Har behov av hulltaking i betong, ganske mange løpemeter. Tror jeg kan kappe det ned selv. Et alternativ er å leie inn hulltakerfirma men prisen er jo deretter også...
Dette verktøyet ble anbefalt av en utleiefirma
Husqvarna K3000 cut n break
Er det noen som har brukt dette verktøyet? Er det rimelig greit å bruke selv om man ikke er "proff"?
Vurderer dels å leie, men døgnkostnad + bestillingstid + kjøring t/r + at jeg trenger verktøyet i mange forskjellige stadier av ombyggingen gjør leie-utregningen ganske dyr.
Alle priser inkl. MVA
Vurderer å kjøpe. Finnes hos Verktygsproffsen.se for ca 18.600 pix, + 2 stk. skiver som jeg gjetter kan koste ca 2.500. Innbiller meg å kunne selge den for ca halve prisen når jobben er gjort om ca 6 mnd.
Finnes det virkelig ingen andre som selger denne på nettet?. Kan ikke finne andre gjennom surfing
Kan kanskje reise ned til Tyskland og handle hvis prisen er gunstig?
Ebay og andre selger ofte 120V maskiner så det er ikke aktuelt.
Hva ville dere gjort kjøpt eller leid?
(Pristilbud fra utleier leie maskin 385:-/dag). Minimeslitasje per leietilfelle 615:- og deretter samme sum per nedslitte mm. Litt uklart hvordan dette eksakt regnes). I tillegg kommer en forsikringsavgift.)
Jeg er alltid for å kjøpe, men 20løk for noe ganske uvanlig synes jeg er for mye. Om du ikke har et veldig spesielt og omfattende behov av nettopp denne sagens spesialfunksjon ville jeg ha gått for en vanlig motorkap, husq har jo en elektrisk variant også. Finnes brukt i bra stand for 4-5k.
Forskjellen er at du kan ikke gå så dypt med en motorkapp som du kan med denne maskinen. Denne tar 350-400 mm dybde fra én side. Så det avhenger mye av hvor tykke veggene man skal gjennom, for du må ha gigantiske kappskiver for å klare det samme med en motorkapp.
Maskinen fungerer bra, så så sent som for en uke siden når man kjørte et hull i et betongelement. Kan dog ikke svare på om det var nøyaktig samme modell.
Men det man skal huske uansett om man leier eller kjøper er at skivene er dyre, og en uerfaren bruker kan ødelegge skiver veldig fort.
Personlig hadde jeg hentet inn et par anbud først og hatt en god sammenligning. Men visst, det er små hendige maskiner, men man skal ikke undervurdere kostnaden for skivene i sammenhengen.
Skal begynne å omvandle et "nedlagt" tilfluktsrom til mer anvendelige områder.
Vi vet ikke hvordan armeringen ser ut men 3 døråpninger skal tas opp (900x2000) i en betongvegg ca 250 mm tykk.
2 vinduer 1350x1250 i en 385 mm vegg og riving av en vegg 150 mm 2370xca 3500).
+ litt andre småkuttinger.
Med tanke på at bitene blir tunge så vil det være en del kutting utover dette for å få det i håndterbare biter. F.n. ukjent antall lpm.
Vinduer skal kuttes nær en eksisterende vegg så dette verktøyet virker bra for dette.
Man kan jo tenke seg å bruke forskjellige kappemaskiner for ulike snitt, men det, innbiller jeg meg, blir ikke særlig billig, verken i leiepris eller logistisk sammenlignet med å holde seg til en og samme maskin.?
Da skal du nok se litt på konstruksjonstegningene før du starter, for hvis det er et tilfluktsrom av noenlunde moderne snitt, er det nesten mer armering enn betong i disse veggene.
Jeg tror faktisk ikke engang du kan bruke denne typen maskin for det du skal gjøre.. Den er basert på at du skjærer et snitt med de to parallelle skivene i betongen og så med et brekkjern knekker bort en del for å komme inn og gjøre et nytt snitt og på denne måten til slutt komme igjennom.
I den konstruksjonen som du skal igjennom, har du uendelig med armering i alle retninger, dvs. både vertikalt og horisontalt, og hvis du kjører et snitt ovenfra og ned, vil du ha mye vertikal armering som med stor sannsynlighet vil holde fast betongen slik at den ikke kan knekkes. Du har jo bare kappet de horisontalt liggende armeringsjernene. For å knekke, må du da lage en masse nye snitt tvers også langs hele strekningen. Armeringen ligger tett, så det er stor risiko for at dette skjer.
