Hei alle, jeg har et problem med å beregne dimensjonen på en limtrebjelke over en garasjeport. Jeg har lastplan fra husprodusenten som viser hvilke laster bjelken utsettes for.
Problemet er at jeg må bestille bjelken på tirsdag 3/6 for at den skal rekke å komme til meg i tide.
Er det noen som har forslag på hvor jeg kan henvende meg?

T Tjrex skrev:
[lenke]
Takk for lenke, men dessverre så har jeg ikke et problem som finnes med i det programmet.

Det er flere opplag samt punktlaster.

Jeg trenger noen som kan hjelpe meg med å beregne.

G Granngubben skrev:
[lenke]
Takk for link, men dessverre så har jeg ikke et problem som finnes med i det programmet.

Det er flere opplag samt punktlaster.

Jeg trenger noen som kan hjelpe meg å beregne.

Om du viser hva du har for laster og lager så får du nok bedre hjelp. Om ikke får du kontakte en konstruktør

• Liker
Utsliten och utdömd og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du viser hva du har for laster og opplag så får du nok bedre hjelp. Om ikke får du kontakte en konstruktør
Her kommer lastplan som jeg har fått fra husleverandør.

Den oransje markeringen er Lecablock 250mm (ikke som bilde 350mm isolerblock) høyde 2400mm
Den blå markeringen er der jeg trenger en bjelke maks 280mm høy samt at jeg har tenkt stolper i limtre 90x220.
Der sitter 2 vinduer og dør. (Det er mulig å flytte døren så det blir stolper midt under punktlastene.)

Den gule markeringen er der det skal være en bjelke over garasjeport, også maks 280mm høy bjelke.

• Plantegning med markeringer for Lecablokker, limtrærstolper og bjelker over garasjeport. Oransje, blå og gul markering viser hvor endringer trengs.
Det mangler mål for å kunne hjelpe deg. Hvorfor er ikke bjelkene med fra husleverandøren?
Hva slags bjelkelag er det over denne etasjen? Du har ikke flere tegninger for å få en forståelse for hva slags laster som kommer?

• Liker
spomopeter
  • Laddar…
B
Hei,
Det er betydelige punktlaster, er det flere etasjer. Har du en seksjon så man kan se hva som finnes ovenfor? Du vil trolig trenge stolper under punktlastene.

• Liker
spomopeter
  • Laddar…
B Byggkonsult89 skrev:
Hei,
Det er skikkelige punktlaster, er det flere etasjer. Har du en seksjon så man kan se hva som er over? Du vil trolig trenge stolper under punktlastene.
Det er en murt kjeller åpen mot kortsidene, motfylt på langsidene. Påbygd med en etasje pluss soveloft, snøson 5,5 .

• Tverrsnitt av hus med kjeller, to etasjer og loft. Viser mål for høyder og tykkelser av etasjene.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det mangler mål for å kunne hjelpe deg. Hvorfor er ikke bjelkene med fra husleverandøren?
Hva er det for et bjelkelag over denne etasjen? Du har ingen flere tegninger for å få en forståelse for hva slags belastninger som kommer?
Husleverandøren ville ikke gjøre kjelleretasjen.

• Byggetegning av et hus med detaljer om kellerplan som husleverandøren ikke ønsket å bygge. Viser mål og strukturelle elementer.
S spomopeter skrev:
Husleverandøren ville ikke gjøre kjellervåningen.

• Tegning av et tre-etasjes hus med mål, viser front- og snittvisning med detaljer om høyde og bredde, inkludert takvinkel og etasjemål.
  • Bygningstegning av et toetasjes hus med mål og detaljer, viser fasade og tverrsnitt inkludert vinduer, dør, balkong, og taklinje.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du viser hva du har for laster og opplag så får du nok bedre hjelp. Hvis ikke får du kontakte en konstruktør
Jeg har kontaktet noen konstruktørfirmaer men alle har ca 2 ukers oppstartsperiode, jeg har derimot kontaktet en som svarer øyeblikkelig, det er Chat GPT men det føles litt skjørt...;-)...

Huset skal monteres om 10 dager.....

S spomopeter skrev:
Jeg har kontaktet noen konstruktørfirmaer men samtlige har ca 2 ukers startstrekning, jeg har dog kontaktet en som svarer øyeblikkelig, det er Chat GPT men det føles litt ustødig...;-)..

Huset skal monteres om 10 dager.....
Husleverandøren meddelte for ca en uke siden at jeg trenger å velge hvilken modell av bjelker de skal sette huset på.......

Har ikke husleverandøren folk som kan regne på sånt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.