3.388 lest ·
15 svar
3k lest
15 svar
hjelp! innertak «på vei ned»
Side 1 av 2
Hei, jeg fant ingen åpenbar plass å poste spørsmålet på, så jeg håper jeg postet på riktig sted(?)
(Huset er bygd i 99 av jm)
I stua vår så henger/synker taket ned på noen steder. Over stuetaket er etasjegulvet. Taket er et vanlig gipstak.
Det må fikses da jeg vil kunne stole på at prosjektoren og andre dyre ting ikke kommer til å falle ned.. (det sank før prosjektoren ble montert).
Litt bekymret over hvordan dette kunne ha skjedd, så jeg åpnet et hull med dosfresen, og som jeg mistenkte har lektene løsnet på noen steder (de er festet i de tverrgående bjelkene som i dette tilfellet er gulvbjelkene til etasjen over).
Det ser bare ut som det har løsnet på ett sted, og så har vekten gjort at det løsnet i samme rad langs lekte, så å si, dvs. det er bare en lektenlengde som har løsnet på noen steder (kanskje tre bjelker).
Heldigvis er det ikke fukt i det hele tatt..
Nå til spørsmålet mitt. Jeg har vurdert noen alternativer, men vil gjerne høre hva du mener jeg bør gjøre for å fikse det på den raskeste og enkleste måten mulig (minst mulig inngrep).
Jeg vil skru fast, da jeg synes det burde være det mest holdbare, har jeg feil?
Å rive opp gulvet på etasjen over er uaktuelt, og kanskje heller ikke rive taket i stua.
For å løfte opp taket igjen for å kunne skru, hadde jeg tenkt å dra inn donkraften og en bred og lang lekte for å jevne ut trykket over så stor flate som mulig.
Alt 1. Min første idé var å fjerne en bit av gipsen ved punktene der lekten er festet i bjelken med dosfresen, og kanskje skru den fast i stedet for å spikre. For deretter å lime/skru gipsbiten på igjen.
Alt 2. Skru gjennom gipsen og dermed unngå å lage hull for å komme til lekten. Det føles som et litt dårligere alternativ da gipsen får stort trykk på seg på et lite punkt, og i tillegg får man se de stygge skruehodene.
Hvordan ville du gjort det?
-Johan
(Huset er bygd i 99 av jm)
I stua vår så henger/synker taket ned på noen steder. Over stuetaket er etasjegulvet. Taket er et vanlig gipstak.
Det må fikses da jeg vil kunne stole på at prosjektoren og andre dyre ting ikke kommer til å falle ned.. (det sank før prosjektoren ble montert).
Litt bekymret over hvordan dette kunne ha skjedd, så jeg åpnet et hull med dosfresen, og som jeg mistenkte har lektene løsnet på noen steder (de er festet i de tverrgående bjelkene som i dette tilfellet er gulvbjelkene til etasjen over).
Det ser bare ut som det har løsnet på ett sted, og så har vekten gjort at det løsnet i samme rad langs lekte, så å si, dvs. det er bare en lektenlengde som har løsnet på noen steder (kanskje tre bjelker).
Heldigvis er det ikke fukt i det hele tatt..
Nå til spørsmålet mitt. Jeg har vurdert noen alternativer, men vil gjerne høre hva du mener jeg bør gjøre for å fikse det på den raskeste og enkleste måten mulig (minst mulig inngrep).
Jeg vil skru fast, da jeg synes det burde være det mest holdbare, har jeg feil?
Å rive opp gulvet på etasjen over er uaktuelt, og kanskje heller ikke rive taket i stua.
For å løfte opp taket igjen for å kunne skru, hadde jeg tenkt å dra inn donkraften og en bred og lang lekte for å jevne ut trykket over så stor flate som mulig.
Alt 1. Min første idé var å fjerne en bit av gipsen ved punktene der lekten er festet i bjelken med dosfresen, og kanskje skru den fast i stedet for å spikre. For deretter å lime/skru gipsbiten på igjen.
Alt 2. Skru gjennom gipsen og dermed unngå å lage hull for å komme til lekten. Det føles som et litt dårligere alternativ da gipsen får stort trykk på seg på et lite punkt, og i tillegg får man se de stygge skruehodene.
Hvordan ville du gjort det?
-Johan
Om vi har snakket om alt 1 & 2 så absolutt alternativ 1. Det vil antagelig innebære at du må male hele taket, siden hvis du bare maler der du har reparert, vil det se hvitere ut enn resten av taket (jeg bør legge til at maling er det jeg liker minst med oppussing).
Huser er jo "bare" 7 år gammelt. Burde det ikke finnes en garanti fra hustilverkeren mot en slik feil (eller har du bygget selv?). Taket skal jo ikke slippe noensinne. Jeg hadde kontaktet håndverkeren og fått det fikset den veien.
Huser er jo "bare" 7 år gammelt. Burde det ikke finnes en garanti fra hustilverkeren mot en slik feil (eller har du bygget selv?). Taket skal jo ikke slippe noensinne. Jeg hadde kontaktet håndverkeren og fått det fikset den veien.
har glesen sluppet fra reglene så kanskje det går under byggfeilforsikringen om huset bare er 7 år gammelt. Det skal vel normalt spikres så det holder for normal belastning og litt til.
