så derfor blir det nesten samme kostnad.
Regler finnes ikke bare i 4,2 m, de finnes i mange lengder. 2,5 meter og deretter fra 3 meter opp til 5,4 med 0,3 meters intervall er standard.
Men husk at reglene er en veldig liten del av den totale kostnaden for et hus.
Uten å gå inn på selve takstolkonstruksjonen har jeg noen tanker...
Om loftet ikke skal brukes daglig, men mer som gjesterom og lager er en utvendig trapp utmerket.
Da slipper man trappehullet inne, dvs sparer gulvplass, og varmen forsvinner ikke opp på loftet unødvendig.
Men noen enkle spørsmål: Hvor langt er huset? Hvor stort areal trenger du på loftet? Takvinkel?
Takk for alle svar. Jeg regner med en plate på mark som er 6x8,4m. Jeg dro bare til Bauhaus for å se hva de har for lengder der, og det var i prinsippet bare 4,2m, hvor finner man alle andre lengder?
Jeg har som sagt ikke tenkt å innrede overetasjen nå, men bare ha det som kaldt loft. Men det føles proaktivt å allerede fra starten planlegge for mer plass. Enn å bygge et 50kvm hus, og deretter innse om 5 år at litt mer plass ville vært bra. Jeg må som sagt bygge mindre enn 50kvm BOA for øyeblikket. Det er billigere og enklere å bygge riktig fra begynnelsen enn å bygge til. Eller i det minste gjøre grovarbeidet.
Jeg har ingen erfaring med huskonstruksjon, noe som sikkert merkes. Så alle tips jeg kan få for å løse dette, er verdsatt. Jeg synes ideen min som ovenfor er bra, bortsett fra at den kanskje må modifiseres for å faktisk fungere i praksis. Hvis 5,5m gulvplankene blir svaiende, synes dere det ville vært hensiktsmessig med langsgående vegger et sted under som støtte? Jeg skal lage en planløsning slik at dere kan se hvordan jeg har tenkt meg rommene og om disse veggene kan fungere som bærende støtte.
En utvendig trapp ville sikkert være en god løsning i fremtiden, som leder inn i en vindbeskyttet veranda så man slipper å gå i blåsten. Men hvis jeg lager en permanent trapp nå, så regnes det sikkert som BOA, hvorfor jeg i så fall setter en dør i kortenden og tar meg dit med stige.
En utvendig trapp føles som en fornuftig løsning. En innvendig trapp kommer til å stjele for mye golvplass.
Du trenger en hjertemur (bærende vegg) på lengden i huset. Det blir litt komplisert med planløsningen, siden huset er så smalt. Men veggen må ikke være nøyaktig i midten, og den trenger ikke å bestå av en enkelt vegg, om du forstår hva jeg mener.
Ang. stendere får du lete rundt blant de byggevarehusene som finnes i nærheten. Nå vet jeg ikke helt hva dere har, men generelt så pleier de uttalte lavprisvarehusene å ha dårligere utvalg på lengder. Jeg har f.eks. XL-bygg, som har utvalg av forskjellige lengder. Det de ikke har kan man bestille, eller til og med få saget opp.
Skal du bygge et helt hus så reis ikke og kjøp trelast lass for lass. Få inn tilbud fra forskjellige byggevarehus og trelastforhandlere. Selv om XL-bygg er litt dyrere per meter, kan de bli billigere totalt sett, på grunn av mindre svinn. En annen stor fordel er at man kan returnere ubrukte materialer.
Tenker meg noe sånt her, da burde gulvet/taket bli stødig? Mellom baderomsveggen og soveromsveggen kan man jo sette en stender også så det blir stødigere der, glemte å ta med det.
Hvordan kan man se på konstruksjonen i overetasjen da. Er konseptet med ca. 4m høye veggstendere, og A-takstoler i henhold til tidligere bilde gjennomførbart?
EDIT: Oi, når jeg søker på 1 3/4-plans hus kommer det jo opp sånne hus som jeg strever etter. Er de bygget slik som jeg har vist generelt eller gjør man på en annen måte?
Med den planløsningen finnes alle muligheter for et stabilt etasjeskiller.
Takstolløsningene i 1 3/4 plan kan løses på ulike måter. Hvis du vil unngå "kattvinduer" og dermed få mulighet for vinduer også på overetasjens langsider, kan du ha en mønebjelke med liggende stendere/bjelker fra ytterveggene til mønebjelken. Alternativt kan du bruke deg av sakstakstoler.
Jeg selv valgte sakstakstoler i mitt eget 1 3/4-bygg, siden jeg uansett ville ha 60cm isolasjon i taket så gjorde det ingenting at de bygger en del i høyden. Her er noen bilder fra byggingen som viser litt av takkonstruksjonen.
Gabbe det der ser bra ut! Jeg vil selv kunne isolere godt, minst 400 mm. Skulle jeg bruke saxtakstol så føles det kanskje mer romslig også siden det gir litt luftigere takhøyde. Men hvordan får man opp isoleringen nedenfra? Og skjærer man ut isolasjon og tilpasser det i hulrommene i takstolen? Du har kanskje en byggtråd av bygget allerede?
Det føles som at skulle jeg bygge slik og isolere gulvet for overetasjen og la overetasjen være uisolert så kan de ikke si at det er boareal om man trenger stige for å komme opp?