6.721 lest ·
22 svar
7k lest
22 svar
Heve eksisterende takhøyde innendørs
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er absolutt ingen spesialist på strandsonevern, men har jo hatt anledning til å ta del i en rekke tilfeller. Jeg kan ikke huske at noen har blitt nektet å gjøre kompletteringer når det finnes en tidligere dispensasjon. Man har kanskje blitt tvunget til modifikasjoner, men til slutt allikevel fått sin tillatelse. Selv om jeg synes at strandsonevernet er viktig, spesielt langs Norges kyst, misliker jeg den byråkratiske og ofte vilkårlige håndteringen. Lovgivningen er et typisk juristverktøy.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Til sitt opphav ja, men ikke i formuleringene. Det har tatt 50 år for å få inn en paragraf som snakker om når strandvernet ikke gjelder. Tidligere ble den minste bekk omfattet av strandvernet. Jurister hater å sette ned foten.
Det høres veldig vanskelig ut å få dispensasjon fra strandsonen... Har det noe å si hvor i landet man bor? Her virker det som naboer kan bygge ut husene sine ganske mye? Bor ved en ganske stor innsjø i Götaland hvor vi virkelig ikke trengs med hverandre og utenfor detaljplanglagt område.
Skjærgården, hvor husene ligger trangt burde være vanskeligere (men det virker å ha vært motsatt), med detaljplaner og naboers hus nær tomtegrensen.
Vi har bygd en over 100 kvm frittstående garasje i to etasjer innenfor strandsoneområde de siste årene, og det gikk å få dispensasjon for det...
Sommerhytta (en laftet liten hytte) på vår tomt som står igjen ble bygget på 1930-tallet.
Skjærgården, hvor husene ligger trangt burde være vanskeligere (men det virker å ha vært motsatt), med detaljplaner og naboers hus nær tomtegrensen.
Vi har bygd en over 100 kvm frittstående garasje i to etasjer innenfor strandsoneområde de siste årene, og det gikk å få dispensasjon for det...
Sommerhytta (en laftet liten hytte) på vår tomt som står igjen ble bygget på 1930-tallet.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et problem med strandskyddsreglene er at de har blitt endret en del gjennom årene. På bakgrunn av min egen erfaring tror jeg dere har gode muligheter for å få dispensasjon. Benytt sjansen og test nå før nye regler innføres.
Jeg vet ikke hvilken type vegger innlegget handler om, men kan man heve sandstenssteinsvegger og hvilken kostnad skal man da regne med per løpemeter?H heimlaga skrev:Alt går men det er ikke økonomisk rimelig.
Å bygge nytt laftehus på den gamle steinfoten og kjelleren er den eneste teknisk rimelige løsningen som jeg kan komme på, og det er dyrt.
Tømmerhus går bra å løfte og legge til en stokk nedenfor for å få mer takhøyde, men elementhus og mange moderne laftehus holder ikke sammen når man løfter.
Nye takstoler skal legges på samme gang. Bjelkene tvers over kortsidene må da heves også eller fjernes.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Husets byggemåte gir forskjellige forutsetninger. Om ytterveggene er av helstens murverk kan jeg tenke meg at det er lettere å heve enn om det er snakk om en stenderstamme. Også et korsvirkehus burde kunne heves.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Höja befintligt tak
Tak & Vind -
Höja tak eller gjuta lägre bottenplatta för tillräcklig takhöjd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Heve eksisterende stolper i gjerdet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Heve eksisterende gjerde?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan heve eksisterende rem?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi