Jeg har en del terrassebord til overs, dim 28 x 120 som jeg skulle ønske å bygge en veldig enkel hagebenk av.
Målene skal være 2,5 meter med bredde 0,60.
Tenkte å skru fast sitteflaten på en ramme av 45 x 45 regler, som jeg også har til overs,
og "bena" vil jeg lage av samme regler, og skru/limme sammen som en firkant, vekselvis så det blir luft mellom annenhver regel (har sett på bilde)
Mitt spørsmål er egentlig, trenger jeg ha en støtte også i midten på den 2,5 meter lange benken?
 
T
Hei! Jeg er litt uklar på hvordan du tenker å lage bena, men det er uvesentlig for svaret. Jeg tror du trenger en støtte på midten. Vanlig terrassebord i 28x120 bygges på bjelker med 60 cm c/c og da er belastningen "bare" en person om gangen. På benken kan 3-5 personer sitte, og da kommer det nok til å svikte ganske bra. Avhengig av innfestningen med bena så "holder" det nok, men det er risiko for at innfestningen knekker eller at det føles litt svaiete.

Med den tenkte benkonstruksjonen, kunne du sette ben på midten i etterkant? I så fall kan du bygge den uten, og så montere ben på midten i etterkant hvis det føles ustabilt.
 
T Testarn skrev:
Hei! Jeg er litt uklar med hvordan du tenker å lage bena, men det er uviktig for svaret. Jeg tror du trenger en støtte på midten. Vanlig terrassebord i 28x120 bygges på bjelker med 60 cm c/c, og da er belastningen "bare" én person om gangen. På benken kan 3-5 personer sitte, og da vil det nok svikte ganske mye.
Avhengig av innfestingen med bena så "holder" det nok, men det er risiko for at innfestingen knekker eller at det føles litt vinglete.

Med den tenkte benkonstruksjonen, kunne du sette på ben på midten i etterkant? I så fall kan du bygge den uten og så montere på ben på midten i etterkant hvis det føles ustabilt.
Takk, det gjør jeg!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.