Hei!
Nybakt huseier og helt ny på byggeområdet. Derimot har jeg fullt av ideer og jeg skulle nå trenge hjelp med tips på hvordan jeg kan realisere dette.

Vi har et eksisterende gjerde mot den ene naboen som ikke er av det vakreste slaget. Vi har en pergola (terrasse?) som vi skal komplettere med en solterrasse i sommer og rett ved siden av har naboen en bod. Bak boden (mot vår hage) har naboen stiger og annet rot som man vil gjemme bort. Det er jo bare at det naboen gjemmer får vi som utsikt på vår uteplass. Gjerdet går rundt hele hagen og det er ikke aktuelt å bytte det ut nå. Hva vil jeg da gjøre? Jo, jeg skulle ønske å forlenge stolpene (jern, stål?) så de blir kanskje 2 meter? Tanken er å deretter sette plank opp hele veien og la planter klatre og skape en plantevegg og eventuelt også la dem vokse inn som en portal inn i pergolaen.

Finnes det en smartere løsning? Er det gjennomførbart? Hvordan gjør jeg det og hva trenger jeg for å klare å gjennomføre det? Alle tips mottas med takk!

• Pergola ved siden av et gammelt stakittgjerde, med jord på bakken og utsikt til naboens bod. Klarvær med blå himmel.
Hvis du bygger plank, trenger du byggetillatelse. En espalier eller lignende gjennomskinnelig konstruksjon kan du bygge uten byggetillatelse. For sikkerhets skyld, sjekk med kommunen, tolkningene varierer litt mellom kommunene.

• Liker
MetteKson og 1 annen
  • Laddar…
Et alternativ hadde vært å heve stolpene og sette armeringsmatte mellom stolpene. Kan bli pent, er enkelt å gjøre, fungerer bra som klatrevegg for plantene.

• Liker
Leneet og 1 annen
  • Laddar…
Et gjerde kan ofte settes opp uten byggesøknad i mange kommuner forutsatt at det har 50 % gjennomsikt og ikke er høyere enn 1,8 meter. Det vil si at om det kles med 120 mm brede bord så skal det være 120 mm mellomrom mellom hvert bord. Siden det er innenfor 4,5 meter fra tomtegrensen så trengs selvfølgelig naboens tillatelse. Men reglene kan variere mellom kommuner, akkurat som @hempularen allerede har påpekt. Hvilken kommune gjelder dette?

En vanlig "lureløsning" er å bli enig med naboen om å sette opp et gjerde midt i tomtegrensen, men at man gjør det med "50 % gjennomsikt" på hver sin side. Altså slik at bordene på hver side overlapper og blir helt tette sett rett forfra. Ikke helt tillatt, men enkelt å nedgradere til 50 % gjennomsiktighet ved å fjerne bordene på den ene siden. Se illustrasjon:
Et diagram av et stakittgjerde med overlappende planker for å redusere synlighet, illustrerer hvordan man kan oppnå "50 % gjennomsikt" på hver side.

• Liker
Leneet
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Et alternativ hadde vært å heve stolpene og sette armeringsmatte mellom stolpene. Kan bli fint, er enkelt å gjøre, fungerer bra som klatrevegg for plantene.
Det er ikke en helt dum idé. Men hvordan forlenger jeg dem? Kjøper man ekstra, setter i og fester med de boltene som finnes? Hvordan fester jeg armeringsnettet?

splinter splinter skrev:
Et gjerde kan man ofte sette opp uten byggetillatelse i mange kommuner forutsatt at det har 50 % gjennomsikt og ikke er høyere enn 1,8 meter. Det vil si at om det kles med 120 mm brede bord så skal det være 120 mm mellomrom mellom hvert bord. Siden det er innenfor 4,5 meter fra tomtegrensen, trengs naturligvis naboens samtykke. Men reglene kan variere mellom kommuner, akkurat som @hempularen allerede har påpekt. Hvilken kommune gjelder dette?

En vanlig "triks" er å bli enig med naboen om å sette opp et gjerde midt i tomtegrensen, men at man gjør det med "50 % gjennomsikt" på hver side. Altså slik at bordene på hver side ligger overlappet og blir helt tett sett rett forfra. Ikke helt lovlig, men enkelt å nedgradere til 50 % gjennomsiktighet ved å fjerne bordene på den ene siden. Se illustrasjon:
[bilde]
Åh så smart, likevel. Enkelt å rette opp om det skulle være noe. På den annen side ville jeg gjerne dekke det med planter, så det trenger ikke være helt tett heller. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye det gjelder, men gjerdet står allerede på vår tomt, så også deres bod. Jeg tror dog det handler om kanskje 3 meter fra tomtegrensen så det rekker jo likevel ikke dessverre. Spør meg ikke hvorfor de har gjort det på denne måten, det har jeg ingen anelse om. Vi bor i älvkarleby kommune.

