Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Driver med å bryte opp gulvet i rommet som skal bli bad, tidligere var dette et soverom. Huset er bygget 1920-21 og gulvbjelkene har målene 80 x 150 mm og ligger med et cc mellom 55-60 cm. Har jo lest i utallige tråder at man bør ha 45x220 som gulvbjelker... Men tykkelsen må vel spille inn her også? Finnes ingen mulighet å bytte ut de gamle eller felle inn 45 x 220 imellom på grunn av oppvarmet kjeller under med allerede lav takhøyde og mye rør og annet i kjellertaket. Og oppover bygger jo altfor mye... I ytterkantene så ligger bjelkene oppe på muren som er ca 1 meter bred, det er bla her som badekaret havner. Spennvidden er ca 3 meter siden det er en bred kjellermur under i den retningen også.
Hvordan gjøre for å stive opp det mer? Skru lime kryssfiner langs bjelkene? Kortle og legge inn flere?
Hva sier dere som vet om dette?
Hvordan gjøre for å stive opp det mer? Skru lime kryssfiner langs bjelkene? Kortle og legge inn flere?
Hva sier dere som vet om dette?
Det holder sikkert, men ettersom det er et badrom og man etterstreber et såpass stivt gulv som mulig så kan du (i det minste for den gode søvnens skyld) forsterke de. Tykkelsen på virket forbedrer styrken i bjelken, men gir ikke samme effekt når det gjelder svai. En smal høy regel gir mindre svai enn en bred lav.
Skruelim 45x145 på sidene, det hadde nok jeg gjort.
Skruelim 45x145 på sidene, det hadde nok jeg gjort.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Takk. Skruelim jeg så kan jeg jo dessuten justere det lille som det ikke er rett...
Det er jo så mye rundt badene så snart går det vel ikke å bygge bad på grunn av alle reglene...
Det er jo så mye rundt badene så snart går det vel ikke å bygge bad på grunn av alle reglene...
Klikk her for å svare