Er det mulig å legge gulvvarme på eksisterende plate? Huset står på betongplate, som i seg selv skal være isolert og armert, men uten slanger. Min fundering er å legge sporede EPS-plater og slange, så ut med klikkgulv eller flytsparkel (vet ikke hva som er korrekt?)
Noen som har peiling?

En variant er å legge ut remser med gulvsponplater som er 20-30 cm avhengig av slingeavstanden. Skyt fast dem med en boltepistol direkte mot betongen, legg ut varmefordelingsplater mellom remsene og sleng ut gulvvarmerørene. Det vanskelige er å få til slingene der de vender, enten figursage sponplatene eller støpe opp til nivå.

Når dette er klart, kan du enten legge et 14mm klikkgulv eller annet gulvmateriale i den tykkelsen. (7-8 mm klikkgulv bør du unngå på en slik løsning)

eller så støper du inn slangen i håndblandet betong (armert med pussnett) men slangen kan være vanskelig å få til å ikke flyte opp.

H hackatall skrev:
En variant er å legge ut remser med gulvsponplater som er 20-30 cm avhengig av slingavstanden.
Skyt fast dem med en boltepistol direkte mot betongen, legg ut varmefordelingsplater mellom remsene og legg ut gulvvarmeslangene. Det vanskelige er å få til slangene der de vender, enten figursage sponplatene eller støpe opp til nivå.

Når dette er klart kan du enten legge et 14 mm klikkgulv eller annet gulvmateriale i den tykkelsen. (7-8 mm klikkgulv bør du unngå på en slik løsning)

eller så støper du inn slangen i håndblandet betong (armert med pussnett), men slangen kan være vanskelig å få til å ikke flyte opp.
Har også tenkt på å støpe inn slangen i et lag med ny betong. Men spørsmålet er om man tør å sette en 100 mm cellplast, armering og slange, og så støpe på det...
Jeg får for meg at det er verdt å legge i isolasjon på eksisterende såle for å skape en effektiv varme fra gulvene, blir så mye masse som skal varmes ellers...

Gipsmetoden passer kjempebra på eksisterende plattform.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Gipsmetoden passer veldig bra på eksisterende plate.

[media]
Så riktig fint ut det der... Spørsmålet er hvor stabil gulvet blir for påkjenninger med kun gips og litt sparkel?

Bruk eps-system som er laget for dette. Finnes ulike systemer som bygger 12-50mm. f.eks. LK-systems.
Jeg har brukt deres EPS16 på betonggulvet i kjelleren. Det "braiga" er at det blir kort vei for varmen oppover med god varmespredning ved hjelp av AL-dekningen. Hvis man har plass og kan tillate litt bygge høyde, er 30/50 mm å foretrekke da man har grovere slange.

L largab skrev:
Bruk eps-system som er laget for dette. Finnes forskjellige systemer som bygger 12-50mm. for eksempel LK-systems.
Jeg har brukt deres EPS16 på betonggulvet i kjelleren. Det ”braiga” er at det blir kort vei for varmen oppover med bra varmespredning ved hjelp av AL-dekningen. Hvis man har plass og kan tillate litt byggehøyde så er 30/50 mm å foretrekke da man har grovere slange.
Ja, vurderer å bruke EPS. Skal man flytesparkle på det eller betong?

Vedspisen Vedspisen skrev:
Ja, overveier å bruke EPS. Skal man flytsparkle på det eller betong?
Eps16 så legger man gulv direkte på (tre, laminat, klinkers). Sparkel kun hvis man skal ha fall. Les bruksanvisning for de forskjellige systemene, finnes å laste ned som pdfer.

• Liker
Vedspisen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.