ylven ylven skrev:
Jeg renoverte kjeller med lignende forutsetninger som din, dog noe eldre så det fantes ikke innfelt strøm i den. Jeg hadde vinylbelegg og sponplategarderober mm som luktet mugg.
Sluttresultatet ble ny puss på veggene (måtte slipe bort plastmaling på ytterveggene) og disse ble malt med kalkmaling. Kalkmaling er fantastisk da ingen mugg kan vokse på den på grunn av kjemien samt at den er helt diffusjonsåpen så eventuell fukt luftes ut lett, uansett hvor den kommer fra.
På gulvet la vi fliser. Om sommeren kjørte vi avfukter der ettersom det var kjøligere så vil den relative fuktigheten ellers bli for høy på sommeren da den varme uteluften inneholder mye fukt.

Resultatet ble meget bra. Ingen mugglukt lenger.
Så er det hos oss også. Kaldt (=svalt/behagelig) i kjelleren under sommerhalvåret, da resten av huset noen ganger blir altfor varmt. Bra der med avfukter (y) Må nok anskaffe en slik, da kjellerens luftfuktighet under sommeren sannsynligvis bidrar i høy grad til fuktproblematikken der.

Angående velg av maling, heller det dog mot en silikat-variant. (Liker ikke kalkmalingens "levende mønster") Men det blir et senere kapittel.. Først grave opp grunnmuren utvendig for å se hvordan det ser ut. Og selvfølgelig rive opp gulvet ned til betongen..

Takk for innspill!

• Liker
ylven
  • Laddar…
Nå er gulvet helt revet opp, etter litt banning, mild vold, en del ubehagelige steinkrypere samt et avsaget blad til stikksagen,

Det krevdes en grovstøvsuger for å få opp vann og sagflisleire fra platonmatten, før jeg kunne rulle sammen og kaste ut elendigheten..

Rett mot betongplaten lå det en ikke ubetydelig mengde vann og det føles selvfølgelig ikke langt unna å gjette at det ser ganske likt ut i resten av kjelleren. Det er nå ingenting jeg kommer til å sette i gang med straks, men tanken er å begynne med dette rommet og se hvordan det blir (hovedsakelig om det blir beboelig under vinteren..)

Nå til spørsmålene:

1. Hvordan gjør jeg med strømmen? Skal ledningen "pusses inn" i pussen, eller ligge utenpå (og hvordan bør jeg tenke rundt ledningene / stikkontaktene generelt)?

2. Bør jeg "jevne ut" gulvet (opptil 1 cm dype hull på enkelte steder) og i så fall med hva?

Sender med litt bilder:
Betonggulv med små groper og vannansamlinger, antyder ujevn og fuktig overflate som trenger utjevning og drenering. Grå betongkjeller med to vinduer, eksponert ledning på veggen. Verktøy på en trekrakk i sola. Betonggulv med noen ujevnheter. Vindu i et halvferdig rom med grå betongvegger og synlige ledninger. Utsikt til en rød bygning og grønne trær utenfor. Golvet er betong. Rått kjellerrom med ujevnt betonggulv, delvis ferdig revet. Mursteinvegger, ledninger langs veggen og en trestol med verktøy. Åpen dør til et tilstøtende rom.

Har jeg gått glipp av noe? Bør du ikke finne ut hvor vannet kommer fra før du jobber videre med innsiden?

Hvis det har kommet så mye vann at det sto oppå platonmattan, må det ha rent inn. Hvis du ikke løser det problemet, vil rommet bli vått uansett vegg- og gulvbelegg.

/M

• Liker
Centano og 1 annen
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Har jeg gått glipp av noe? Bør du ikke finne ut hvor vannet kommer fra før du jobber videre med innsiden?

Hvis det har kommet så mye vann at det sto oppå platonmatten må det ha rent inn. Hvis du ikke løser det problemet vil rommet bli vått uansett vegg- og gulvbelegg.

/M
Nei, du har helt rett. Jeg planlegger å grave opp rundt grunnmuren utvendig, før jeg tar tak i rommet innenfra. Prosjektet omfatter både ut- og innvendig "renovering". Rommet skal uansett få tørke ordentlig først, så jeg har tid.

Jeg spør bare for å være forberedt på hvordan jeg skal gå frem, når jeg senere skal begynne med puss av innerveggen (med type B-bruk eller C-bruk).

