Jeg gjør om gamle stallen til verksted og kommer til å trenge to nye bærelinjer i henhold til vedlagte bilde. Jeg tenkte først på limtrebjelker og gjorde beregningen på http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx hvilket da ville innebære 115x450s limtrebjelke i midten av garasjen. Så mye takhøyde vil jeg ikke miste, og jeg kom tilfeldigvis over to stålbjelker jeg kan få tak i samtidig som jeg sparer noen tusenlapper. Disse er HEA 250, og ifølge en tabell jeg så her på forumet, ville en slik tilsvare en mye høyere trebjelke enn 115x450, så det føles veldig passende når man har tilgang til bjelkene.

Da lurer jeg på hva man mer skal tenke på i dette tilfellet, med en slik bjelke? Jeg har lest litt og det ser ut til at det er viktig å forankre en H-bjelke sideveis for å unngå at de beveger seg i konstruksjonen. Stål har jo også en annen egenvekt og er på sitt vis "mykt", så jeg lurer på om en slik bjelke over tid kan begynne å sige ned?

I ytterveggen er det nok ikke noe problem da det vil være stolpet bortsett fra over selve garasjeporten (rundt 3 m). Har regnet på det også på moelvens side og det ser bra ut.

Diagram over en gammel stall som viser plasseringen av nye bærende bjelker og fjerning av eksisterende stolpe, med mål på 5600 og 6400 mm.

Stål sekkes ikke ned over tid.

Det går vel å sikre mot bevegelser med noen franskskruer. Ellers er det vel bare å kjøre på. Så kan du jo bygge en telfervogn å montere på midtbjelken. Den vil nok holde for litt last utover taket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.