Jeg forstår at reglene finnes, men det er jo merkelig at det kan stå en bod der, men ikke et gjerde/levegg på 2 meter = lavere enn boden.

H hempularen skrev:
Om du bygger plank trenger du byggelov. En espalier eller lignende gjennomsiktige konstruksjon kan du bygge uten byggelov. Sjekk for sikkerhets skyld med kommunen, tolkningene varierer litt mellom kommuner.
Det hadde jeg ikke engang tenkt på i og med at det står en bod der allerede. Bra å vite!

Det kan jo være greit å vite hvem gjerdet tilhører først. Da ”finsiden” er mot naboen taler det for at det tilhører TS, men det kan like gjerne være sameiet, en eller annen vei skal det jo være vendt. At det er naboens er mindre sannsynlig, men ikke umulig.

Det kan sikkert være mulig å skjøte på noe, men hvor pent det blir kan man jo spørre seg, likeledes hvor stabilt.

For min egen del kan jeg synes at en syrin ville passe der, noen andre foreslår kanskje en tuja. Begge vokser ganske fort og klarer seg uten støtte. Så vurder også hvilken type vegetasjon dere vil ha der før dere begynner å bygge noe.

• Liker
Leneet og 1 annen
  • Laddar…
Leneet Leneet skrev:
gjerdet står allerede på vår tomt, så også deres bod.
Men da så. Da er det jo bare at dere forbyr dem å sette sitt "skrot" på deres mark.

• Haha
Leneet
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men da så. Da er det jo bare at dere forbyr dem å sette sitt "søppel" på deres mark.
Jeg har ikke blitt så kjekk ennå... men jeg jobber med det. Haha

Det kan jo være greit å vite hvem gjerdet tilhører først. Da "finsiden" vender mot naboen, tyder det på at det tilhører TS, men det kan like gjerne være sameid, en vei må det jo vende. At det er naboens er mindre sannsynlig, men ikke umulig.

Det kan sikkert være mulig å skjøte på noe, men hvor pent det blir kan man jo spørre seg om, likeledes hvor stabilt.

For min del kan jeg synes at en syrin ville passe der, noen andre foreslår kanskje en tuja. Begge vokser ganske fort og klarer seg uten støtte. Så vurder også hvilken type vegetasjon dere vil ha der før dere begynner å bygge noe.
Ja, nøyaktig. Må kanskje lese litt om syriner. Er litt bekymret for våre ekstremt fine pioner som står i midten. Syriner tar jo over ganske lett, slik jeg har forstått det. Min tanke var å få på klatreplanter som kan dekke det som en vegg og deretter fortsette inn i selve pergolaen som en planteportal. :)

Leneet Leneet skrev:
Jeg har ikke blitt så kjepphøy ennå
Det forstår jeg, men mener du virkelig at støttemur og gjerde ligger flere meter inn på deres tomt i et område som ser ut til å være relativt tettbygd? Det høres ærlig talt ganske usannsynlig ut. Er det basert på faktiske grensemerker i bakken, en tomtekart eller noe mer upresist, som hvordan grensene vises på eksempelvis hitta.se?

Det kan selvfølgelig være som du skriver, men det ville vært uvanlig.

Det forstår jeg, men mener du virkelig at støttemur og gjerde ligger flere meter inn på deres tomt i det som ser ut til å være et relativt tettbygd område? Det høres ærlig talt ganske usannsynlig ut. Er det basert på faktiske grensemerker i bakken, et tomtekart eller noe mer upresist, som hvordan grensene vises på for eksempel hitta.se?

Det kan selvfølgelig være som du skriver, men det ville vært uvanlig.
Ja, jeg har ikke snakket med naboen da det virket litt flyktig og unveks ved mitt tamme forsøk. MEN megleren nevnte dette ved kjøpet (Jeg trodde at det handlet om en betydelig mindre del enn hva det faktisk gjelder) og så har vi sjekket tomtekartet hos kartverket. :) skal prøve å finne ut mer fakta om hvorfor. Man er jo litt nysgjerrig!

Tomtekartet er i mange tilfeller feil, kan avvike flere meter. Spesielt hvis grensene ikke har blitt bestemt i moderne tid. Det som gjelder juridisk er faktiske grensemarkeringer. Kan være stumper av stålrør som kartverket har satt ned en gang i tiden.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.