Det du kan gjøre er vel å finne ut hvor glesen sitter i reglene (sannsynligvis cc 30 i cc 60 regel) og som du beskriver løfte opp hele gipstaket og skru igjen gjennom gips og gles og inn i regelen. Sannsynligvis er glesen 28 mm så velg skruer som er gipsen+28 mm + 10-15 mm til så at det biter i regelen.
Det du kan gjøre er vel å finne ut hvor glesen sitter i reglene (sannsynligvis cc 30 i cc 60 regel) og som du beskriver løfte opp hele gipstaket og skru igjen gjennom gips og gles og inn i regelen. Sannsynligvis er glesen 28 mm så velg skruer som er gipsen+28 mm + 10-15 mm til så at det biter i regelen.
Alt 1. hvorfor så stort som dosborr?
Jeg hadde boret/forsenket gipsen med flattbor litt større enn skruvhodet. Brukt en skrue med flatt hode (type montasjeskrue) slik at skruen virkelig klarte å dra med seg spikerslag på plass. Deretter hadde jeg sparklet over det lille hullet på da kanskje noen cm i diameter.
Jeg hadde boret/forsenket gipsen med flattbor litt større enn skruvhodet. Brukt en skrue med flatt hode (type montasjeskrue) slik at skruen virkelig klarte å dra med seg spikerslag på plass. Deretter hadde jeg sparklet over det lille hullet på da kanskje noen cm i diameter.
jo, vi (eller snarere ekte byggere) har jo bygget arker på loftet, og en venn har isolert gulvet med ecofiber som ble blåst inn. Begge skylder på hverandre, og jeg orker ikke krangle med dem faktisk da det føles ganske lett å fikse selv, selv om det tar tid osv.
Ok, nå blir jeg kløvd. En stemme på alt. 2 og en på alt. 1.
jaja, fortsett å dele ideene og meningene deres. Kommer vel til å forsøke å gjøre noe med det i helgen.

takk for svarene så langt
-johan
Ok, nå blir jeg kløvd. En stemme på alt. 2 og en på alt. 1.
jaja, fortsett å dele ideene og meningene deres. Kommer vel til å forsøke å gjøre noe med det i helgen.
-johan
Nei.. jeg stemmer også på alt 1. men jeg hadde ikke brukt noen hullsag.johanr skrev:jo, vi(eller snarere ekte byggere) har jo bygget takark på loftet og en kompis isolerte gulvet med ecofiber som ble blåst dit. De skylder fra seg begge to og jeg orker ikke krangle med dem faktisk siden det føles nokså lett å fikse selv selv om det tar tid etc.
Ok, nå blir jeg splittet. En stemme på alt2 og en på alt. 1.
jaja, fortsett å lufte ideene og meningene deres. Kommer vel prøve å gjøre noe med det i helgen.
-johan
Jeg hadde funnet krysset mellom bjelke og lekter. Tatt et vanlig trebor (som borer flatt og ikke metallbor som borer vinklet). Så hadde jeg boret bort gipsen med skrueskallovertrekksdiameter + noen mm. Trukket dit "greia" og deretter sparklet jevnt og dyppet på litt maling med en svamp eller noe. Skulle det se ille ut så hadde jeg malt om... når det er tid til det.
ah, ja det er klart. hvorfor frese opp et stort når et lite går bra.(hull altså) gjelder at man finner riktig bare :-/
edit. ommaling av taket er ingen problemer. det må uansett gjøres. Likaså har jeg planer om et akustikk tak(typ ecophon) det er derfor jeg vil være sikker på at det sitter som det skal.
-Johan
edit. ommaling av taket er ingen problemer. det må uansett gjøres. Likaså har jeg planer om et akustikk tak(typ ecophon) det er derfor jeg vil være sikker på at det sitter som det skal.
-Johan
En forfinet versjon av alternativ1 høres det ut som med andre ord. Håper bare de har holdt cc-målene så man finner riktig.
Hvor grov montasjeskrue våger man å ta? Jeg vil jo ha "bred" gjenge i forhold til skrugodset for at den skal bære/grepe så mye som mulig i bjelken.
Jeg tenkte å forbore også for å unngå å sprekke bjelkene eller lekten.
edit. Finnes det noe sted der man på en enkel måte kan se hvilke skruer som holder for hva eller snarere hvor mye en skrue tåler å holde?
-johan
Hvor grov montasjeskrue våger man å ta? Jeg vil jo ha "bred" gjenge i forhold til skrugodset for at den skal bære/grepe så mye som mulig i bjelken.
Jeg tenkte å forbore også for å unngå å sprekke bjelkene eller lekten.
edit. Finnes det noe sted der man på en enkel måte kan se hvilke skruer som holder for hva eller snarere hvor mye en skrue tåler å holde?
-johan
Du trenger ikke ha grov skrue. 4-6 mm bør holde. Derimot sannsynligvis relativt lang hvis nå glespanelen har sunket en del så du får grep i reglen før den begynner å dra opp glespanelen.
