Dette er et litt uvanlig problem, da min kone og min kinesiske svigerfar har bygget et åpent redskapsbod på 15 kvm med flatt tak.
Jeg har ikke deltatt i prosjektet annet enn å ha tipset sørkineserne om at snøbelastningen tilsvarer opptil 2 personbiler. (De bygger uten å tegne, måle eller regne materialer, de bare begynner å bygge).
Foruten smådetaljer som at takhellingen ble 2,5°, ser takbjelkene kraftig underdimensjonerte ut. Det er 3 meter lange 120 mm bjelker, men alle er nedsaget midt på til 50 mm (bindingsverk-uttag for en unødvendig 90° bjelke som ikke har noen funksjon, men bare henger der i taket uten markstøtte). Bjelkene har bare markstøtte i ytterendene.
p=2000; [N/m^2] Snølast Stockholm
b=0.045; [m] Bjelkenes bredde
h=0.05; [m] Bjelkenes høyde (i midten ved det utsagde stedet)
L=3;[m] Bjelkenes lengde
B=0.95; [m] Typisk avstand mellom bjelker (det varierer)
q=L*B*p; 5700 [N] Total snøvekt en bjelke belastes med jevnt fordelt på bjelken.
s=m/w; 114000000 [N/m^2] Høyeste spenningen midt i bjelken.
s=114 [N/mm^2]
"I følge en tabell klarer vanlig Ø-tømmer (standardkvalitet) 6 N/mm2 hvis bjelken står på høy kant og bøyes. (Denne verdien er tillatt spenning og ok å bruke som maks. spenning."
Redskapsboden er da underdimensjonert med 19 ganger.
Min veranda fra 70-tallet er underdimensjonert 3 ganger, og da har jeg uten å regne bekymret meg litt når det var 1 m snø.
Hvis det ovenstående er riktig, og tillatt spenning er 6 N/mm2 som naturligvis har sikkerhetsmarginer,
Da lurer jeg på ved hvilken spenning man kan regne med at bjelken knekker (nominell bruddspenning)?
Et annet spørsmål: Hva ville dere gjort med problemet, noen ideer?
Mitt spørsmål er kommer den til å rase til vinteren?
Jepp!
Den vil utvilsomt knekkes der det bare er 5 cm materiale.
Det trenger jeg ikke engang prøvde å regne på.
Et annet spørsmål: Hva ville dere gjort med problemet, noen ideer?
Rive bort den utfreste 45x120 og bytte til en hel, dessuten gjerne 45x170.
Alle andre måter å stive opp må bli både dyrere og mer komplisert.
Ja foruten muligens å sette et par loddrette søyler under bjelken som ligger i utfresningen.
Hadde nok vært mer urolig over at skjulet ikke ser ut til å være vindstaget..stor risiko for at det blåser over ende før taket raser ned. Ingen tverrstagning noe sted?
Ville satt noe kryss for vindavstivning, og deretter komplettert med et par stolper under midtbjelken.
Hadde nok vært mer bekymret for at skjulet ikke ser ut til å være vindstaget...stor risiko for at det blåser over ende før taket raser ned. Ingen tverrstagning noe sted?
Ville ha satt opp et kryss for vindavstivning, og deretter supplert med et par stolper under midtbjelken.
Beklager, jeg tegnet ikke hele konstruksjonen. Det er stivet av med lekter som er skrudd i trærne ved siden av.
Jeg vet nøyaktig hva jeg hadde gjort. Jeg hadde sagt: "Det der kommer til å rase i vinter.".
Så hadde jeg gått inn og tatt en kopp kaffe og ventet på vinteren.
...men da er jeg en dryg jævel også, så det er nok ikke noe godt råd.
Ja, jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe, men...
Det er et problem med dette, at det kan rase når noen er under taket for å hente ved eller for å leke der.
Det er også politisk ukorrekt samt litt vanskelig å inngjerde bygget om vinteren så ingen virkelig kan gå inn der.