32.543 lest ·
91 svar
33k lest
91 svar
Heisbråk og annen støy fra taket (bor øverst)
Hei,
Jeg flyttet for en måned siden inn i en helt nybygd leilighet. Jeg er veldig fornøyd med det meste, bortsett fra at jeg får inn støy fra taket mitt selv om jeg bor øverst. For øvrig er leiligheten veldig godt isolert, noe som bare forsterker lyden når den først begynner. Det som plager meg mest er heisen som jeg hører hver gang den starter, uansett etasje. Dette begynner med et dunk, for deretter å bråke av motoren og avslutte med et nytt dunk og en høy klikkelyd. Siden de fortsatt er på plass for å ferdigstille bygningen har jeg snakket med dem, og de har sjekket at isolasjonen er som den skal være. Bygget og taket mitt er laget i betong. Jeg bor ved siden av heisen, men det høres også fra taket i rom som ikke er vegg i vegg med heisen. En interessant ting er at leiligheten min fikk ekstra takhøyde (3,25 m) på grunn av det som virker som en feil i tegningene som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan ha noe med saken å gjøre, vet jeg ikke.
De borer også nede i kjelleren, noe som høres veldig høyt inne i leiligheten min. Det merkelige er at det høres ut som de borer over meg selv om jeg bor øverst i 7. etasje. Borestøyen fra kjelleren vil jo avta ettersom det fortsatt er bygningsarbeidere som jobber nå i en måned til fremover, så det er til å leve med. Men lyden fra heisen er utrolig forstyrrende synes jeg, og det føles som om det er noe feil med isolasjonen når jeg hører begge disse lydene fra taket mitt og ikke fra ytterdøren for eksempel.
Noen som har en tanke om hvordan lyden kan komme inn så lett i leiligheten og hvordan det kan løses? Jeg blir gal av å høre heisen gå frem og tilbake hele dagene nå, spesielt når jeg også jobber hjemmefra en måned fremover.
Jeg flyttet for en måned siden inn i en helt nybygd leilighet. Jeg er veldig fornøyd med det meste, bortsett fra at jeg får inn støy fra taket mitt selv om jeg bor øverst. For øvrig er leiligheten veldig godt isolert, noe som bare forsterker lyden når den først begynner. Det som plager meg mest er heisen som jeg hører hver gang den starter, uansett etasje. Dette begynner med et dunk, for deretter å bråke av motoren og avslutte med et nytt dunk og en høy klikkelyd. Siden de fortsatt er på plass for å ferdigstille bygningen har jeg snakket med dem, og de har sjekket at isolasjonen er som den skal være. Bygget og taket mitt er laget i betong. Jeg bor ved siden av heisen, men det høres også fra taket i rom som ikke er vegg i vegg med heisen. En interessant ting er at leiligheten min fikk ekstra takhøyde (3,25 m) på grunn av det som virker som en feil i tegningene som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan ha noe med saken å gjøre, vet jeg ikke.
De borer også nede i kjelleren, noe som høres veldig høyt inne i leiligheten min. Det merkelige er at det høres ut som de borer over meg selv om jeg bor øverst i 7. etasje. Borestøyen fra kjelleren vil jo avta ettersom det fortsatt er bygningsarbeidere som jobber nå i en måned til fremover, så det er til å leve med. Men lyden fra heisen er utrolig forstyrrende synes jeg, og det føles som om det er noe feil med isolasjonen når jeg hører begge disse lydene fra taket mitt og ikke fra ytterdøren for eksempel.
Noen som har en tanke om hvordan lyden kan komme inn så lett i leiligheten og hvordan det kan løses? Jeg blir gal av å høre heisen gå frem og tilbake hele dagene nå, spesielt når jeg også jobber hjemmefra en måned fremover.
Er det ingenting de kan avvibrere mener du? Hvordan pleier man ellers å gjøre det? For jeg kan ikke forestille meg at det er slik det pleier å høres ut når man bor helt øverst når heismaskineriet i nybygde leiligheter..E etompau skrev:
Føles helt urimelig at det skal høres slik ut i en nybygd leilighet jeg har betalt relativt mye penger for. Jeg har målt den knirkende lyden til knapt 45 desibel (via mobilapp, så ikke veldig pålitelig) hvilket slik jeg har forstått er i høyeste laget for enkelyder, og da er dette allikevel repeterende.
Rediger: Dette er en stor eiendom så det finnes flere trappeoppganger og de har ikke fått inn klager fra noen andre som bor øverst. Kan ikke forestille meg at det høres likt ut i deres leiligheter da. Så antakelig har de fått det til bedre der om så er tilfelle.
