Jeg har blitt syk av formaldehyd i sponplater på 70-tallet. Vi skal nå bygge vårt 2. hus og jeg lurer på om noen vet bra byggematerialer som har kommet de siste 3 årene. Finnes det f.eks. kjøkken uten formaldehyd? Rustfritt finnes jo, men koster mye. Alt av interesse så lenge det er så godt som utslippsfritt.

Min oppfatning er at platene inneholder/får avgi betydelig mindre formaldehyd nå enn på 70-tallet, men jeg har bare vage oppfatninger om hvor mye formaldehyd det i praksis er i luften i et moderne hus. Ventilasjonen er sannsynligvis bedre også?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
L Lizabettan skrev:
Jeg har blitt syk av formaldehyd i sponplater på 70-tallet. Vi skal nå bygge vårt 2. hus og jeg lurer på om noen vet om bra byggemateriale som har kommet de siste 3 årene. Finnes f.eks. kjøkken uten formaldehyd? Rustfritt finnes jo men koster mye. Alt av interesse så lenge det er så godt som emisjonsfritt.
Massive kjøkken har vel mindre men koster deretter, man må ta inn tilbud og be om data om dette fra produsentene.

Finnes jo snekkere som lager egne stammer i tre.

• Bygge av kjøkken med trestammer; uferdig rom med trevegg, vindu, vask og lysekrone i taket.
  • Elsker
  • Laddar…
Hmmmm.......alt tre inneholder formaldehyd, så tre går bort i vårt valg av materiale. Vi går for steinhus.

L Lizabettan skrev:
Hmmmm.......alt tre inneholder formaldehyd så tre går bort i vårt valg av materiale. Vi går for steinhus.
Ok da er det nok bare spesial løsninger som gjelder..

L Lizabettan skrev:
Hmmmm.......alt tre inneholder formaldehyd så tre går bort i vårt valg av materiale. Vi kjører steinhus.
Mur kjøkkenstammer, se på hvordan de gjør det i Nord-Afrika f.eks.

Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Massive kjøkken har vel mindre men koster deretter, man må ta inn tilbud og be om data om dette fra produsentene.
Nesten alle kjøkken inneholder melamin og der har vi dessverre formaldehyden igjen!!!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mure kjøkkenstammer, se på hvordan de gjør det i Nord-Afrika for eksempel.
Visst går det an å mure sammen, men jeg kjøper nok en enklere løsning hvis det finnes. I dag har vi et sammen sveiset kjøkken som mannen har laget. IKeas stammer som vi har byttet ut bunnplaten i til fibercement. Rustfrie dører. Alt går, men vi tenkte vi skulle prøve å finne ferdige løsninger til det nye bygge.

L Lizabettan skrev:
Det går sikkert å mure sammen, men jeg kjøper nok en enklere løsning om det finnes. I dag har vi et sammenført kjøkken som mannen har laget. IKEAs stammer som vi har byttet ut bunnplaten i til fibersement. Rustfrie dører. Alt går, men vi tenkte vi skulle prøve å finne ferdige løsninger til det nye bygget.
Hva er det for stoffer i massivt tre som du blir syk av? I limte plater vet jeg at det finnes en hel del skit.

L Lizabettan skrev:
Nesten alle kjøkken inneholder melamin og der har vi dessverre formaldehyden igjen!!!
Som jeg skrev før du må tenke utenfor boksen spesialløsninger, mure opp stammer kanskje, metall skuffer og hyller kanskje..

Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Som jeg skrev før må du tenke utenfor boksen spesialløsninger, mure opp stammer kanskje, metallbokser og hyller kanskje..
Ja, vi har tenkt utenfor boksen mange ganger, tenkte mer på om det har kommet noen nye gode byggematerialer siden vi bygde vårt nåværende hus i 2012..

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hva er det for stoffer i massivtre som du blir syk av? I limte plater vet jeg at det finnes en hel del skit.
Tre inneholder formaldehyd.

L Lizabettan skrev:
Vær forsiktig med tapeter og gardiner, for det gjør papir og tekstil også.

Med det mener jeg at nivåer er relative, at noe finnes eller ikke er ikke en absolutt sak. Nå vet jeg ingenting om allergien din, men bare fordi noe i teorien inneholder et stoff man er overfølsom mot, betyr det ikke nødvendigvis at det er i konsentrasjoner man kan reagere på.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Lizabettan skrev:
Men spørsmålet er vel snarere om gassen frigjøres. Det meste vi spiser inneholder også formaldehyd og det produseres i våre egne kropper, men det klarer du vel
L Lizabettan skrev:
Visst går det å mure sammen, men kjøper nok en enklere løsning om det finnes. I dag har vi et sammenføyd kjøkken som mannen har laget. IKeas stammer som vi har byttet ut bunnplaten i til fibercement. Rustfrie dører. Alt går men vi tenkte vi skulle prøve å finne ferdige løsninger til det nye prosjektet.
Men Ikeas stammer (sponplate) inneholder formaldehyd. Mener du at det går bra?
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.