Når man legger gulvvarme i spredt panel i henhold til Uponors metode (bilde), vil jo halvparten av den spredte panelen slutte uten støtte fra bjelkelag. Tanken er deretter å ha gulvspon oppå og deretter valgfritt gulv.

Er det ikke en risiko for at gulvet svikter når det ikke er støtte overalt? Trenger man å tilpasse slik at skjøtene på gulvsponen ikke havner på de spredte panelene som ikke har støtte, eller spiller det ingen rolle? Ser en risiko for at man en gang under leggingen får en mindre del av gulvsponen som havner på disse spredte panelene, og at det blir ganske vanskelig å forutse på forhånd hvor de i så fall ville havne.

• Gulv med glespanel for gulvvarmeinstallasjon, uten støtte på halvparten av panelene. Vegg og åpning i panelene vises tydelig.
  • Legging av gulvvarme mellom spredte trebjelker med Uponor-metode. Rør legges over metallplater på treverk, uten støtte fra alle bjelker.
Noen som har tanker om forleggingen av slange på bildene? Det jeg lurer på er om det spiller noen rolle at to glespaneler mellom de helle er uten støtte om man fortsatt har gulvspon oppå senere? Det blir knotete å legge inn en regel til nemlig under de korte. Og kjører man bare helle virker det utrolig knotete å rulle ut slangerullen og dra under.

Hva tror dere om å legge en glespanel på lengden under de lange, og skru sammen som de korte hviler på?

Sist redigert:
Det er jo ikke bordene som skal stive opp gulvsponet, men det er selvsagt bjelkene under som er bærende. Så i prinsippet kan jo bordene legges med støtte på samme CC som bjelkene ligger.

• Liker
nics og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar. Forsto ikke helt din siste setning, men du tenker at så lenge gulvsponplatene har støtte på bjelkene så spiller det ingen rolle hvordan glespanelen ligger under?

G gluecifer skrev:
Takk for svar. Forstod ikke helt siste setningen din, men du mener at så lenge gulvsponplatene har støtte på bjelkene så spiller det ingen rolle hvordan listverket ligger under?
Om du hadde lagt gulvsponet på bjelkene så hadde gulvsponet hatt støtte på CC 600 mm (oftest).
Hadde du lagt bord på CC 600 mm på tvers av gulvbjelkene og deretter gulvsponet så ligger ikke sponet på bjelkene, men får fortsatt støtte rett ned gjennom bordene på CC 600 mm.
Derfor spiller det egentlig ingen rolle at det ligger to bord mellom som ikke har støtte på noe som helst.

Det har du jo rett i, såklart. Fastnet i tankene at de fikk støtte av bordene :)
Men der bordene har støtte av bjelkene burde det bli bra stabilt senere.

• Liker
C.Lundin
  • Laddar…
Skal du virkelig legge gulvspon oppå glesen, jeg kanskje misforstår deg men om Så er tilfellet tenk om....
Da er det bedre du legger sporede spon og legger slangene i!

• Liker
Träbyggaren
  • Laddar…
Ja det ble slik at jeg hadde 20mm slange og for å få høydene riktig så måtte det bli glissent. Er klar over tregheten som blir..

Kjør da dine gles hele veien uten kapp og legg oppsagede striper av gulvspon er mitt forslag!

Det fungerer utmerket med glis og spon over. Jeg har så + flyt og flis på og det fungerer kjempebra. Men 20mm slange har du jo ingen problemer med strømmen.

• Liker
gluecifer
  • Laddar…
Det går an å komplisere det mye mer hvis man har lyst...
Om gulvbjelkene i seg selv har tilstrekkelige dimensjoner for å klare sviktkravene, spiller det ingen rolle hva man legger oppå eller i hvilken rekkefølge. Enkelt uttrykt innebærer sviktkravene at en 100 kg (egentlig 1kN) person som står midt på en bjelke skal føre til en momentan nedbøyning på maksimalt 1,5 mm uavhengig av bjelkens spennvidde.
Om gulvbjelkenes dimensjoner er noe utilstrekkelige, trenger man hjelp av et gulvdekkende materiale (vanligvis gulvsponplate), limt og skrudd, for å oppnå akseptabel svikt. I det tilfellet er det neppe egnet med sporade sponplater.

Avhengig av hvor man bor kan det være verdt å tenke på skadedyr som mus og rotter. Er det risiko for at de kommer inn, kan de ødelegge slangene. Kanskje usannsynlig, men vannlekkasje fra varmesystemet inne i bjelkelaget en kald vinter er ingen risiko jeg vil utsette meg for.

Jeg har selv valgt å legge sponet underst (vanlig 22 mm), lekt oppe. Deretter et massivt tregulv (gå med 15 mm parkett også). Fungerer like bra, selv om jeg har slangene inne i tett konstruksjon, mindre treghet og lettere å legge slange underveis.
Hvis man i tillegg legger slangene i "rom for rom", dvs ikke under veggene, kan man hvis man får en skade på en slange ta opp overflaten og reparere/bytte slange. Og du kan regulere temperaturen per rom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.