Da er det som MathiasS foreslo kanskje bedre med en virkelig stor kapp hvor man kan gå igjennom hele tykkelsen, eller i det minste gjøre det ved å kjøre fra to sider.
Ja, det der med konstruksjonstegninger kan jeg se i stjernene etter.
Huset er bygd i 1952 og ingen som helst tegninger finnes ikke engang hos MSB som er myndigheten som har ansvar for tilfluktsrom nå for tiden.
Men ifølge en konstruktør så fantes det også da en byggestandard for tilfluktsrom men har ikke fått klarhet i hvordan det ser ut... eller burde se ut.
Kuriosa er at jeg gjorde en lignende operasjon for et vindu i samme hus for 15 år siden i yttervegg med samme dimensjon (385mm) men i annen del av huset. (leid inn firma).
Der fantes det ikke noen armering overhodet, så all armering gikk kanskje til tilfluktsrommet :wow:
Kap et snitt og så pigge kanskje er klokere.....men slitsomt slitsomt....
Ja, ifølge Husqvarna-siden er det 2 typer blader.
En hard type som passer for murstein etc. som avvirker dårligere men holder lengre, og en mykere type for hard betong og armeringsjern som avvirker bedre men varer kortere. Maskinen er vannkjølt, og det er vel på den positive siden.
Ja, det høres jo dyrt ut når man tenker etter....
Har ennå ikke innhentet pris fra firmaer, men tipper minst 40.000+, skal de så komme i forskjellige omganger så er det vel etableringskostnader osv.
Jeg tok opp to døråpninger i betongvegg 220 mm tykk på 210x160 cm og jeg brukte billige 230 mm diamantblader (150 kr typ på Clas Ohlson eller om det var Bauhaus) på en vinkelsliper og så brukte jeg en 7-8 kg maskin (husker ikke nøyaktig)... Jeg begynte med å bore 6 mm hull i hjørnene og deretter langs en rett linje med ca. 30 cm mellomrom og laget spor fra begge sider for å få rette kanter, så laget jeg ca. 20 cm brede spor og brukte maskinen mellom. Tok vel omtrent en dag (eller så mye jeg orket i løpet av en dag) å lage sporene og så ytterligere to dager for å bryte ut begge hullene.
Det gikk med 3 blader og fire meisler... Bladene skar bra i armeringen som var 6-8 mm men var ikke effektive på 12 mm som jeg fant, der måtte jeg bryte rundt og bruke vanlig metall kappeskive.
Men det man skal huske uansett om man leier eller kjøper er at skivene er dyre og en uerfaren bruker kan ødelegge skiver veldig fort.
.
Ja, det føles jo som om kostnaden for kappskivene havner i mitt fang, uansett om jeg gjør det "på egen hånd", leier maskinen eller kjøper inn tjenesten.
Ingen kan jo på forhånd si hvor mange skiver som går med og det er vel omtrent der som det er vanskelig å få en fast pris fra et hulltagningsfirma... glir lett over til løpende og så er det vanskelig å si nei takk når man er halvveis inne i jobben
Jeg tok opp to døråpninger i betongvegg 220 mm tykk på 210x160 cm, og jeg brukte billige 230 mm diamantblader (150 kr typisk på Clas Ohlson eller om det var Bauhaus) på en vinkelsliper og så pigget jeg med en 7-8 kg maskin (husker ikke eksakt)...
Jeg begynte med å bore 6 mm hull i hjørnene og så langs en rett linje med ca. 30 cm mellomrom og kuttet spor fra begge sider for å få rette kanter, så kjørte jeg ca. 20 cm brede spor og pigget imellom.
Tok vel omtrent en dag (eller så mye jeg orket på en dag) å skjære sporene og så ytterligere to dager for å pigge begge hullene.
Det gikk 3 blader og fire meisler... Bladene skar fint gjennom armeringen som var 6-8 mm, men klarte ikke 12 mm som jeg fant, der måtte jeg pigge rundt og bruke vanlig metall kappeskive.
Joda, alle tre flere ganger om er jeg redd... Inkludert den verste treningsverken jeg har opplevd og skjelvende hender i en uke etterpå... Men akk så herlig når det var ferdig!
Joda, alle tre flere ganger om er jeg redd... Inklusive den verste treningsverken jeg har opplevd og skjelvende hender i en uke etterpå... Men akk så herlig når det var klart!
Du har jo vanen og erfaringen nå, velkommen til den kommende våren i Skåne. Jeg har en arbeidsoppgave til deg....