Jeg og min samboer har nylig tatt inn håndverkere for å gjøre en stor renovering i vår leilighet. En del av arbeidet er å sette igjen døråpning. Jeg var over i dag (dag 3 av 20) med en venn med litt mer praktisk erfaring enn meg. Vi så på arbeidet hittil, og de har satt igjen dørhullet med regler, osb og ytterst gips. Min venn påpekte at det med all sikkerhet vil sprekke i skjøtene da tre beveger seg. Er dette sant? Hva kan man gjøre med dette da? Kan man kreve at de gjør det etter en annen metode? Finnes det noen måte å få det til å ikke sprekke, typ microlit på veggene? Kan man kreve at de setter på det?
Spørsmålene er mange, og jeg begynner å bli litt bekymret rundt hele prosjektet. Kanskje det finnes kloke mennesker her på forumet som kan hjelpe til med (1) Vil dette holde? (2) Kan man gjøre noe så det holder (3) Hvis dette ikke er fagmessig utført, har jeg noen alternativer som forbruker her?
Jeg vil liksom ikke begynne å krangle med håndverkerne for mye allerede nå da det er el og overflater igjen å gjøre.
Det var en "rundgang" så barna og voksne kunne løpe "rundt rundt rundt" tusen ganger (om det holder) via kjøkkenet. Smalt igjen døråpningen (lettbetong) mellom stue/lille soverommet likt ditt bilde. Men jeg isolerte godt med steinull for lyden...
Sparklet og tapetserte og var superfornøyd med det, ingen sprekker på det året jeg bodde der før jeg solgte leiligheten.
Jeg er mer bekymret for bevegelser i reglene enn i gipsen, jeg gjorde en lignende løsning i en av mine åpninger og med reglenes bevegelser med årstidene så sprakk det opp ganske raskt. Å mure igjen det med lettbetongblokk eller stålregel og dobbeltgips hadde vært mitt valg i dag. Så lite treverk som mulig i prinsippet.
Jeg er mer bekymret for bevegelser i reglene enn i gipsen, jeg gjorde en lignende løsning i en av mine åpninger og med reglenes bevegelser med årstidene så sprakk det opp ganske raskt. Å mure igjen det med lettbetongblokk eller stålregel og dobbelgips hadde vært mitt valg i dag. Så lite tre som mulig i prinsippet
Hvor lang tid tok det før det sprakk? Lett stålregel og gips ligger vel nærmest å foreslå
Sparklet og tapetserte og var superfornøyd med det, ingen sprekker på det året jeg bodde der før jeg solgte leiligheten.
Skal ikke tapetsere men male så det blir vanskelig å skjule noe på den måten. Dessuten føles vel et år som en kort tidsperiode for å si at "det holder". Men takk for svar!
Sikreste måten er å lime på et lag gips. Da slipper du dessuten å sparkle resten av veggflaten, noe som ser ut til å være nødvendig ellers, ifølge bildet.
Det er tømrerne ja. Hvordan mener du med utførelsen?
Tror han mener på selve reisverket. Eksempelvis den øverste bjelken ligger over den stående på den ene siden og på den andre siden mot den stående bjelken. En "ordentlig" tømrer hadde gjort likt på begge sider.
Kan bare se det første bildet og ikke de andre? Så mitt svar utgår fra det første bildet.
Sparkler man ikke dit en remse så sprekker de uansett om du limer gipsen. Dette vet dine byggere. Ser man til resten av veggen så er det masse hull og ujevnheter. Jeg er ganske sikker på at maleren kommer bredsparkle hele veggen og imellom legge remse ved skjøtene. Kan ikke kommentere gipsingen da jeg ikke ser bildene. Oppreglingen med osb ser så bra ut som mulig. Ikke bry deg om hva de andre har skrevet angående skjøtningen på regelene for det har 0 betydning. Slapp av, det ser bra ut, dine byggere har garantert gjort dette før.
Enig med RoBo. Det ser veldig, veldig amatørmessig ut. Som snekker så regner jeg ikke slik. Man setter en regel oppe og nede. Deretter en mellom på hver side, som festes ordentlig i eksisterende vegg. Skrue og plugg foreslås. Fugeskum deretter. Til slutt en stående på midten. Jeg stiller spørsmål ved "snekkernes" kompetanse.
Kan bare se det første bildet og ikke de andre? Så mitt svar baserer seg på det første bildet.
Mvh maleren
Ok, takk. Så du har erfaring med å gjøre det på denne måten uten at det sprekker? Ved å sparkle strimler? Er det noe mer jeg bør sjekke med håndverkeren? Slik ser det ut på andre siden av døråpningen. Ser dessverre ingen strimler her, men de kommer kanskje senere?
Håller med RoBo. Det ser väldigt, väldigt amatörmässigt ut.
Takk for svar. Ok, jeg får ta med meg det til dem. Er det noe jeg bør be dem gjøre om? Funker det ellers med reglar, osb siden gips på denne typen av ”hållagning”? Takk igjen for hjelpen
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.