Tja
Har tilbrakt dagen med å rive et gulv under en dårlig snekret tilbygging som har blitt fuktskadet. Planen var å rive veggene ut til vindsperren også og erstatte med ny isolasjon, men når gulvet var revet fikk jeg endelig sjansen til å sjekke veggkonstruksjonen ordentlig. Luftspalte mangler, lik som vindsperre... isolasjonen ligger altså tett inntil fasaden.

Hytta er isolert, men kaldstilt, og står på pilarer med ~40-50 cm klaring. Rommet jeg rev i dag var en tilbygging med glassfiber + masonitt i bunnen. Dette var fuktskadet, men stenderverket har klart seg bra (phu). Nå er jeg rådvill om hva jeg skal gjøre med veggene samt hva som "gjelder" for blindbunnen.

Vi kommer ikke til å bruke hytta på vinterhalvåret og den vil være kaldstilt. Spørsmålet er hva i alle dager skal jeg ha isolasjon i veggene til? Siden luftspalte mangler og jeg ikke kommer til å ta meg av fasaden (i år i alle fall) er spørsmålet om hytta ikke har det best uten isolasjon?

Jeg trykker i isolasjon i gulvet uansett... det føles dumt å ikke gjøre det når bjelkelaget likevel er åpent. Der tenkte jeg å bruke asfaltplate opphengt på trykket og isolasjon rett oppå med spont som overgulv. Ingen plast, ingen papp. Er det ok?

En ting til. Under hytta er det bare jord. Jorden var fuktig, og det vokste ferske røtter veldig grunt i området jeg sto i. Gravde bort ca. 10 cm. Er det en god idé å legge en aldringsbestandig plast oppå jorden? Det føles nakent som det er nå.

Skal supplere med dreneringsrør på "oversiden" av huset, men det må jeg ha hjelp med... :)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.