Bygde en terrasse med veldig billig rustfri skrue fra Rusta, ikke en eneste skrue har gått i stykker eller noen planke som blitt løs. Men har senere bygd et annet tredrekk og en sandkasse med Heco Protect 4 42x55, nærmere halvparten av skruene har gått av etter et par år, akkurat på samme stedet, der gjengene begynner, eller en liten bit ned på gjengene. Forstår ikke, burde ikke skruene holde bedre? Nok til at det kan være dårlig underlag, at dekket beveger seg, men skruene skal vel tåle litt? Og enkelte bord på sandkassen har jo nesten ingen belastning, men likevel går skruene av.
 
  • Liker
Glempa16
  • Laddar…
Det er oftere treets bevegelser og ikke laster som gjør at skruene går av.
 
Den Heco skruen er vel ikke rustfri, den er bare overflatebehandlet med noe. Jeg pleier å unngå denne typen utendørs. Hvor lenge siden var det du skrudde dem i?
 
I Martenw skrev:
Den Heco skruen er vel ikke rustfri, den er bare overflatebelagt med noe. Jeg pleier å unngå denne typen utendørs. Hvor lenge var det siden du skrudde dem i?
Jeg var litt uklar, har bygget en annen terrasse av rustfri skrue, Rustas eget merke, superbillig, men de holder altså så bra som helst, mens Heco (som jeg trodde var bedre) går i stykker.
 
  • Liker
Cyanopsis
  • Laddar…
Heco rustfri skrue er det ingenting galt med, har brukt disse til min store terrasse og der har ingen gått i stykker. Man skal ikke sammenligne overflatebehandlede skruer (dyre eller billige) med rustfrie skruer da det er noe helt annet. "Protekt" skruer uansett merke er ikke noe man skal bruke på trykkimpregnert virke, i alle fall ikke de jeg tidligere har prøvd, de ruster eller knekker etter ett eller noen år...
 
  • Liker
InsidersUnited
  • Laddar…
J
Til terrasser skal man bruke rustfrie. A2 eller A4 avhengig av nærhet til saltvann, men rustfritt skal det være. Rustfritt bøyer seg uten å knekke (dette kan du gjøre med fingerkraft) mens alle andre (C4, Protect osv) har en overflatebehandling, er hardere og knekker.

C4, Protect osv fungerer utmerket på terrasser under tak hvor treet ikke sveller og krymper flere ganger per sesong.
 
  • Liker
CecG
  • Laddar…
Rustfri terrassebordskrue av bedre kvalitet skal man ikke klare å bøye med fingrene vil jeg skyte inn.

Visse "rustfrie" skruer kan også få overflaterust, spesielt de billigere merkene, men det er typisk kun i nærheten av saltvann.
 
Jeg har kjørt med Heco Protect 4 (ikke rustfri) til min veranda for 4-5 år siden. 12x13 meter - mange skruer :-)

Ingen skruer som har rustet eller brukket. Og da er verandaen helt ubeskyttet og har basseng i midten.

Jeg ville brukt disse i stedet for rustfrie i omtrent samme prisklasse igjen.
 
  • Bilde av en bøtte med Heco trallskruer Protect 4, 200-pk 4,2x55 mm, med etikett som viser produktdetaljer og pris fra jula.se.
Når det gjelder rustfri skrue:
Det handelen kaller A2 er ANSI 304 (L), og det som kalles A4 er ANSI 316 (L). Forskjellen er at 316 inneholder litt Mo, noe som gjør den mindre følsom for klorider. (Cl-). Disse kloridene finnes i saltløsning, noe som er bakgrunnen til at man skal velge A4 når det kommer til å forekomme salt i korrosjonsmiljøet. At man kaller den syrefast henger også sammen med kloridene, siden 316 har større motstandskraft mot HCl (saltsyre). Hvordan 316s motstandskraft mot andre syrer er vet jeg ikke uten å se i tabeller.
 
Jeg har samme problem med billige skruer bla. De ovennevnte... hvilket jævla dritt

Jeg har bygget bakside med skruer fra bygget jeg var på 2 år siden, ikke en skrue som har gått av... skru i skru ut eller hopp på plattingen hva som helst... :D(y)

Til forsiden... ojoj :sweat: Jeg skriver for at i dette øyeblikk er jeg rasende fordi jeg i sinne og alle de stygge ordene som også naboene fikk høre bare rev opp fjorårets platting... til problemet.. de som ikke allerede har gått av, går av når man prøver å skru dem ut igjen eller dra fast igjen...

Lær meg å gjøre rett eller si at jeg er ukyndig eller uviten så slipper jeg å hate billig skruer - drittbutikker resten av ferien... og 10 år etter:D(y)
 
  • Liker
evut2
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.