Hei alle, jeg tenkte bare å sondere blant den generelle ekspertisen her hvordan man best bygger mot vei for å hindre kjæledyr i å springe ut i trafikken. Kjæledyrene i dette tilfellet er katter og vis av erfaring så vet jeg at vil en katt et sted, så kommer den seg dit, fantastiske utbrytningskunstnere.

Så egentlig handler det vel om å gjøre det så besværlig som mulig for kattene å springe ut på den 50-veien som går rett ved tomtegrensen. Et plankegjerde ville vel vært det aller beste, men da blir det jo et spørsmål om byggetillatelse og mas, og det vil jeg helst slippe, vet ikke engang hvor vanskelig det er å få.

Min tanke er å plante slike høye grønne åbäken, tette som fy. Er det tuja, tjujor de heter, jeg husker ikke helt? Og så, på utsiden mot grøfta, sette opp en form for midjehøyt Gunnebostakett. Å skjerme av lyden fra veien er også en viktig funksjon i dette prosjektet, og jeg innbiller meg at tjujor...æh de der høye grønne åbäkena er bra for det. Egen erfaring? Briljante ideer? Del med dere!:)

Jeg kan tenke meg at en thujahekk er relativt bra på lyddemping - sammenlignet med andre busker - eller den har i det minste fordelen at nålene sitter året rundt så den demper også om vinteren. Men jeg har lest et sted, husker ikke hvor, at uansett hva man planter så har busker en svært marginal lyddempingsevne sammenlignet med et skikkelig støyskjerm. Ang. å komplettere med Gunnebostengsel tror jeg at du er inne på noe, for ingen busker i verden kan hindre en katt fra å løpe ut.

oj oj, føles som at du har rett i at det blir vanskelig å stoppe en katt!
De klatrer jo lett over alle dine alternativer, også planket....:S
Høyt gunnebo med strøm og uten busker å ta hjelp av..? Men det kanskje ikke går å få til..

Byggeløyve for plank kan vel ikke være så vanskelig å få?

Vi har tuja som hekk, men glissent. Setter man dem tett, tett og Gunnebo utenfor så burde katten ta en annen vei enn rett igjennom, men vil den ut på veien så finnes det ingenting som hindrer den på sikt :)

Lyddemping vet jeg ikke helt, men det er jo plank man vanligvis setter opp. Det triste med plank er det samme som med stakitt, det er pent første, andre og kanskje tredje året, men så begynner malingen å flasse og det lener seg mot en retning her og en annen retning der. Jeg synes at hekk er overlegen ut fra det, man klipper et par ganger i året maks og den holder seg pen.

Nå høres det kanskje grusomt ut, men enten lærer de seg å passe seg for biler eller så gjør de det ikke. Er på katt 3 og 4 her hjemme, 70 vei rett utenfor. De har lært seg at kommer det en bil så venter man til den har kjørt forbi før man går over. Katt 1 og 2 lærte seg ikke i tide...
Katten tar seg ut enten du vil eller ikke, mine katter får mat i snekkerboden og den ene nekter å bruke døren som vanlige folk (hun er jo tross alt katt) men klatrer opp langs panelen og inn i et hull oppe ved taket og så ned på innsiden igjen. Så verken en tujahekk eller Gunnebostaket vil stoppe kattene dine!

Takk for deres meninger. Som mange har sagt, visst, hvis katten vil gjennom så kommer den seg gjennom. Men slik jeg ser det, hvorfor skulle de ville ut på en bråkete vei når det finnes uberørt skog å tasse rundt i rett bak huset? Dette er katter som har levd hele sitt liv i en leilighet og de blir nok redde for sin egen skygge den første tiden ute.

Videre, jeg håper at denne tråden kan komme til nytte for noen andre for dette er faktisk ikke et problem for meg lenger. I går fikk vi (jeg og min kone) nemlig et luksusproblem, vi vant begge budrundene vi var med i og valgte det andre huset, det som ikke ligger ved en vei. Så kattene klarer forhåpentligvis livet også fremover. d^_^b

Gratulerer med det da! :wow:

Gratulerer med huset!
Angående hvorfor kattene skulle ønske å gå ut på en støyete vei når det finnes urørt skog bak - jeg har skog og store åkre på "riktig" side av veien og åkre og skog på "feil" side av veien - gjett hvor kattene går...
Gresset er alltid grønnere på den andre siden tydeligvis.

He he takk for glade tilrop og gratulasjoner. Jo jeg vet, man blir aldri helt klok på katter, egenrådige kritter det der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.