1.941 lest ·
18 svar
2k lest
18 svar
Helsevennlige byggematerialer
Jeg har blitt syk av formaldehyd i sponplater på 70-tallet. Vi skal nå bygge vårt 2. hus og jeg lurer på om noen vet bra byggematerialer som har kommet de siste 3 årene. Finnes det f.eks. kjøkken uten formaldehyd? Rustfritt finnes jo, men koster mye. Alt av interesse så lenge det er så godt som utslippsfritt.
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 innlegg
Min oppfatning er at platene inneholder/får avgi betydelig mindre formaldehyd nå enn på 70-tallet, men jeg har bare vage oppfatninger om hvor mye formaldehyd det i praksis er i luften i et moderne hus. Ventilasjonen er sannsynligvis bedre også?
Nytt_användarnamn_2024_12
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Massive kjøkken har vel mindre men koster deretter, man må ta inn tilbud og be om data om dette fra produsentene.L Lizabettan skrev:Jeg har blitt syk av formaldehyd i sponplater på 70-tallet. Vi skal nå bygge vårt 2. hus og jeg lurer på om noen vet om bra byggemateriale som har kommet de siste 3 årene. Finnes f.eks. kjøkken uten formaldehyd? Rustfritt finnes jo men koster mye. Alt av interesse så lenge det er så godt som emisjonsfritt.
Hmmmm.......alt tre inneholder formaldehyd, så tre går bort i vårt valg av materiale. Vi går for steinhus.
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Visst går det an å mure sammen, men jeg kjøper nok en enklere løsning hvis det finnes. I dag har vi et sammen sveiset kjøkken som mannen har laget. IKeas stammer som vi har byttet ut bunnplaten i til fibercement. Rustfrie dører. Alt går, men vi tenkte vi skulle prøve å finne ferdige løsninger til det nye bygge.Jonatan79 skrev:
Hva er det for stoffer i massivt tre som du blir syk av? I limte plater vet jeg at det finnes en hel del skit.L Lizabettan skrev:Det går sikkert å mure sammen, men jeg kjøper nok en enklere løsning om det finnes. I dag har vi et sammenført kjøkken som mannen har laget. IKEAs stammer som vi har byttet ut bunnplaten i til fibersement. Rustfrie dører. Alt går, men vi tenkte vi skulle prøve å finne ferdige løsninger til det nye bygget.
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Vær forsiktig med tapeter og gardiner, for det gjør papir og tekstil også.L Lizabettan skrev:
Med det mener jeg at nivåer er relative, at noe finnes eller ikke er ikke en absolutt sak. Nå vet jeg ingenting om allergien din, men bare fordi noe i teorien inneholder et stoff man er overfølsom mot, betyr det ikke nødvendigvis at det er i konsentrasjoner man kan reagere på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.091 innlegg
Men spørsmålet er vel snarere om gassen frigjøres. Det meste vi spiser inneholder også formaldehyd og det produseres i våre egne kropper, men det klarer du velL Lizabettan skrev:
Men Ikeas stammer (sponplate) inneholder formaldehyd. Mener du at det går bra?L Lizabettan skrev:Visst går det å mure sammen, men kjøper nok en enklere løsning om det finnes. I dag har vi et sammenføyd kjøkken som mannen har laget. IKeas stammer som vi har byttet ut bunnplaten i til fibercement. Rustfrie dører. Alt går men vi tenkte vi skulle prøve å finne ferdige løsninger til det nye prosjektet.
.