Vi står i begrep om å kjøpe et gammelt torp og pusse det opp for helårsbolig. Boarealet er bare 45 kvm i første etasje, og takhøyden er bare ca. 1,80-1,90 på loftet. Vi vurderer derfor å løfte av taket, bygge opp ytterveggen litt og deretter legge på taket igjen. Hvordan gjør man dette på best mulig måte?
Veggen består jo av stokker og går opp ca. 0,5 m over gulvet på loftet. Skal vi fortsette med noen stokkvarv (en teknikk som jeg absolutt ikke behersker) eller bygge opp med en lav reisverkskonstruksjon?
Nye takstoler: Kan vi lage dem selv? Engasjere en arkitekt for å tegne dem? Vanlig saltak eller mansardtak for å vinne enda mer plass?
Håper på noen svar og anbefalinger for å klare opp i det litt. :-/
Veggen består jo av stokker og går opp ca. 0,5 m over gulvet på loftet. Skal vi fortsette med noen stokkvarv (en teknikk som jeg absolutt ikke behersker) eller bygge opp med en lav reisverkskonstruksjon?
Nye takstoler: Kan vi lage dem selv? Engasjere en arkitekt for å tegne dem? Vanlig saltak eller mansardtak for å vinne enda mer plass?
Håper på noen svar og anbefalinger for å klare opp i det litt. :-/
Ansett en tømrer som legger på noen tømmeromganger til eller kjøp et annet hus er vel mine råd. Proporsjonene er viktige, og det kan være risiko for at torpet får et uønsket utseende, så en arkitekt og noen tegninger er nok et must.
Takk for svaret!
Ja, proporsjonene kan jo endre seg til det verre av et slikt inngrep. Jeg tok et bilde av huset og lekte litt med det i et bildebehandlingsprogram for å se hvordan et hevet tak kunne se ut. Det kan funke.
Uansett så ser det ut til at prisen på huset drar av sted over vårt tenkte budsjett, så det blir nok heller et annet hus - uten behov for takheving.
Ja, proporsjonene kan jo endre seg til det verre av et slikt inngrep. Jeg tok et bilde av huset og lekte litt med det i et bildebehandlingsprogram for å se hvordan et hevet tak kunne se ut. Det kan funke.
Uansett så ser det ut til at prisen på huset drar av sted over vårt tenkte budsjett, så det blir nok heller et annet hus - uten behov for takheving.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Galet att ta bort råspont/takreglar, höja taket och lägga tillbaka?
Tak & Vind -
Heve innertaket i sommerhytte
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tips för att höja taket på en kolonistuga (15 kvm)
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Höja innertaket i huset - möjligt eller dumt i huvudet?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Höja taket?
Tak & Vind