Fikk i dag et halvt avslag på å legge inn flisgulv på badet, fordi jeg vil ha gulvvarme under og det, ifølge min boligsjef, kan TREKKE TIL SEG fukt???
Jeg syntes det hørtes merkelig ut at varme skulle kunne suge til seg fukt hvis den er påslått. Han hevder at han har sett fukt krype opp i en vegg når man varmet opp et rom for å tørke det ut.
Er det han eller jeg som har fått dette om bakfoten?
Finnes det i så fall noe tørt og saklig dokument som man kan slå ham i hodet med, så jeg får min gulvvarme?

Takk for svar!
Simon Nordberg

Det eneste jeg har hørt som kan ligne det han sier er at hvis man har gulvvarme på deler av et kjellergulv i et hus, så kan fuktigheten presses bort fra delene med gulvvarme og samle seg i de delene som ikke har gulvvarme. Men hvis det ikke dreier seg om en kjeller, så kan i alle fall ikke jeg helt forstå hvordan han mener.

Ja jøsses, der fikk man seg en liten leksjon. Det verste er at det ser ut som om han kan ha rett. Avhengig av hva kåken her står på selvfølgelig. Men er det en betongplate så tviler jeg på at de fulgte de retningslinjene som Indoor Air satte opp da de bygde den på 60-tallet...
Takk uansett! Og om noen andre skulle ha motstridende info er jeg også meget takknemlig!

Jeg la merke til at i dokumentet ble det hovedsakelig skrevet om "gulvbelegg med tette materialer". Det ble også avsluttet med setningen "Om man nøyer seg med ubehandlede betonggulv er selvfølgelig friheten større".

Klinker kan jo ikke anses være "tett" materiale. Så hvordan er det egentlig med fuktproblemet i det tilfellet?

Så at en hel del energi går til spille nedover kan jo ikke unngås.

P
Problemet med tilskytende fukt i tilstøtende rom vedvarer jo, og å legge fliser uten våtisolering er kanskje ikke en optimal løsning i dette tilfellet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.