Hold øye med spikrene til glespanelen. Sannsynligvis vil de presse ut gjennom gipsen når du drar opp panelen. Er du ikke forsiktig kan du knekke gipsen.
Hold øye med spikrene til glespanelen. Sannsynligvis vil de presse ut gjennom gipsen når du drar opp panelen. Er du ikke forsiktig kan du knekke gipsen.
Angående å finne regelen.
Hvis du har problemer med å finne regelen og har tilgang til loftet, ville jeg fra loftet enten målt fra en takboks eller boret et 2-3 mm hull ved siden av regelen. Da vet du nøyaktig hvor du har reglene, og du skal uansett sparkle og male ;-).
Kanskje noen andre har et bedre forslag, men det er hva jeg sånn umiddelbart kommer på.
Hvis du har problemer med å finne regelen og har tilgang til loftet, ville jeg fra loftet enten målt fra en takboks eller boret et 2-3 mm hull ved siden av regelen. Da vet du nøyaktig hvor du har reglene, og du skal uansett sparkle og male ;-).
Kanskje noen andre har et bedre forslag, men det er hva jeg sånn umiddelbart kommer på.
Ja, kom til å tenke på det etter min forrige post. Hmm, hva skal man gjøre med dem egentlig? Å slå inn dem samtidig går jo ikke, de sitter under gipsen. Kanskje prøve å bore der de antas å komme ut?Linnex skrev:Du trenger ikke ha grov skrue. 4-6 mm bør holde. Derimot sannsynligvis relativt lang om nå gulvpanelen har sunket litt, slik at du får grep i lekten før du begynner å trekke opp gulvpanelen.
Hold øye med spikerne til gulvpanelen. Sannsynligvis vil de prøve å trenge ut gjennom gipsen når du trekker opp panelen. Hvis du ikke er forsiktig, kan du knekke gipsen.
ang. vind
Ovenfor er takopplettens gulv. Og det vil jeg helst slippe å bryte opp
Mja... nå føles det som man er ute på ukjent mark og trenger å teste seg frem....johanr skrev:
Jeg hadde nok begynt med å forsiktig skru. Legge mot en trekloss gi noen hammerslag og deretter forsiktig skru igjen.
Går ikke det bra så kanskje skru gjennom treklossen og bruke den som skive for å trekke opp glespanel med spiker.
Går ikke det så kanskje jekk og trekloss....
Definitivt små hull og så skru med store hoder eller enda bedre skru pluss skive. Skivene kan du bruke for eksempel karosseriskiver som er store i overflaten men med relativt små hull. Så vil jeg ha betydelig lengre skruer. For eksempel 70 mm så du får ordentlig grep i stenderne.
Sånn, kjørte ut samboren og lilleplutten og satte i gang med arbeidet. Tok ikke mer enn en time 
Løftet inn jekk og løftet forsiktig opp taket samtidig som jeg slo på stedene der rammene er festet i bjelkene med en bred planke (gammel 45x45 regel imellom)
Ingen tegn på at noen spiker var på vei ut gjennom gipsen, tviler dog på at man hadde sett noe før det hadde vært for sent :-/
så laget jeg hull der jeg antok at bjelkene sitter og forboret, deretter skrudde jeg med lange skruer som jeg hadde på lager, og en skive imellom. Hull ble også gjort i gipsen i skivens dimensjon.
Ser ut til å ha gjort susen for nå er taket rett igjen, det vises virkelig forskjell og det føles som at jeg stoler på det litt mer nå.
Takk alle som luftet sine meninger for deres hjelp!
Et spørsmål til bare. Hva er "standard" mål på avstand mellom gulvbjelker? pleier det ikke å være 120cc?
Følte ikke som at alle skruer dro i noe på andre siden.. kan dog ha målt feil, eller så sitter de ikke nøyaktig 120cc, eller så kjente jeg feil :-/ . Trenger jo ikke mye for at man skal komme feil når man måler.
Hmm...
-JR
Løftet inn jekk og løftet forsiktig opp taket samtidig som jeg slo på stedene der rammene er festet i bjelkene med en bred planke (gammel 45x45 regel imellom)
Ingen tegn på at noen spiker var på vei ut gjennom gipsen, tviler dog på at man hadde sett noe før det hadde vært for sent :-/
så laget jeg hull der jeg antok at bjelkene sitter og forboret, deretter skrudde jeg med lange skruer som jeg hadde på lager, og en skive imellom. Hull ble også gjort i gipsen i skivens dimensjon.
Ser ut til å ha gjort susen for nå er taket rett igjen, det vises virkelig forskjell og det føles som at jeg stoler på det litt mer nå.
Takk alle som luftet sine meninger for deres hjelp!
Et spørsmål til bare. Hva er "standard" mål på avstand mellom gulvbjelker? pleier det ikke å være 120cc?
Følte ikke som at alle skruer dro i noe på andre siden.. kan dog ha målt feil, eller så sitter de ikke nøyaktig 120cc, eller så kjente jeg feil :-/ . Trenger jo ikke mye for at man skal komme feil når man måler.
Hmm...
-JR