Fuktigheten (eller snarere vannet) kommer sannsynligvis både fra yttervegg og fra grunnplate. Derfor er tanken å ikke sette inn noe som helst i rommet, (ingen gulvkonstruksjon overhodet og absolutt intet innvendig materiale/isolering på veggene) men rett og slett gjøre det til et "nakent steinrom" i første omgang.

Oppvarming, eventuell gulvmatte og lignende kommer senere. Jeg kommer tilbake med flere bilder (og sikkert en del funderinger) når jeg har fått gravd opp rundt grunnmuren og sett hvordan det ser ut.

• Liker
ylven
  • Laddar…
Nå er jeg også helt ny på det med fuktsanering og gjenoppbygging av rom i kjeller til boligstandard. Skal dog til høsten bygge om et rom i min kjeller til boligstandard. Jeg har riktignok ingen fuktproblemer der i dag, men vil ikke heller skape noe når jeg bygger om, så jeg kommer til å lage et eget ventilert gulv og ikke kjøpe noe ferdig. (det koster jo SATAN) Ned mot betonggulvet kommer jeg til å legge 20x20 firkants stålrør som stamme. Bruker de rørene for å bygge veggene til kanaler (25 cm brede) Typ OSB eller huntonitt som tak. Deretter 4 stk trykkende & 4 stk dragende stille datavifter for å lage trekk i kanalene. Vet ikke hvor mye det gir, men dels så ligger ikke platene mot betongen, dessuten om det bare blir litt luftstrøm burde det rekke for det meste. Og som en bonus kan man alltid ta og inspisere med en 300kr 10m inspeksjonskabel (sånn du kobler til mobilen).

Til ditt nåværende problem ville jeg ha en avfukter + varmeren som står der 24/7 i en måned Jeg opplevde en vannskade på et kjøkken i en leilighet jeg leide ... der kjørte de med akkurat det opplegget. Avfukter + varmer i 4 uker for å tørke ut, og dette var midt på sommeren. Før man bestemmer seg for hvordan man skal gjøre med gulv & gjenoppbygging.

Mens det står og tørker kan du jo alltid begynne å fikse utsiden.

M MrDizzy skrev:
Nå er jeg også helt ny på dette med fuktsanering og gjenoppbygging av rom i kjeller til boligstandard.
Skal dog til høsten bygge om et rom i min kjeller til boligstandard.
Jeg har dog ingen fuktproblemer der i dag men vil ikke heller skape noe når jeg bygger om så
jeg kommer til å lage eget ventilert gulv og ikke kjøpe noe ferdig. (det koster jo SATAN)
ned mot betonggulvet kommer jeg til å legge 20x20 firkant stålrør som stamme.
bruker de rørene for å bygge veggene til kanaler (25cm brede)
Typ osb el sponplater som tak.
Så 4 stk trykkende & 4 stk trekkende stille datavifter for å skape trekk i kanalene.
Vet ikke hvor mye det gir, men dels så ligger ikke platene mot betongen, dels så selv om det bare blir litt luftstrøm så burde det rekke for det meste.
Og som bonus kan man alltid ta og inspisere med en 300 kr 10m inspeksjonskabel (sånn du kobler til mobilen)

Til ditt nåværende problem så ville jeg dels ha en avfukter + varmeapparat som står der 24/7 i noen måned
Råket ut for en vannskade i et kjøkken i en leilighet jeg leide ... der kjørte de med akkurat det opplegget.
Avfukter + varmeapparat i 4 uker for å tørke ut & dette var midt på sommeren.
Før man bestemmer seg for hvordan man skal gjøre med gulv & gjenoppbygging.

I løpet av tiden det står og tørker kan du jo alltid ta tak i å fikse utsiden.
Takk for tips! Skal låne avfukter til helgen og varmeapparat har jeg allerede som står på, så skal jeg la rommet være, mens jeg tar fatt på yttervegg og graving rundt grunnmuren i stedet. Kanskje rekker jeg litt steinlegging også av ren fart :D

Apropos ditt eget prosjekt - høres jo interessant ut at du tenker på å mekke vent gulv selv! Prinsippet er jo selvfølgelig ingen rakettforskning, og jeg var også inne på det først men avstår med risiko for at det koster mer enn det smaker (i form av tid) og dessuten ikke orker tanken på organisk materiale øht i kjelleren, med tanke på hvordan det så ut nå når jeg skrellet av rommet..

