Hei!
Jeg har kjøpt en stor flisplate 80x180cm som jeg ønsker å henge på veggen som et dekorativt bilde.
Hva er den beste løsningen for oppheng?
Jeg har en idé om at man kunne lime platen på en plate som man fester "kroker" i som deretter kan henges på skruer i veggen. Men hvilken type plate skal man i så fall velge?
Noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre det?
Jeg har kjøpt en stor flisplate 80x180cm som jeg ønsker å henge på veggen som et dekorativt bilde.
Hva er den beste løsningen for oppheng?
Jeg har en idé om at man kunne lime platen på en plate som man fester "kroker" i som deretter kan henges på skruer i veggen. Men hvilken type plate skal man i så fall velge?
Noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre det?
Høres ut som en bra plan. Hvis det er et tørt område, velg en kryssfinerplate. Hvis det er fuktig, som et bad eller en badstue, velg fibersement/minerit.
Lim med en byggelim som er egnet for begge overflatene. For eksempel PL200, PL400 etc., men jeg husker aldri hvilken som er hvilken, så les på tuben før du velger.
Lim med en byggelim som er egnet for begge overflatene. For eksempel PL200, PL400 etc., men jeg husker aldri hvilken som er hvilken, så les på tuben før du velger.
Det funker sikkert.
Fordelen med fleksibelt lim er at limfogen holder bedre for bevegelser, sånn som du tenker. Så da tillater den at plyfaren beveger seg. På den andre siden kan man argumentere for at et ikke-fleksibelt lim holder plyfaren bedre på plass, så den lar være å bevege seg (dvs. lar være å bule seg etc).
Jeg vet ikke hvilket av argumentene som er mest riktig i dette tilfellet. Min magefølelse sier tynn plyfa og ikke-fleksibelt lim. Men jeg er ikke en ekspert på dette, og ikke sikker.
Antakelig funker begge utmerket bra.
Fordelen med fleksibelt lim er at limfogen holder bedre for bevegelser, sånn som du tenker. Så da tillater den at plyfaren beveger seg. På den andre siden kan man argumentere for at et ikke-fleksibelt lim holder plyfaren bedre på plass, så den lar være å bevege seg (dvs. lar være å bule seg etc).
Jeg vet ikke hvilket av argumentene som er mest riktig i dette tilfellet. Min magefølelse sier tynn plyfa og ikke-fleksibelt lim. Men jeg er ikke en ekspert på dette, og ikke sikker.
Antakelig funker begge utmerket bra.
Klikk her for å svare