6.487 lest ·
7 svar
6k lest
7 svar
Gulvvarme på eksisterende plate, fungerer det?
Renoveringsnybegynner
· Luleå
· 21 innlegg
Er det mulig å legge gulvvarme på eksisterende plate? Huset står på betongplate, som i seg selv skal være isolert og armert, men uten slanger. Min fundering er å legge sporede EPS-plater og slange, så ut med klikkgulv eller flytsparkel (vet ikke hva som er korrekt?)
Noen som har peiling?
Noen som har peiling?
En variant er å legge ut remser med gulvsponplater som er 20-30 cm avhengig av slingeavstanden. Skyt fast dem med en boltepistol direkte mot betongen, legg ut varmefordelingsplater mellom remsene og sleng ut gulvvarmerørene. Det vanskelige er å få til slingene der de vender, enten figursage sponplatene eller støpe opp til nivå.
Når dette er klart, kan du enten legge et 14mm klikkgulv eller annet gulvmateriale i den tykkelsen. (7-8 mm klikkgulv bør du unngå på en slik løsning)
eller så støper du inn slangen i håndblandet betong (armert med pussnett) men slangen kan være vanskelig å få til å ikke flyte opp.
Når dette er klart, kan du enten legge et 14mm klikkgulv eller annet gulvmateriale i den tykkelsen. (7-8 mm klikkgulv bør du unngå på en slik løsning)
eller så støper du inn slangen i håndblandet betong (armert med pussnett) men slangen kan være vanskelig å få til å ikke flyte opp.
Har også tenkt på å støpe inn slangen i et lag med ny betong. Men spørsmålet er om man tør å sette en 100 mm cellplast, armering og slange, og så støpe på det...H hackatall skrev:En variant er å legge ut remser med gulvsponplater som er 20-30 cm avhengig av slingavstanden.
Skyt fast dem med en boltepistol direkte mot betongen, legg ut varmefordelingsplater mellom remsene og legg ut gulvvarmeslangene. Det vanskelige er å få til slangene der de vender, enten figursage sponplatene eller støpe opp til nivå.
Når dette er klart kan du enten legge et 14 mm klikkgulv eller annet gulvmateriale i den tykkelsen. (7-8 mm klikkgulv bør du unngå på en slik løsning)
eller så støper du inn slangen i håndblandet betong (armert med pussnett), men slangen kan være vanskelig å få til å ikke flyte opp.
Jeg får for meg at det er verdt å legge i isolasjon på eksisterende såle for å skape en effektiv varme fra gulvene, blir så mye masse som skal varmes ellers...
Gipsmetoden passer kjempebra på eksisterende plattform.
Bruk eps-system som er laget for dette. Finnes ulike systemer som bygger 12-50mm. f.eks. LK-systems.
Jeg har brukt deres EPS16 på betonggulvet i kjelleren. Det "braiga" er at det blir kort vei for varmen oppover med god varmespredning ved hjelp av AL-dekningen. Hvis man har plass og kan tillate litt bygge høyde, er 30/50 mm å foretrekke da man har grovere slange.
Jeg har brukt deres EPS16 på betonggulvet i kjelleren. Det "braiga" er at det blir kort vei for varmen oppover med god varmespredning ved hjelp av AL-dekningen. Hvis man har plass og kan tillate litt bygge høyde, er 30/50 mm å foretrekke da man har grovere slange.
Ja, vurderer å bruke EPS. Skal man flytesparkle på det eller betong?L largab skrev:Bruk eps-system som er laget for dette. Finnes forskjellige systemer som bygger 12-50mm. for eksempel LK-systems.
Jeg har brukt deres EPS16 på betonggulvet i kjelleren. Det ”braiga” er at det blir kort vei for varmen oppover med bra varmespredning ved hjelp av AL-dekningen. Hvis man har plass og kan tillate litt byggehøyde så er 30/50 mm å foretrekke da man har grovere slange.
Klikk her for å svare