Men du må love å legge ut bilder på forumet, når det skjer, skulle i alle fall være gøy å følge prosjektet! ;)

Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Takk for tips! Skal låne avfukter til helgen og varmeapparat har jeg allerede som står på, deretter skal jeg la rommet være, mens jeg tar fatt på yttervegg og graving rundt grunnen i stedet. Kanskje rekker jeg litt steinlegging også av bare farten :D

Apropos ditt eget prosjekt - høres jo interessant ut at du tenker gi deg i kast med mek vent gulv selv! Prinsippet er jo selvsagt ingen rakettforskning, og jeg var også inne på det først men avstår med risiko for at det koster mer enn det smaker (i form av tid) og dessuten ikke orker tanken på organisk materiale overhodet i kjelleren, med tanke på hvordan det så ut nå når jeg skrellet av rommet..

Men du må love å legge ut bilder på forumet, når det skjer, ville iallfall vært moro å følge prosjektet! ;)
Jepp det skal jeg gjøre.
Rommet blir til høsten ... håper på å ha det klart i løpet av september iallfall.
Har en del andre prosjekter som er på gang som har litt høyere prio akkurat nå.

Grønnmalte husvegger med jord utgravd ved grunnmuren, oransje dreneringsrør og sorte takrenner synlige, potensielle fuktproblemer diskuteres. Gravet ut område ved en husvegg med dreneringsrør og isodränplater synlige, nær et vindu, omliggende jord og en hanske.

Endelig!

Så er husgrunnen endelig gravd fri (etter å ha kjempet seg svett mot store steiner og anslagsvis halvparten av lokalbestandens brems) :strong::)

Verre er det at den ikke gir noen særlig overbevisende svar på hva som kunne ha forårsaket inntrengningen av fuktighet i kjellerrommet innenfor. Jorden nærmest husveggen (mot isodränplatene) var for så vidt ganske leirete og også ganske fuktig, men skal vel ikke isodränplatene gi beskyttelse mot det?:thinking:

Isodränplatene ser ut til å være lagt som de skal, altså helt over klakken.

Akkurat der isodränplatenes svarte overtrekk slutter i nedre kant, har man lagt ut markduk ca 50 cm bredt (under der ligger grov makadam og antakelig også et dreneringsrør). Jeg gjetter at det er vanlig å gjøre sånn, men kan markduken ha bidratt til å "holde på" fuktigheten i leirejorden ovenpå?)

Rørene på bildene er koblet til husets nedløpsrør/takrenner og fører til en overvannsbrønn på forsiden av huset (Bør jeg sjekke med vater for å se at rørene virkelig heller ned mot brønnen?) Uansett er de hele og ingenting som ser ut til å forårsake kjellerproblemene.

Jeg finner for så vidt to ting som (kanskje muligens?) kan ha bidratt til det hele.

1. Blant nedgravd "søppel" (mest trebiter, spikre og plast) lå også en del av et gammelt dreneringsrør rett mot veggen:
Gravet ut område ved husmur med avdekket drensrør og jord, delvis synlig nedløpsrør og isodrenplater. Gress og steiner rundt kanten. Grøft med jord, et gammelt dreneringsrør, oransje plastrør og restene av en markduk ved siden av en husvegg. Gravd jord foran husvegg med isodränplater, rør, stein og markduk. Plastbeholder med gammel dreneringsrør ligger på gresset.

2. "Taket" på isodränplatene ligger ikke tett mot husgrunnen men buer ut opp til 1 cm på noen steder, der det også har festet seg jord/småstein. Kan regnvann ha funnet veien inn mot husgrunnen og blitt liggende der?
Grunnmur ved et vindu med jord, småstein og delvis avslørt markduk. Rødt rør langs bunnen ved siden av grunnmuren. Grunnmur med synlig markduk, omgitt av jord og småstein langs fundamentet. Revne i mur med isoporplate og jord langs kanten. Grøft ved husvegg med åpen jord, markduk, og spade i nærheten. Husets grunnmur og kledning er synlig. Sollys skaper skyggemønster.

