Hei!
Vi har en vegg hjemme som skal være en "forsterket tv-vegg" og ved nærmere titt ser det ut som det er en tynn gipsplate på 6 mm og 7 mm kryssfiner rett bak gipsplaten.
De forrige eierne brukte gipsplugger for deres TV-feste og spørsmålet er om vi også skal bruke det? Eller er det kontraproduktivt? Holder det med treskruer/montasjeskruer i kryssfiner for en TV som veier 17 kg? Eller skal vi bruke metallekspandere siden totaltykkelsen uansett er 13 mm (som enkelgips)?
Med det veggfestet vi har (Samsung no gap wall mount, 2-delt) kommer vi ikke til å klare å treffe noen stender ville jeg tro.
Her er bilde av hullet gjennom veggen (satt gipsplugg) der tidligere.
Takk på forhånd!!
Vi har en vegg hjemme som skal være en "forsterket tv-vegg" og ved nærmere titt ser det ut som det er en tynn gipsplate på 6 mm og 7 mm kryssfiner rett bak gipsplaten.
De forrige eierne brukte gipsplugger for deres TV-feste og spørsmålet er om vi også skal bruke det? Eller er det kontraproduktivt? Holder det med treskruer/montasjeskruer i kryssfiner for en TV som veier 17 kg? Eller skal vi bruke metallekspandere siden totaltykkelsen uansett er 13 mm (som enkelgips)?
Med det veggfestet vi har (Samsung no gap wall mount, 2-delt) kommer vi ikke til å klare å treffe noen stender ville jeg tro.
Her er bilde av hullet gjennom veggen (satt gipsplugg) der tidligere.
Takk på forhånd!!
17 kg... Fire slike her https://www.biltema.se/bygg/fastelement/skivskruvar/gips--och-traskruv-48-x-35-mm-2000047377
Holder nok også i såpass tynt hvis du ikke borer stort. (Biltemas skrue er fenomenal på å holde seg fast i gips om noen lurer)
Ellers hadde jeg brukt metallexpander.
Er litt bortskjemt etter at vi bygde hus... Har alle vegger forsterket.
Holder nok også i såpass tynt hvis du ikke borer stort. (Biltemas skrue er fenomenal på å holde seg fast i gips om noen lurer)
Ellers hadde jeg brukt metallexpander.
Er litt bortskjemt etter at vi bygde hus... Har alle vegger forsterket.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 innlegg
Z z_bumbi skrev:
Z z_bumbi skrev:
finnes ingen rekker. Det betongvegg bak, litt gap og deretter kryssfiner+gips. Det rekker og betong på sidene dog.F fribygg skrev:
Kryss+gips er 20mm.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5.718 innlegg
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Hänga upp TV på vägg - Metod?
Inredning -
Henge opp TV-en på trereglene - forbore eller ikke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Henge opp TV i nytt hus?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Henge opp TV
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi