Hei,
Jeg har en 65" TV som veier 36 kg, denne skal nå settes opp på veggen i det nye huset, og jeg vil selvfølgelig være sikker på at den ikke faller ned.
Festet jeg har heter Deltaco ARM-421, og det medfølger en del skruer for betong og trevegg.
Nå er spørsmålet hvordan jeg forsikrer meg om at det holder? Første steg er å finne ut hva slags vegg jeg fester i, når jeg banker på den, høres det ut som tre, eventuelt gips. Deretter trenger jeg antakeligvis også å vite tykkelsen.
En del av veggen jeg skal feste i, er en vegg som har blitt satt opp i etterkant for å skjerme av et rom, så antakeligvis er det ulike materialvalg.
Forslag til hvordan jeg kan gå frem for å få dette sikkert og bra?
Jeg har en 65" TV som veier 36 kg, denne skal nå settes opp på veggen i det nye huset, og jeg vil selvfølgelig være sikker på at den ikke faller ned.
Festet jeg har heter Deltaco ARM-421, og det medfølger en del skruer for betong og trevegg.
Nå er spørsmålet hvordan jeg forsikrer meg om at det holder? Første steg er å finne ut hva slags vegg jeg fester i, når jeg banker på den, høres det ut som tre, eventuelt gips. Deretter trenger jeg antakeligvis også å vite tykkelsen.
En del av veggen jeg skal feste i, er en vegg som har blitt satt opp i etterkant for å skjerme av et rom, så antakeligvis er det ulike materialvalg.
Forslag til hvordan jeg kan gå frem for å få dette sikkert og bra?
Hvis det er et nybygd hus, kan du kanskje spørre produsenten om hva veggen består av.
Hvis huset er brukt (nytt for deg), kan du kanskje spørre forrige eier hvordan veggen er bygd opp.
Du kan prøve å lokalisere hvor du har stendere i veggen, du kan kanskje se eller føle hvor skjøtene er på veggbekledningen.
Hvis huset er brukt (nytt for deg), kan du kanskje spørre forrige eier hvordan veggen er bygd opp.
Du kan prøve å lokalisere hvor du har stendere i veggen, du kan kanskje se eller føle hvor skjøtene er på veggbekledningen.
Dette er et hus bygget i 71 så det har noen år på nakken. Jeg har banket på veggen og kan høre at det finnes enkelte stendere men det er veldig langt avstand mellom dem. Jeg har prøvd å nå den forrige eieren men ikke fått noe svar ennå. Ellers får jeg merke opp hvor hullene skal være, prøvebore med en mindre bor og se hva det er for materiale der.
Om det ikke er gips, kan man likevel trenge mollyskruer?
Om det ikke er gips, kan man likevel trenge mollyskruer?
Jeg har fått svar fra forrige eier, og han sier at halve veggen er gips og andre halvdelen er det en type board, trolig liknende den Micro har.
Så det jeg trenger her er altså 4 stk. mollyskruer. Spørsmålet er hvilken dimensjon som kan behøves for 36 kg? De tre-/betongskruene som følger med ser ganske grove ut mildt sagt (7-8mm og 55mm lange), så er det også spørsmålet om det er dobbel eller enkel gips? Hvilke avstander bør man kjøpe?
Så det jeg trenger her er altså 4 stk. mollyskruer. Spørsmålet er hvilken dimensjon som kan behøves for 36 kg? De tre-/betongskruene som følger med ser ganske grove ut mildt sagt (7-8mm og 55mm lange), så er det også spørsmålet om det er dobbel eller enkel gips? Hvilke avstander bør man kjøpe?
Borre først så ser du jo om det skulle være dobbeltskiver, det er ikke sannsynlig men sikker kan man aldri være.
Jeg hadde kjørt på Molly med 6mm skrue. Eventuelt trenger du skiver mellom skruehodet og festet da hodene på mollyskruen kan være for svake og gå gjennom skruehullet i festet.
Jeg hadde kjørt på Molly med 6mm skrue. Eventuelt trenger du skiver mellom skruehodet og festet da hodene på mollyskruen kan være for svake og gå gjennom skruehullet i festet.
Å dra rett ut er nok ikke den riktige måten å teste på, det er vekten rett ned som teller hva jeg har forstått, og der klarer mollyskruer veldig store vekter.SBH skrev:
Det finnes slike små bildefester med 3 stifter i, slår du dem inn i en gipsvegg så holder de for ganske tunge bilder, men drar du den rett ut så er den av med en gang uten noen stor motstand.
Selvfølgelig vil man at det skal være sikkert også i den retningen, men hvis man har 4 mollyskruer så burde det sitte ganske bra også i den retningen, det er egentlig kraften nedover som er verst som da er 35 kg.
Hva jeg kan lese meg til så tåler en M6 mollyskrue 40 kg i enkelgips så 4 blir da rundt 160 kg, og det ser ut som at kan feste i alle fall 2 skruer i en eller annen form for regel, og da kan jeg bruke de medfølgende skruene.
testet drag og hengsnowjim skrev:Å trekke rett ut er nok ikke riktig måte å teste på, det er vekten rett ned som teller så vidt jeg har forstått, og der tåler mollyskruer veldig store vekter.
Det finnes sånne små bildehengere med 3 stifter i, slår du dem inn i en gipsvegg så holder de for ganske tunge bilder, men drar du den rett ut så er den av med det samme uten særlig motstand.
Selvfølgelig vil man at det skal være sikkert også i det leddet, men hvis man har 4 mollyskruer så burde det sitte ganske godt også i det leddet, det er egentlig kraften nedover som er viktigst, som da er 35 kg.
Så vidt jeg kan lese meg til, tåler en M6 mollyskrue 40 kg i enkelgips, så 4 blir da rundt 160 kg. Så ser det ut som at jeg kunne feste i alle fall 2 skruer i en eller annen form for stender, og da kan jeg bruke de medfølgende skruene.
Var rundt og så etter expandere i dag Bygg Max hadde ikke mye å velge mellom, de skrev ikke engang ut størrelsene på harald fant jeg dog 12 og 10 mm d.v.s ytterhylsen, selve skruen ser ut til å være rundt 8 mm. Kjøpte både dobbel og enkel så får vi se hvilke som kommer til bruk. Min gjetning er at jeg bruker 2 treskruer fra stativet i regel og så 3 molly skruer av så grov form som mulig.