Heismaskineriet ligger i nærheten av leiligheten din, og når motoren starter, er det uunngåelig at det oppstår diverse lyder. At det skulle være ubalanse eller andre feil på maskinen er lite sannsynlig, hvis heisen nå er åpen for trafikk.
Absolutt lager en heis lyd. Men at det skal slippes inn så mye lyd som det gjør tror jeg ikke er normalt. De skal komme og se på det og lytte i morgen. Kommer de ikke på noen løsning skal de ringe inn en ekspert på akustikk i bygninger så får vi se hva de har å si.E etompau skrev:
Verktøyentusiast
· E
· 15 066 innlegg
Det er ikke sånn at den tiltagende takhøyden i din lya fra begynnelsen var tiltenkt for lydisolering?
Jeg er ikke bygningsingeniør, jeg bare gjetter...?
Jeg er ikke bygningsingeniør, jeg bare gjetter...?
Hvor mye larmer det egentlig? Bruker du arbeidsmiljødirektoratets støyapp, så pleier den faktisk å være overraskende pålitelig.
Hvis nå 45 dB stemmer, så er det ikke noe særlig bemerkelsesverdig lyd.
For å sammenligne så får vi på jobben bråke såpass om natten at støynivået ligger på 42 dB i nærliggende leiligheter og betydelig høyere om dagen. 40-45 dB er også hva samtalenivå eller virkelig stille hvitevarer ligger på.
Hvis nå 45 dB stemmer, så er det ikke noe særlig bemerkelsesverdig lyd.
For å sammenligne så får vi på jobben bråke såpass om natten at støynivået ligger på 42 dB i nærliggende leiligheter og betydelig høyere om dagen. 40-45 dB er også hva samtalenivå eller virkelig stille hvitevarer ligger på.
Høres litt merkelig ut.. Sikker på at du ikke er 10 db for høyt nå i det du skriver? Dere kan vel ikke bråke så det høres litt høyt ut som en samtale inne i andres leiligheter nattestid? Heisen høres betydelig høyere enn kjøleskap m.m. når den kjøres uansett. Maksimale lyden ser dessuten ut til å få være 45 db fra hva jeg har forstått i soverom og stue.C C.Lundin skrev:Hvor mye høres det egentlig? Bruker du arbeidsmiljøverkets støyapp så pleier den faktisk å være forbausende pålitelig.
Hvis nå 45 dB stemmer så er det ikke noe særlig merkverdig lyd.
For å sammenligne så får vi på jobben bråke såpass på nattestid at støynivået ligger på 42 dB i nærliggende leiligheter og betydelig høyere på dagtid. 40-45 dB er også hva samtalenivå eller riktig stille hvitevarer ligger på.
Uansett, lyden høres over TV-en og musikk, fremfor alt den siste kneppen. Tror også den lyden kan være høyere enn 45 db men at akkurat den er så kortvarig at appen ikke rekker å reagere helt. Men nei, det er jo ikke høyt i seg selv men tilstrekkelig til å være enormt forstyrrende når man sitter i et ellers knyst stille hjem.
Helt sikker. Men på den annen side hang jeg nok opp meg på tallet du skrev, det kan jo like gjerne ha blitt målt helt galt. Vanskelig å vite om det egentlig er normalt eller ikke. Har selv aldri bodd i leilighet med heis i bygget, men ofte vært på besøk hos folk og hva jeg kan huske så har alltid heisen vært hørbar om leiligheten ligger noenlunde nær sjakten.markaner skrev:
Høres litt merkelig ut.. Sikker på at du ikke er 10 db for høyt nå i det du skriver? Dere kan vel ikke bråke så det høres litt høyt ut som en samtale inne i andres leiligheter om natten? Heisen høres betydelig høyere enn kjøleskap m.m. når den kjøres i alle fall. Maksimalt lydnivå ser dessuten ut til å være 45 db fra det jeg har forstått i soverom og stue.
Uansett, lyden høres over TV-en og musikk, spesielt den siste kneppingen. Tror også den lyden kan være høyere enn 45 db, men at det er så kortvarig at appen ikke rekker å reagere helt. Men nei, det er jo ikke høyt i seg selv, men tilstrekkelig til å være enormt forstyrrende når man sitter i et ellers helt stille hjem.