Noen med erfaring fra drenering / husgrunn / fuktbeskyttelse som kanskje kan rette ut mine spørsmålstegn?

Og først og fremst - Hva gjør jeg nå??:thinking:

//M V H Skrot-Karlsson

[bilde] [bilde]

Endelig!

Så er husgrunnmuren til slutt gravd frem (etter å ha kjempet seg svett mot store steiner og antagelig halvparten av områdets bestand av brems) :strong::)

Desto verre gir den ingen særlig overbevisende svar på hva som kunne ha forårsaket inntrengningen av fuktighet i kjellerrommet innenfor. Jorden nærmest husveggen (mot isodrenplatene) var riktig nok ganske leirholdig og også ganske fuktig, men skal ikke isodrenplatene gi beskyttelse mot det?:thinking:

Isodrenplatene ser ut til å være lagt som de skal, dvs. hele veien over klossen.

Akkurat der isodrenplattenes svarte dekke slutter i nederkant, har man lagt ut markduk ca 50 cm bredt (under den ligger grov makadam og antageligvis også et dreneringsrør). Jeg antar at det er vanlig å gjøre det slik, men kan markduken ha bidratt til å "holde tilbake" fuktigheten i leirjorden ovenpå?)

Rørene på bildene er tilkoblet husets nedløpsrør/takrenner og leder til en overvannsbrønn på forsiden av huset (Bør jeg sjekke med vater for å se at rørene virkelig helles ned mot brønnen?) Uansett er de hele og ingenting som virker være årsaken til kjellerproblemene.

Jeg finner riktignok to ting som (kanskje muligens?) kan ha bidratt til det hele.

1. Blant nedgravd "søppel" (mest trebiter, spiker og plast) lå også en del av et gammelt dreneringsrør rett ved veggen:
[bilde] [bilde] [bilde]

2. "Taket" på isodrenplatene ligger ikke tett mot husgrunnmuren, men buler ut opptil 1 cm noen steder, der det også har festet seg jord/småstein. Kan regnvann ha funnet veien inn mot husgrunnmuren og blitt liggende der?
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]

Noen med erfaring innen drenering / husgrunn / fuktbeskyttelse som kanskje kan rette ut spørsmålstegnene mine?

Og fremfor alt - Hva gjøre nå??:thinking:

//M V H Skrot-Karlsson
Jeg gjetter på den feilaktig plasserte rensesilen på nedløpsrøret. Nedløpsrøret skal sitte rett ned mot "gitteret" slik at vannet kan fortsette rett ned i røret som går ned i bakken. Nå kommer nedløpsrøret ned der du skal fjerne alt "rask" som kommer ned. Så jeg gjetter på at masse vann fosser ut og ned langs kjellerveggen og inn mellom isodrenen og trenger inn i kjelleren. Vanskeligere tror jeg faktisk ikke det er.

GoC GoC skrev:
Jeg gjetter på den feilaktig plasserte renssilen på nedløpsrøret. Nedløpsrøret skal sitte rett ned mot “gitteret” slik at vannet kan fortsette rett ned i røret som går ned i bakken. Nå kommer nedløpsrøret ned der du skal plukke bort alt “skrot” som kommer ned. Så jeg gjetter på at masse vann fosser ut og ned langs kjellerveggen og inn mellom pordränene og trenger inn i kjelleren. Vanskeligere tror jeg faktisk ikke det er.
Jo, jeg har i ettertid lagt merke til at det spruter ut en del vann når det regner (hadde faktisk ingen anelse om hvordan det skulle se ut:oops:) og også gjettet at det kan være en del av forklaringen til kjeller-problemet.

Hadde uansett tenkt å droppe løsningen med å lede regnvannet under bakken og i stedet sette tønner under nedløpsrørene.

