Skal feste konsoller i mine vegger som jeg skal bygge et tak på. (Se tråd i byggnadsfysik)

Jeg vil feste dem i stendere, men jeg finner dem ikke. Har prøvd en stenderfinner fra clas ohlson Denne: http://www.clasohlson.com/se/Regeldetektor-Zircon-L40/Pr411214000

Den fant en stender et stykke inn typ 45 cm, men så var det tomt resten av veggen. De andre veggene finner den ingen stendere i det hele tatt.

Jeg kjøpte også denne magneten http://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet-med-krok/31-3157

Den skal holde for 50 kg, men lykkes ikke finne spiker under tapeten.

Finnes det noe annet måte? Ville en dyrere stenderfinner være bedre?

Leiligheten er gammel, bygget en gang på 50-60-tallet hva jeg vet.

/Jens

Det kanskje er massive plankvegger? Hva er det for overflatemateriale? Selv om det er gipsplate på overflaten kan det være puss under. En lang treskrue kan da fungere. Du får rett og slett teste først.

Hei! Takk for svaret!

Har dårlig oversikt over hva slags overflatemateriale det er. Kan jeg se det på noen måte? Jeg la merke til at gardinbeslagene i rommet var skrudd fast med lange treskruer. 4 millimeter 6,5 cm lange der gjengene begynte etter 2,5 cm, de hadde sporskalle så de føltes eldre. Da jeg skrudde opp mine nye gardinbeslag med disse skruene, tok det en stund før skruen festet, i begynnelsen føltes det som om jeg skrudde i noe porøst og føltes ikke i det hele tatt sikkert.

Men hvis det er plankevegger, betyr det at jeg kan skru hvor jeg vil? Eller hvordan er plankevegger konstruert?

Høres akkurat ut som klassisk pussede vegger. 3" spontet plankvegg, bastematte på det og deretter 2 cm kalkpuss. Da skal du bruke 70mm lange treskruer som får ordentlig tak i plankveggen. Husk at pussoverflaten ikke bærer noe, så har du punktformet anlegg mot overflaten trenger du å avlaste denne i sideveis retning, f.eks. med en plywoodplate.

Ok takk for svar! Konsollene kommer til å være skrudd direkte mot veggen så den vil dermed få hele vekten på seg vertikalt. Hva mener du med å avlaste sidelengs? At jeg har en kryssfinerplate på veggen som et ekstra ytre lag? Eller misforstår jeg deg nå?

Taket vil veie rundt 10 kg/m2 ifølge akustikeren, hvilket blir 60-70 kg omtrent. Denne vekten vil bli fordelt på to konsoller samt en regel som er skrudd fast på veggen. Typ så her: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 (Men den tverrgående regelen vil sitte bak vinduet for økt holdbarhet.)

Tror du det vil holde å få opp en slik konstruksjon på en plankvegg?

harry73
Når jeg vil feste noe i gipsvegger, banker jeg på veggen og da hører man når man er ved en list. Så tar jeg en knappenål som jeg trykker i veggen. Da kjenner man om man er ved en list. Hullet blir så lite, at det ikke synes hvis man har tatt feil.

Det var en bra idé! Jeg skal skaffe noen knappenåler og se om det finnes noen stendere der.

En ting jeg tenkte på er at når jeg skrudde opp gardinene så trengte jeg ikke å bore. Jeg bare banket inn skruen med en hammer et stykke, så begynte jeg å skru. Det var ikke noe sted der jeg merket et stopp. Det burde det vel være hvis det var en planke der? Altså at jeg ikke kan skru hele veien uten at jeg måtte hamre inn det siste stykket der planken var for så å skru inn skruen helt inn? For nå så skrudde jeg inn skruen hele veien uten at det ble en virkelig stopp.

Hei igjen!

Jeg sjekket med husverten, og han visste ikke hvordan veggene er bygget opp.

"Huset ble bygget på 40-tallet, så dessverre har jeg ingen info om hvilket materiale veggene er laget av, men jeg mener å huske at innervegger pleier å være av lettbetong og noen bærende vegger. Forskjellen mellom lettbetong og betongvegg pleier man å kunne høre på banking. Lettbetong låter mer hult."