Okei! Jeg tror som sagt at det høres høyere ut enn det jeg har målt opp, men fremfor alt er det en veldig distinkt tone som høres gjennom hva man enn nå gjør om man ikke trommer på kasseroller i prinsippet. Uansett har jeg ikke hørt heiser så tydelig i andre leiligheter, og ville bli overrasket om dette er noe man bør regne med. Den største grunnen for meg til å bo øverst var jo å slippe lyden fra personen over, men nå fikk man en heis som låter betydelig verre. Får se hva prosjektlederen sier i morgen tidlig når de kommer hit! Får krysse fingrene for at de også synes at det låter for mye.C C.Lundin skrev:Helt sikker. Men på den andre siden hang jeg nok opp meg på tallet du skrev, det kan jo like gjerne ha blitt målt helt feil. Vanskelig å vite om det egentlig er normalt eller ikke. Har selv aldri bodd i leilighet med heis i huset, men ofte vært på besøk hos folk, og hva jeg kan huske så har alltid heisen blitt hørt om leiligheten ligger noenlunde nær sjaktet.
Låter den hele tiden eller er det bare smellende kontaktorer ved start og stopp? Nye heiser pleier å være ganske stille bortsett fra kontaktorer ved start og stopp. Men de kan også lage en del lyd hvis frekvensomformeren ikke er riktig innstilt.
Den låter hele tiden, men spesielt ved start og stopp.A Avemo skrev:
Uansett, ble veldig mye heisfokus. Det høres også fra taket mitt når arbeiderne legger ned verktøy på bakken i kjelleren 8 etasjer under meg. Så jeg er ikke helt overbevist om at det er heisen i seg selv som lager for mye lyd, men det kan godt være at all lyd resonerer inn i leiligheten min gjennom taket mitt av en eller annen merkelig grunn?
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 037 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.037 innlegg
Jeg vet ikke hva regler om maks støy etc sier, men for meg høres det helt uakseptabelt ut og jeg ville ikke gitt meg før det har blitt utbedret (alternativt flytte). Har bodd i to leiligheter med heis (ikke øverst men med sjakten ved siden av), en bygd 1974 og en bygd 2006 og hørte sjelden eller aldri noe fra heisen, selv når det var helt stille ellers (derimot ikke sjelden støy fra naboers leiligheter og utenfra). I den nyere (nybygget leiebolig) var det i begynnelsen en lyd som jeg trodde kom fra heisen men viste seg å komme fra en trapp inne i etasjeleiligheten rett overfor, og forsvant helt når de strammet noen bolter som tydeligvis ikke satt fast ordentlig.
Lyden du hører ved start og stopp fra heisen er bremsene. Avhengig av fabrikatet på heisen så går det i noen tilfeller å justere slaglengden på bremsene, mindre slaglengde = mindre lyd.markaner skrev:
Hei,
Flyttet for en måned siden inn i en helt nybygd leilighet. Er veldig fornøyd med det meste bortsett fra at jeg får inn støy fra taket mitt selv om jeg bor øverst. For øvrig er leiligheten veldig godt isolert noe som bare forsterker ytterligere når det først begynner å høres lyder. Det som plager mest er heisen som jeg hører hver gang den starter uansett etasje. Dette begynner som et dunk, for å deretter bråke fra motoren og slutte med et til dunk og en høy klikkende lyd. Siden de fortsatt er på plass og ferdigstiller bygget har jeg snakket med dem og de har sjekket at isolasjonen er som den skal. Bygget og taket mitt er laget i betong. Jeg bor ved siden av heisen, men det høres også fra taket i rom som ikke er vegg i vegg med heisen. En interessant ting er at leiligheten min fikk ekstra høy takhøyde (3,25m) på grunn av det som ser ut til å være en feil i tegningene som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan ha noe med saken å gjøre vet jeg ikke.
De borer også nede i kjelleren, noe som høres veldig høyt inne i leiligheten min. Det merkelige er at det høres ut som de borer over meg til tross for at jeg bor øverst i 7. etasje. Borrestøyen fra kjelleren vil jo gå over ettersom det fortsatt er bygningsarbeidere som jobber nå en måned til fremover så det går an å leve med. Men heislyden er utrolig plagsom synes jeg og det føles som det er noe feil i isolasjonen når jeg hører begge disse lydene fra taket mitt og ikke fra ytterdøren for eksempel.
Noen som har en tanke om hvordan lyden kan komme inn så lett i leiligheten og hvordan det kan løses? Blir sprø av å høre den gå frem og tilbake hele dagene nå når jeg i tillegg jobber hjemmefra en måned fremover.
Heiser i dag har ikke lenger et maskinrom "på loftet", men maskin og all elektronikk sitter i sjakten på øverste plan.
Hvis det ikke er riktig utført med gummiopphengninger mm. så blir det veldig lett støy i konstruksjonen.
Hvis det finnes flere oppganger som er bygget på samme måte foreslår jeg at du sjekker om du får komme inn hos en nabo og prøvelytte.
Dessuten oppfatter vi mennesker lyd veldig forskjellig, det noen kanskje synes er utrolig plagsomt merker ikke en annen i det hele tatt. /Hilsen Claes