16.598 lest ·
31 svar
17k lest
31 svar
Hjelp med pussing av kjellervegger
Ok da er jeg med. Selv satte jeg firkantrør 15x 20 x 2 i godstykkelse. Så boret jeg hull oppe og nede og deretter tre til imellom på den brede siden. Brukte 10 mm bor i det store hullet gjorde jeg, så i bakdelen et 8 mm hull. Festet deretter rørene med skruer og plugg med cirka 80-90 cm imellom dragbanene. Der det trengtes satte jeg skiver bak for å komme i "nivå". Når alt var loddet tok jeg og blandet til grunning A. Dette gjorde at det ikke ble så travelt å rekke alt. Deretter lot jeg grunningen tørke en dag. Dagen etter sjekket jeg hvor mye materiale som skulle på, på visse steder var det 20 mm der sa finja (lysende support) at jeg måtte pusse opp et lag først. Jeg kastet på Mur- og pussmørtel C og sørget for at ingenting stakk utenfor dragbanene, jeg prøvde å gjøre overflaten så ujevn som mulig slik at neste lag med puss skulle kunne feste seg godt. Dagen etter vannet jeg igjen veggen, deretter blandet jeg opp Mur- og pussmørtel C når det så skulle opp på veggen brukte jeg meg av tre metoder. 1 kastet på med mureskjeen, 2 dro på med brettet, 3 kastet på med hånden. Jeg begynte som sagt å kaste med skjeen men før jeg gjorde det vannet jeg veggen (vannslange) deretter tok jeg litt pussmørtel på skjeen og kastet eller rettere sagt snertet mot veggen. Gjorde dette en stund men ble ganske trøtt i armen så da gikk jeg over til 2, altså dra opp pussen med brettet. Men det var vanskelig å få på så mye så det kom opp i nivå med dragbanene. Så det ble bare små seksjoner av veggen som ble gjort på denne måten. På det påførte laget kastet jeg så på mer mørtel med skjeen. Men det jeg brukte mest var å ta mørtel i hånden, tok en håndfull (størrelse 10 på hansker) spiller vel ikke så stor rolle! Så hadde jeg pussbrettet opp ned i den andre hånden med mørtel på. Så var det bare å begynne å kaste. Dog brukte jeg gummikledd heldekkende hanske. Første veggen brukte jeg en hanske som hadde stoff på håndryggen ajajaj sårene satt i en måned. Ikke å anbefale betong etser skikkelig men neste vegg brukte jeg meg av heldekkende gummihanske, gikk kjempebra og ingen sår. Så tror jeg at jeg dro av overflaten oftere enn hva man pleier. Men det føltes godt å dra av når hele dragbanens bredde var dekket og cirka 30 cm høyt. Tok en planke 1 tomme 5. Begynte nedenfra og med sikk-sakk bevegelser tok jeg meg oppover på veggen. Ble det hull var det bare å kaste på mer mørtel akkurat der og så gjøre om siksakkingen til jeg ble fornøyd.
Bra resp dårlige ting under arbeidet.
Bra
deilig med allerede oppsatte dragbaner ble jevnt og bra uten stress.
kaste med hånden
dårlig
dårlige hansker
for tykt på visse steder
la på for mye materiale noen ganger som resulterte i at kaker løsnet men det var bare å kaste på nytt og litt mindre.
Bra resp dårlige ting under arbeidet.
Bra
deilig med allerede oppsatte dragbaner ble jevnt og bra uten stress.
kaste med hånden
dårlig
dårlige hansker
for tykt på visse steder
la på for mye materiale noen ganger som resulterte i at kaker løsnet men det var bare å kaste på nytt og litt mindre.
Er det pussnät du skal feste? Da pleier denne spikeren å fungere bra. http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Fastening/Produkter/Spik/Specialspik/Bandhake/