Jeg har banket på veggene, og det høres forskjellig ut. På noen steder høres det "tykt" ut, og på noen hult. Det høres imidlertid "trete" ut overalt. Ikke som betong. Jeg er imidlertid ingen snekker, så jeg har ikke mye erfaring med å avgjøre veggenes beskaffenhet ved å banke på dem. Det kan godt være at det er puss eller lettbetong.

Men finnes det noen måte å avgjøre hva slags vegger dette er, annet enn å skru inn en testskrue og se om den holder?

BirgitS
Har du mulighet til å snakke med noen naboer?
De har vel satt opp ting på sine vegger i løpet av årene.

Det er jo ganske stor sjanse for at veggene overhodet ikke har noe tremateriale. I leiligheter fra den tiden er det vanlig med datidens lettbetong, eller murede teglvegger.

Du kan jo prøveborre med en liten bor, om du støter på tre, så er det jo bra om boren ikke er grovere enn at du kan skru i hullet. Finner du ikke noe tre, så får du bruke plugg.

• Liker
Niklas Svärd
  • Laddar…
K
Det er ikke murstein? Hvordan ser fasaden på huset ut?

Vi bodde for mange år siden i en utleieeiendom bygget i 1936 bygget i massiv murstein. Det ble rødt når man boret i veggene. :)

Hei takk for svar.

Sukk... føles som det blir vanskelig dette. Her er huset: https://www.google.se/maps/@59.2642...vIlmHaIXLVKenI34Sw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1 er vel noen form for puss.

Jeg vil gjerne vite veggenes konstruksjon før jeg er sikker på at den konstruksjonen jeg gjør holder. Vil ikke at 60 kg tak skal falle ned i hodet på en. Skulle kunne bore men samtidig har jeg allerede skrudd fast gardiner og der kjente jeg ikke tre. (som jeg skrev ovenfor) Dog er jeg som sagt ingen snekker men det var ingen sted under innskruvingen da jeg kjente et stopp, som jeg vel burde gjøre om tre plutselig dukket opp?

Men anta at det er lettbetong. Holder det med plugg? Eller om det er kalkpuss? Er det kjørt da?

Bilde: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 Om vekten på taket blir 60 kg så vil den tverrgående bjelken ha 30 kg vekt på seg om jeg har forstått det rett, fordelt på to konsoller. Bjelken som sitter på veggen vil ha de resterende 30 kg fordelt på x antall skruer. Vil det holde med skrue og plugg tror dere?

/Jens

Lettbetong og puss er min gjetning, slagbor, plugg og lange skruer!

Edit: du vil merke tydelig hvor stabilt det blir når du setter konsollene.

Sist redigert:
Takk Biggie!

Innså en ting som styrker din gjetning. På kjøkkenet har den forrige eieren skrudd opp noe, antagelig en hylle. Det er to hull rett over hodehøyde en meter fra hverandre. I hvert hull sitter det en plugg som er 8 mm innvendig. Hele borehullet er 9-10mm i diameter. Det tilsier jo at skrue og plugg er metoden å bruke.

La oss anta at det er lettbetong. Hvor mye vekt klarer en skrue + plugg å holde? Hver konsoll vil ta en fjerdedel av takets vekt om jeg har forstått det riktig. (15 kg) Hvor mange skruer per konsoll tror dere jeg trenger?

Så vil bjelken på veggen ta den resterende vekten, da 30 kg. Hvor mange skruer tror dere jeg trenger der?

/Jens

Ps. Tusen takk for at dere hjelper meg med dette! Veldig snilt!

Ja det skal ikke være noe problem, vet ikke hvor mange skruer din konsoll tar men kan tenke meg typ 2-3 stk. Så totalt 4-6 skruer og din regel som avlaster burde ikke være noe som helst problem å bære.

Beste jeg kan anbefale er vel å dra til en vettug jernvarehandel og kjøpe skruer, i forbindelse med dette så snakker du også med personalet!

Jeg refererer dette til når jeg henger opp kabelstige og annet på jobben, på forskjellige veggmaterialer.
I lettbetong er det nok vanligst at jeg borer med 10mm borr og bruker blå plugg og byggstaps i passende lengde.

Blå plastplugg, ofte brukt med skruer i betongvegger for å feste gjenstander som kabelstiger.

Skisse av en sekskantskrue vist fra siden og ovenfra, med gjenger og flens synlig.

Som sagt spør personalet når du kjøper, de burde ha bra peiling! Lykke til

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.