Hei! Nå har tingene falt så bra på plass at jeg har fått meg en gård for en stund tilbake, og på gården finnes diverse økonomibyggninger, bl.a. en helt tom låve på ca 140kvm (gammel "maskinhall" ganske sikkert).
Bygningen er frisk og solid dimensjonert i vegger og takstoler, så da det ble aktuelt med en skikkelig garasje kom vi raskt frem til at det beste må være å bygge inni låven.
Målene på garasjen vil bli ca. 6000x12000, takhøyde ca 3400.
Det vil stå en bilheis midt i garasjen ganske langt inne.
Nå til saken: Jeg vil montere en H-bjelke i taket i langsgående retning. Dels for å kunne ha slankere "takstoler" på kassen siden de bare skal holde opp sin egen vekt, isoleringen og litt gips, men fremfor alt for å kunne henge en Telfer i bjelken og ha i stedet for diverse "motorkraner" og annet skrap som finnes.
Jeg innså ganske raskt at man ikke kan ha en sånn bjelke helt uten støtte på 12 meter, så jeg tenkte å ha to støttestag som går på tvers over verkstedet inne i takbjelkelaget som den lange bjelken skal sveises i.
Da er jo spørsmålet om en 180mm HEB bjelke holder til jobben, tanken er at Telferen skal kunne ta ca 200kg.
De tverrgående bjelkene blir i så fall også 180mm HEB.
Jeg kunne få tak i en sånn bjelke brukt til skrappris 5kr/kg + mva. Er det noe å satse på, jeg må uansett sveise sammen bjelken her hjemme siden jeg umulig kan få en hel 12-meters levert hjem til en fornuftig pris.
Min ambisjon er jo naturligvis å være helt sikker på at konstruksjonen holder for det jeg har tenkt å løfte og det dobbelte i tillegg.
Har nå tatt kontakt med en venn av meg som laget et excel-dokument med riktige algoritmer under sin tid på høyskolen, trenger tydeligvis bare å mate inn størrelse på liv og flens samt stålkvalitet.
Kommer tilbake når jeg vet mer.
Uten å ha regnet på det og med forbehold om at jeg har misforstått din løsning så tror jeg at det funker om du bare skal løfte 200kg.
Legg gjerne ved en skisse/tegning på hvordan du har tenkt å bygge bjelkene.
Jeg tolker innlegget som at bjelken på en eller annen måte skal være med i takkonstruksjonen, men jeg forstår ikke helt hvordan.
Bjelken burde lett tåle 200 kg telfer. Hvis spennvidden maks er ca 4m (jevnt fordelte støtter).
Men hvis den også skal fungere som mønebjelke for taket?? Da må du ha inn en bygningsingeniør som kan regne på det. Hvis man bare gjør noen grove antakelser om snølast, egenvekt for taket osv. Da kan det være at bjelken må bære bortimot 20 tonn.
Også stolpene som skal støtte bjelken kan være minst like kritiske å dimensjonere, avhengig av hvilken høyde bjelken skal ligge på, så kan man måtte dimensjonere for kneking. Og også fundamentering under stolpene kan trenge nøye konstruksjon, med de grove antakelsene jeg gjorde her ovenfor kan det bli typ 7 tonn på en stolpe, da duger det ikke f.eks. å bare sette en bjelke på en tynn betongplate, den vil synke rett igjennom.
Nå er min antakelse sannsynligvis litt overdrevet, du trenger noen som kan regne mer nøyaktig på det.
Jeg var kanskje litt uklar, men bygningen skal altså bygges inni en eksisterende bygning.
Det vil altså ikke være takstoler i tradisjonell forstand.
Taket vil bestå av et isolert bjelkelag som bare fungerer som lokk på "boksen". I dette bjelkelaget bygges det inn to konstruksjoner i stål som skal holde den langsgående bjelken ovenfra.
De tverrgående bjelkene vil stå på ben av stålbjelke (antagelig HEB der også) som går ned til betongplaten.
Da du vil være på den sikre siden kan du jo alltid prøveløfte din ferdige konstruksjon under sikre forhold med en vekt som kanskje er dobbelt så tung som du maksimalt har tenkt deg å løfte.
Ok om jeg forstår det riktig så trenger bjelken bare ta opp belastning fra løfteanordningen, og egenvekten på takkonstruksjonen? Egenvekten burde ikke være mer enn 30 - 50 kg per kvm. Som uansett ender opp med å bli noen tonn på en så stor overflate.
Hvor sikker kan du være på at dette "innendørstaket" ikke blir f.eks. en lageroverflate?
Når du vil være på den sikre siden kan du jo alltid prøveløfte din ferdige konstruksjon under sikre former med en vekt som er kanskje dobbelt så tung som du maksimalt har tenkt å løfte.
Dobbelt så tung? Hva arbeider man med for sikkerhetsmarginer på bygninger?
Jeg hadde for meg at det er 1:5 eller 1:10 som gjelder.
Det skal jo tåle dynamiske krefter ved start og stopp på taljen også,
ikke bare for statisk last.
Ok om jeg forstår det rett så trenger bjelken bare å ta opp belastning fra løfteinnretningen, og egenvekt på takkonstruksjonen? Egenvekten burde ikke være mer enn 30 - 50 kg per kvm. Hvilket i og for seg likevel blir noen tonn på en såpass stor overflate.
Hvor sikker kan du være på at dette "innendørstaket" ikke blir f.eks. en lagringsplass?
Veldig sant! Dette skal jo unngås for å sikre at det ikke skjer noen ulykke. Vil i og for seg. bli ganske trangt oppå taket da låvens tak er rett så nærme.
Det er veldig interessant med slike prosjekter, der man bygger nytt hus inni et gammelt.
Det stiller liksom alle tanker om husbygging på hodet.
Tror at jeg bare har lest om det i skjønnlitteratur før.
Har et svakt minne av en eller annen fortelling av Aksel Sandemose (Jo, det er riktig stavet), han med Janteloven vet dere.
Hvor mye øker kraften ved en bråstopp eller enda verre en last som f.eks. velter og "faller fritt" en liten bit før wiren strammes igjen? Kan jo være interessant å vite når man skal prøvebelaste.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.