Er gulvsponplater hardere i materialet enn andre sponplater?

Jeg gjør et tillegg/kompletterende spørsmål til ovenstående (håper det er OK):
Kan man bruke MDF som gulvunderlag i stedet for gulvspon eller gulvgips?

mdf skulle bli grønndyktig dyrt :P

gulvspon har spor, så bare å pula på... savner mdf

Jeg mener, hva er forskjellen mellom vanlig spon og sponplater. Foruten eventuell tykkelse og lepper.

F.eks. gulvgips er sterkere enn vegg-gips.

TiGGrE skrev:
mdf skulle bli gr_nj_vla dyrt :P

golvspån har spår, så bare å pula på... savner mdf
Jo, men om man ser bort fra prisen, finnes det andre ulemper som gjør at man ikke bør bruke MDF?
(Jeg har nemlig et parti som jeg har fått, men ikke har annen bruk for akkurat nå).

Gulvsponplaten er jo spontet, det mistenker jeg at dine MDF plater ikke er, og en gulvsponplate må alltid enten ha støtte langs siden av en annen plate via sponten eller en underliggende regel.

bytter du mdf mot gulvspon per m2 så har du en avtale om det er i nordre stockholm ;D

hempularen skrev:
Gulvspon er jo spontant, det mistenker jeg at dine MDF plater ikke er, og en gulvspontplate må alltid enten ha støtte langs siden av en annen plate via sponten eller en underliggende regel.
Selv ved en vegg?

TiGGrE skrev:
byter du mdf mot golvspån per m2 så har du en deal om det är i norra stockholm ;D
Hehe, nei det er bare 4 plater og disse kommer alltid til bruk.

Takk for informasjonen angående spontens funksjon på gulvsponet. Kunne jeg få svar på min fundering også? :P

Sonander skrev:
Ja du skal ha regel langs med veggen også se Swedspans monteringsanvisning for gulvspon [lenke]
Takk takk, men dessverre så er det totalt uinteressant for min del.

Kan vi _snille_ gå tilbake til hva _jeg_ ville vite? :(

plukker opp tråden....

Har lignende spørsmål som jeg funderer på, men det handler om gulvspon med not og fjær vs. vanlig spon med samme tykkelse...

hvor mye dårligere blir det om man legger vanlig spon med "alle" skjøtene over bjelkene (600cc)?! mot å legge limt gulvspon på de samme bjelkene?

Kan det være en løsning å forsterke de ustøttede skjøtene med ekstra tverrgående bjelker!?

ser naturligvis poenget med noten, men med tanke på prisen og at jeg skal legge det på et loft/gjesterom så prøver jeg å holde prisen nede

håper at noen kan støtte meg i tankeprosessen....

Kan ikke svare på hvor mye dårligere det blir i prosent eller så, men kan konstatere at det var slik man gjorde før. I to av de rommene jeg har renovert lå spikrede gulvsponplater fra 60-tallet uten not og fjær. Samtlige skjøter var gjort over bjelker, men disse skjøtene knirket utrolig fordi platene gnisset mot hverandre etter hvert som spikrene hadde begynt å krype ut....

Om man skruelimrer mot bjelkene og har opplegg under alle skjøtene, tror jeg ikke du merker noen praktisk forskjell mot en spontet 22mm sponplate, men du klarer trolig ikke å sertifisere konstruksjonen med hensyn til punktlaster osv. sammenlignet med en spontet gulvplate.

/Ingeniøren

Men om man nå har vanlig spon i mengder så man kan gjødsle med det, hvorfor ikke sørge for at alle skjøtene havner 20 cm fra bjelkene og under alle skjøtene komplettere med en 30-40 cm bred sponremse som skrus og limes under de begge platene som skal skjøtes?

På den andre siden: Hvis jeg ser på priser på gulvspon vs vanlig spon på Byggmax så lurer jeg på om det virkelig er så stor forskjell i pris til slutt? Hva koster en 22mm sponplate vs gulvspon (89kr/st i 60cm bredde)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.