For å avlaste en bærende vegg skal jeg bruke en stålbjelke. Beregning viser at en bjelke med minst bøyningströghetsmoment Ixx = 3000cm3 kreves. Jeg vurderer nå en I220 bjelke på grunn av den relativt lave vekten (31.1kg/m) sammenlignet med en HEB eller HEA. Det virker som de fleste velger HEA eller HEB bjelker, er det noen god grunn til dette? Nærmest ligger HEB180 men med en vekt på 51.2kg/m, siden bjelken er 4,5 m lang blir det en viss forskjell på totalvekten. H-bjelkene gir jo en noe lavere byggehøyde men er desto bredere, finnes det noen andre fordeler eller ulemper??

Du har funnet forskjellene: H-profilene er lavere og bredere. Trolig en av disse egenskapene man trenger når man velger en H-bjelke.

I
Ettersom en I-bjelke har smalere flenser enn HE-A, -B og -M, er det ved behov for større opplegg bedre å velge en av de sistnevnte, spesielt hvis opplegget er lite på den nedre flensen inntil livet.

Ved stor høyde på en I-bjelke og lang spennvidde, må man også vurdere livbukking. Den er mindre på HE-serien enn på en INP eller IPE-bjelke.

Søkt Wx innebærer det samme, men vekten stammer fra tykkere flenser, ofte med samme livtykkelse. For det er flensene som håndterer momentet ved bøyning og påvirker materialets strekkfasthet. Livet utgjør i prinsippet kun en avstand for å holde flensene på samme avstand fra hverandre.

Ved virkelig store belastninger (alternativt spennvidde, eller begge deler) er den tillatte påkjenningen lavere i et tykkere materiale av samme kvalitet enn i et tynnere. M.a.o. blir resultatet et større Wx. Det ville tale for en tynnere INP eller IPE-profil, men da må man garantert sveise på støtter (tverrgående jern mellom flensene) mot livbukking og kantring, noe som gjør den ferdige bjelken dyrere enn med tilsvarende Wx fra HE-serien.

Tillegg:
Bøyemotstanden betegnes Wx hhv. Wy avhengig av hvilken retning som menes.
Enheten er cm^3
Ix og Iy betegner treghetsmomentet, som er noe helt annet.
Enheten er cm^4

Sist redigert av en moderator:
I
hebbe skrev:
For å avlaste en bærende vegg skal jeg bruke en stålbjelke.
Beregning viser at en bjelke med minst bøyningsmotstandsmoment Ixx = 3000 cm3 kreves.
Jeg vurderer nå en I220-bjelke på grunn av den relativt lave vekten (31,1 kg/m) sammenlignet med en HEB eller HEA.
Det virker som de fleste velger HEA eller HEB-bjelker, er det noen god grunn til dette?
Den nærmeste er HEB180 men med en vekt på 51,2 kg/m, siden bjelken er 4,5 meter lang blir det en viss forskjell på totalvekten.
H-bjelkene gir jo en noe lavere byggehøyde men er desto bredere, er det noen andre fordeler eller ulemper??

Du bør nok sjekke beregningen din en gang til. En IPE-220 eller INP-220 har Wx cirka 252-278 cm^3.

Feil av meg, 3000cm^4 skal det jo være så klart.

Det er jo Ixx som brukes når nedbøyningen beregnes, og høye skjærspenninger skal det vel ikke bli.

Last tilfelle:
Total last 54000N

Nedbøyning:
5*Q*L^3/384EI = 5*54000*4,7^3/384*210*^9*3000*10^-8 = 0.0115m
Dvs ca 10mm (<L/300 ok!)

I
hebbe skrev:
Feil av meg, 3000cm^4 skal det jo være såklart.

Det er jo Ixx som brukes når nedbøyningen beregnes, og høye skjærspenninger skal det vel ikke bli.

Last tilfelle:
Total last 54000N

Nedbøyning:
5*Q*L^3/384EI = 5*54000*4,7^3/384*210*^9*3000*10^-8 = 0.0115m
Altså ca 10mm (<L/300 ok!)

Man regner ikke ut bjelkens bærighet på den måten. Er det en bjelke på to støtter (fritt opplagt) pålastet med en jevnt fordelt last, er formelen: Mmax=qxl^2/8 (og ingenting annet). Så dividerer man Mmax med tillatt påkjenning og får Wx, dvs. søkt tilstrekkelig bøyningsmotstand = profil.

Derimot kontrollerer man etterpå nedbøyningen med formelen du angir og den får være høyest L/400, ikke 300. Blir den større får man gå opp et hakk høyere på Wx.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.