Hei !

Dette er et litt uvanlig problem, da min kone og min kinesiske svigerfar har bygget et åpent redskapsbod på 15 kvm med flatt tak.

Jeg har ikke deltatt i prosjektet annet enn å ha tipset sørkineserne om at snøbelastningen tilsvarer opptil 2 personbiler. (De bygger uten å tegne, måle eller regne materialer, de bare begynner å bygge).

Foruten smådetaljer som at takhellingen ble 2,5°, ser takbjelkene kraftig underdimensjonerte ut. Det er 3 meter lange 120 mm bjelker, men alle er nedsaget midt på til 50 mm (bindingsverk-uttag for en unødvendig 90° bjelke som ikke har noen funksjon, men bare henger der i taket uten markstøtte). Bjelkene har bare markstøtte i ytterendene.

Tegning av et 3 meter langt flatt tak med 50 mm tverrforsenkning i midten av bjelken, uten støtter i midten.

Mitt spørsmål er: vil det kollapse til vinteren?

Min lastberegning på en bjelke er hentet fra http://pl.fredrika.se/Konstruktion_Filer/Lektioner_TExxC/Carport/carporten.htm som ser korrekt ut, jeg regner dog i SI enheter:

p=2000; [N/m^2] Snølast Stockholm
b=0.045; [m] Bjelkenes bredde
h=0.05; [m] Bjelkenes høyde (i midten ved det utsagde stedet)
L=3;[m] Bjelkenes lengde
B=0.95; [m] Typisk avstand mellom bjelker (det varierer)

q=L*B*p; 5700 [N] Total snøvekt en bjelke belastes med jevnt fordelt på bjelken.

w=b*h^2/6; 0.000018750 [m^3] bjelkens bøyningsmotstand

m=q*L/8; 2137.5 [Nm] bøyningsmomentet i bjelken

s=m/w; 114000000 [N/m^2] Høyeste spenningen midt i bjelken.
s=114 [N/mm^2]

"I følge en tabell klarer vanlig Ø-tømmer (standardkvalitet) 6 N/mm2 hvis bjelken står på høy kant og bøyes. (Denne verdien er tillatt spenning og ok å bruke som maks. spenning."

Redskapsboden er da underdimensjonert med 19 ganger.

Min veranda fra 70-tallet er underdimensjonert 3 ganger, og da har jeg uten å regne bekymret meg litt når det var 1 m snø.

Hvis det ovenstående er riktig, og tillatt spenning er 6 N/mm2 som naturligvis har sikkerhetsmarginer,

Da lurer jeg på ved hvilken spenning man kan regne med at bjelken knekker (nominell bruddspenning)?

Et annet spørsmål: Hva ville dere gjort med problemet, noen ideer?

Sist redigert:
Skru fast spiker/skruvplater på undersiden av bjelkene tvers den unødvendige bjelken. Jo lengre desto bedre. Eller flatjern.

Mikael_L
lvedin skrev:
Mitt spørsmål er kommer den til å rase til vinteren?
Jepp!
Den vil utvilsomt knekkes der det bare er 5 cm materiale.
Det trenger jeg ikke engang prøvde å regne på. :)

Rive bort den utfreste 45x120 og bytte til en hel, dessuten gjerne 45x170.

Alle andre måter å stive opp må bli både dyrere og mer komplisert.
Ja foruten muligens å sette et par loddrette søyler under bjelken som ligger i utfresningen.

lvedin skrev:
Da lurer jeg på ved hvilken spenning man kan regne med at reglen knekker (nominell bruddspenning) ?
Et sted omkring 60 - 80 N/mm²

Hadde nok vært mer urolig over at skjulet ikke ser ut til å være vindstaget..stor risiko for at det blåser over ende før taket raser ned. Ingen tverrstagning noe sted?

Ville satt noe kryss for vindavstivning, og deretter komplettert med et par stolper under midtbjelken.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Forbo skrev:
Hadde nok vært mer bekymret for at skjulet ikke ser ut til å være vindstaget...stor risiko for at det blåser over ende før taket raser ned. Ingen tverrstagning noe sted?

Ville ha satt opp et kryss for vindavstivning, og deretter supplert med et par stolper under midtbjelken.
Beklager, jeg tegnet ikke hele konstruksjonen. Det er stivet av med lekter som er skrudd i trærne ved siden av.
Konstruksjonsskiss av en ramme festet til to trær med horisontale bjelker på 3 m lengde og 50 mm bredde.

• Liker
Forbo
  • Laddar…
lvedin skrev:
Jeg vet akkurat hva jeg ville ha gjort. Jeg ville sagt: "Det der kommer til å rase i vinter."

Så ville jeg gått inn og tatt en kopp kaffe og ventet på vinteren.

...men så er jeg en drøy jævel også, så det er nok ikke noe godt råd.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jeg vet eksakt hva jeg hadde gjort. Jeg hadde sagt: "Det der kommer til å rase i vinter.".

Så hadde jeg gått inn og tatt en kopp kaffe og ventet på vinteren.

...men da er jeg en dryg jævel også, så det er nok ikke et godt råd.
+1 på den.
Lær dem en lekse :P

Nyfniken skrev:
Jeg vet nøyaktig hva jeg hadde gjort. Jeg hadde sagt: "Det der kommer til å rase i vinter.".

...men da er jeg en dryg jævel også, så det er nok ikke noe godt råd.
Ja, jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe, men...
Det er et problem med dette, at det kan rase når noen er under taket for å hente ved eller for å leke der.
Det er også politisk ukorrekt samt litt vanskelig å inngjerde bygget om vinteren så ingen virkelig kan gå inn der.

Nyfniken skrev:
Jeg vet nøyaktig hva jeg hadde gjort. Jeg hadde sagt: "Det der kommer til å rase i vinter.".

...men da er jeg en drittsekk også, så det er nok ikke et godt råd.
Problemet er jo at det kan bli en mild vinter så det ikke raser. Da står man der som en tosk.

Hva skjer med taket når høststormene raser i trekronene …

Noseone skrev:
Problemet er jo at det kan bli en mild vinter så det ikke raser. Da står man der som en fjott.
Har ikke cramo snøkanoner? :D

Noseone skrev:
Problemet er jo at det kan bli en mild vinter så det ikke raser. Da står man der som en idiot.
I verste fall får man vel hjelpe det på veien? :D

Ikke så smart å støtte opp levende trær, de beveger seg mer enn man tror.

Du kan redde situasjonen ved å sette opp et stort og tydelig skilt med teksten "Made in China" et eller annet sted på lageret! :-)

• Liker
saiter og 1 annen
  • Laddar…
Dere ser ut til å prøve å løse problemet med hvordan det skal kunne rase :sly:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.