Hei

Vi har isolert, glasset inn og innredet gulv og vegger på en balkong på 6 kvm. Vi ønsker også å sette opp tak slik at vi slipper å se naken betong på balkongen over oss.

Kan vi sette opp innertak uten å måtte bore mer i balkongen over utover det som ble gjort med innglassingen? Kan vi lime? Hvilket materiale er passende?

• Innglasset balkong med taklampe, utsikt mot trær gjennom glassvegger, diskuterer mulig liming av nytt innertak under betongtak.
kaked08 kaked08 skrev:
Vi har isolert, glaset inn og innredet gulv og vegger på en balkong på 6kvm. Vi vil også sette tak så vi slipper å se naken betong på balkongen over oss.
Hvorfor ikke bare male betong"taket" med hvit maling?
Så er nok majoriteten av svenske boligtak gjort.

• Liker
redarn
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hvorfor ikke bare male betong"taket" med hvit maling?
Så er nok majoriteten av svenske boligtak laget.
Hvordan mener du? "Taket" er jo malt hvitt allerede. Spør ikke etter hvordan majoriteten har gjort (eller latt være å endre på).

kaked08 kaked08 skrev:
Hvordan mener du? "Taket" er jo malt hvitt allerede
Sorry, det så jeg ikke! Jeg trodde det var rå betong bare.
Men det burde jo gå an å lime opp tynne, lette panelbord med noe raskt herdende lim.
Tre klatter lim, en i hver ende av bordene og en på midten,
og støtt med tre støttebjelker under bordet mens limet herder.
Og så på med neste bord...

• Liker
kaked08
  • Laddar…
Sorry, det så jeg ikke! Trodde det var rå betong bare.
Men det burde jo gå an å lime opp tynne, lette panelbord med noe som herder raskt.
Tre klikk med lim, en i hver ende av bordene og en i midten,
og støtte med tre festestøtter under bordet mens limet herder.
Og så opp med neste bord...
Nå innser jeg at spørsmålet kanskje endrer karakter, men det finnes altså sikre og etablerte metoder for å lime paneltak på betong? Så man ikke trenger å bore og feste opp med lekter.

Er det en uisolert balkong over dere er det risiko for kondens på balkongens underside, denne vil man ikke bygge inn ovenfor et undertak. Det mest passende er å la betongen være eksponert som den er

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Har du eksempel på eller forklaring av utseendet du vil ha?

Personlig synes jeg malt glatt betong er penere enn f.eks. paneltak, men det er en smakssak.

Har betongen små hull og ser for mye ut som betong ville jeg sparklet den og deretter malt.

Jeg ville dog først byttet lampe. En armatur som passer til stue tror jeg endrer opplevelsen fra "balkong" til "innglasset rom".

• Liker
kaked08 og 1 annen
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jeg ville likevel først byttet pære. En armatur som passer stuen tror jeg endrer opplevelsen fra "balkong" til "innglasset rom".
Enig!
Noe sånt kanskje, bilde fra vårt innglassede uterom:
Innglasset uterom med dekorativ Tiffany-lampe med blomsterdesign, lyser i mørket. Reflekterer i vinduet.

• Liker
kaked08
  • Laddar…
Enig!
Noe sånt her kanskje, bilde fra vårt innglassede uterom:
[bilde]
Jeg begrenser mitt svar til, smaken er som sagt personlig

kaked08 kaked08 skrev:
Hei

Vi har isolert, glasset inn og innredet gulv og vegger på en balkong på 6kvm. Vi vil også sette tak så vi slipper å se naken betong på balkongen over oss.

Kan vi sette innertak uten å måtte bore mer i balkongen ovenfor utover det som ble gjort med glassingen? Kan vi lime? Hvilket materiale er passende?
Har dere fått lov fra utleier/styret?

B bossespecial skrev:
Er det en uisolert balkong over dere, er det risiko for kondens på balkongens underside, og dette vil man ikke bygge inn over et undertak. Det mest passende er å la betongen være eksponert som den er
Balkongen over er innglasset og tørr så å si, men tror ikke de har isolert like ordentlig, og i hvert fall vil vår balkong ha store temperatursvingninger mellom når vi har varme på eller ikke.

redarn redarn skrev:
Har du eksempler på eller forklaring av utseendet du vil ha?

Personlig synes jeg malt, glatt betong er penere enn f.eks. paneltak, men det er en smakssak.

Har betongen små hull og ser for mye ut som betong, vil jeg sparkle den og så male.

Jeg ville imidlertid først byttet lampe. En armatur som passer til stuen tror jeg endrer opplevelsen fra "balkong" til "innglasset rom".
Den har små hull og er generelt trist. Det ville absolutt holde å hvitmale og sette ny armatur.

Jeg søker imidlertid et par effekter.
- "Stilen" på uterommet ville passe godt med tak som har hvit eller lys grå trestruktur. Det ville også utenfra bli et rom i stedet for balkong.
- viss, om enn liten, isoleringseffekt da det er åpent ut i uisolert balkongrekkverk over den grå platen som vises på bildet
- å få et materiale til å lettere montere gardinskinner og lamper. For eksempel et par LED-spots.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har dere fått lov fra utleier/styret?
Styret er varslet og bare byggetillatelsen fra balkong til innglasset kostet 4500kr =D

Mente ikke selve innglassingen, men å gjøre skadeverk på naboens balkong?

Kan være sånn at man ikke engang får male om eller skifte armatur uten styrets godkjennelse, siden balkong regnes som fasade snarere enn inne i leiligheten. Skifte armatur ville jeg derimot gjort selv uansett, bedre å be om unnskyldning enn å be om tillatelse :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.