Jeg sitter fortsatt og vipper om hvordan jeg skal bygge opp gulvet til vårt nye bad på ~10 m2.

Hva jeg har å bygge opp gulvet på er en "svekkes" variant av 80 mm høye H formede jernbjelker med en spennvidde på ca 3100 mm og cc940 mm (bildet illustrerer deres plassering).

Byggehøyden jeg ønsker å holde meg innenfor er ca 150-170 mm fra overkant av jernbjelkene, da vil vi havne i noenlunde jevn høyde med tilstøtende rom.

Målet er å få til et gulv med en konstruksjon som har en bæreevne som holder for fliser.

Illustrasjon av baderomsgulv med H-bjelker, spredt 3100 mm og cc940 mm; bygghøyde 150-170 mm fra bjelkens topp for fliser. Åpent byggprosjekt med treplanker, verktøykasse og handleposer. Synlige jernbjelker i gulvet. Bakgrunnen viser en delvis bygd vegg.

Du vennlige som sitter på løsningen som gjør at jeg kan slippe dette spørsmålet skal belønnes ;)
 
Ingen her på forumet som har noe forslag til løsning?
 
P
Dette ligner mitt problem, men platen min har ingen stålbjelker, den er ca. 16-17 cm tykk og jeg har 11-12 cm for å legge gulvvarme til et kjøkken.

Jeg har vurdert å legge cellplast, varmeslynger og deretter flytesparkle, men det blir ganske mye flytesparkel, og det er ikke gratis. Men antar at du skal ha fall, så det er vel et must som det øverste laget uansett.
 
Tolker din situasjon som at du har platt på mark. I så fall ville vel EPS betong og flyte inn varmeslynge/-rør være fornuftig for deg?

For min egen del så har jeg kjeller under så jeg veksler om jeg får mitt tilstrekkelig stivt for å våge å legge fliser, og om den eksisterende konstruksjonen holder for eventuelt å støpe oppå. Vil jo ikke få problemer med sprekkdannelser. Som det er nå så er det svikt i bjelkene.

1. Veie inn gulvåser 120x45 cc 30 på eksisterende stålbjelker + sponplate + flytende avrettingsmasse (føles spinkelt)

2. Støpe EPS med armering på eksisterende bjelker og himling mot kjeller + flytende avrettingsmasse (tåler eksisterende himling og bjelker dette ut fra bildet)
 
P
Nei.. Jeg har kjeller under meg også. Gjetter at det er betongplater som ligger på veggene og så har man lagt opp med gulv på toppen. Jeg har prøvd å bore.

Men spørsmålet er hva man gjør nå?
Kan man legge fliser oppå sponplater med spor eller skal man sette fast rør og flytsparkel? Men det går med mye flyt
 
P
Hva har du for noe opplegg for reglene?
 
O
snipstah1 snipstah1 skrev:
Tolker din situasjon som at du har plate på mark. I så fall ville vel EPS betong og flyte inn varmeslynge/-rør være fornuftig for deg?

For min egen del så har jeg kjeller under så jeg nøler om jeg får mitt tilstrekkelig stivt for å våge legge fliser, og om eksisterende konstruksjon holder for å eventuelt støpe på. Vil jo ikke få problemer med sprekkdannelse. Som det er nå så er det svikt i bjelkene.

1. Veie inn gulvbjelkene 120x45 cc 30 på eksisterende stålbjelker + sponplate + flytesparkel (føles svakt)

2. Støpe EPS med armering på eksisterende bjelker og dekke mot kjeller + flytesparkel (tåler eksisterende dekke og bjelker dette ut ifra bildet)
Kjør nivellgulv. og deretter eps plate på en.
LK Spårskiva EPS 16 - LK Systems

eller Eps
https://www.lksystems.se/sv/produkt...de-golv/lk-vandskiva-eps-305070_77746458.aspx
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.