Nå vet jeg jo som sagt ikke om det er hele forklaringen, men det ville vært utrolig fint om det var så. I så fall er det jo allerede så godt som ordnet! :surprised:

Har dog en del innvendig arbeid igjen. Men 1000 takk for input! :)

Bumper denne:
På tide å forsøke å ta tak i kjellerrommet. Tanken er å legge puss på veggene. Hvordan ville dere ha tenkt angående strømmen? Bare dra pussen over ledningene? Eller kanskje forsøke å hugge inn en "skåre" for dem som det er gjort ved lysknappen (se bilde) og deretter dra over med puss. Å la dem gå over pussen virker vanskelig.. Har ingen som helst anelse om hvordan jeg skal gjøre det. Tips mottas med takk!
Skumblokker i kjellervegg med ledninger langs hjørnet, festet til en treplate. Taket har hvite paneler. Veggen er ubehandlet. Veggen med grov tekstur og flere elektriske ledninger som går langs veggen med en plastboks festet nær bunnen. Veggen viser en åpen lysbryter med tilhørende ledninger midt i installasjonen over teksturert byggoverflate. En uferdig lysboks ved en ujevn mursteinsvegg i et kjellerrom, med elektriske ledninger og rør som ikke er dekket av puss. Bilde av en uferdig murvegg av betong med synlige elektriske ledninger og uttak, forberedt til pussing.

Bumper denne:
På tide å prøve å ta tak i kjellerrommet. Tanken er å legge puss på veggene. Hvordan ville dere ha tenkt når det gjelder strømmen? Bare dra pussen over ledningene? Eller kanskje prøve å hakke inn en "skåre" for dem som det er gjort ved lysbryteren (se bilde) og deretter dra over med puss. Å la dem gå over pussen virker vanskelig.. Har ingen som helst anelse om hvordan jeg skal gjøre. Tips mottas med takk!
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Du har kanskje allerede startet det, men det er nok mer arbeid å prøve å få til en utenpåliggende løsning sammenlignet med å bare frese spor og hakke ut for boksene. Det er såklart mulig å lage spor på mange forskjellige måter, finnes noen gode tips her i
https://www.byggahus.se/forum/threads/fraesa-spar-foer-vp-roer-i-murad-vaegg.7185/

A ati skrev:
Du kanskje allerede har begynt på det, men det er nok mer jobb å prøve å få til en utenpåliggende løsning enn å bare frese spor og hakke ut for boksene. Det går så klart an å lage spor på mange forskjellige måter, finnes noen gode tips her i
[lenke]
Takk for svar! Har dog allerede begynt på pussingen og valgte å rett og slett legge puss over kablene. Legger ganske tykk puss ca 2,4cm ut fra veggen og det blir så klart ganske knotete med finpussen rundt boksene og uttakene, men skal i det minste prøve å "pusse fast" disse.. hm.. får se hvordan det går..

• Liker
ati
  • Laddar…
Et hett tips er å la overvannet gå til en steinkiste et sted på tomten hvis du har mulighet!
Iof så er det vel riktig i tiden å ta vare på regnvann for vanning.

J
Nå er gulvet helt revet opp, etter litt banning, mild vold, noen ubehagelige skrukketroll samt et saget av blad til stikksaga.

Det krevdes grovstøvsuger for å få opp vann og sagmugg fra platonmatta, før jeg kunne rulle sammen og kaste ut elendigheten..

Direkte mot betongplaten lå en ikke ubetydelig mengde vann, og det føles så klart ikke fjernt å gjette at det ser ganske likt ut i øvrig kjeller. Det er nå ingenting jeg kommer til å begynne med med en gang, men tanken er å starte med dette rommet og se hvordan det blir (hovedsakelig om det blir beboelig under vinteren..)

Nå til spørsmålene:

1. Hva gjør jeg med strømmen? Skal ledningen "pusses inn" i pussen, eller ligge utenpå (og hvordan bør jeg tenke rundt ledningene / stikkontaktene generelt?)

2. Bør jeg "jevne ut" gulvet (opptil 1 cm dype hull noen steder) og i så fall med hva?

Sender med litt bilder:
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Strømmen skal ikke gå langs gulvet der nede nei! Plasser ledningene en meter opp. Får du oversvømmelse så.....gjør om og gjør rett! Og- hold god temperatur året rundt i kjelleren så unngår du fuktproblemer mm, stol aldri på å bare ha en luftavfukter. Bedre å ha god temperatur der nede som dels er bra for hele huset og du unngår fremtidige problemer. Husk at en luftavfukter jobber bare lokalt og gir ingen effekt i rom lenger unna, bak vegg etc, mens god varme fordeler seg godt i alle rom og holder fukten borte! Fin kåk for øvrig! Ta vare på den så blir den like fin om ti år. Goodt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.